Trosts Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg har et Nikon D50 med en linse på 18 - 55 mm (det helt vanlige som følger med i et Kit altså). Ønsker å få tak i makro og vidvinkel, men siden jeg er lite teknisk av meg så vil jeg spørre her. Når det gjelder makro er jo mellomring den billigste løsningen.. men kan jeg sette en mellomring på kamera og ha min linse på der igjen? Eller må jeg ha en fast linse? (I så fall, hvilken bør jeg ha? En fast 50 mm?) Og når det gjelder vidvinkel.. kan den gå på min linse eller hvordan blir det? Har sett litt på Ebay og kommet over dette: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...AMEWA%3AIT&rd=1 Det ser jo greit ut, men kanskje noen kan fortelle meg om jeg må ha fast linse i tillegg eller hvordan det blir? Blir kjempeglad for hjelp! Takk! Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hei. Din link fungerte ikke. Jeg kan av min personlige erfaring anbefale Sigma's 150mm Macro og 10-20mm vidvinkelzoom til ditt Nikon hus. Disse koster omtrent 5700kr og 4000kr hos FotoVideo, men du får de ned til rundt 3000-lappen med frakt i fra Ebay (Hong Kong) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Enig med ru-barma, sett bort fra at for de fleste er 150mm macro i det lengste laget. Hvis du ikke har spesielle macrobehov, så ville jeg heller valgt en 90mm. Endret 12. juni 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Trosts Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 http://cgi.ebay.com/Wide-angle-Macro-Lens-...1QQcmdZViewItem Denne linken burde fungere Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Ville nok heller satset på et rimelig macro-objektiv i steden. Sigma 50mm får du til rundt 2,5k. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Kjøp en Tamron 90mm for makro hvis du ikke skal bli bille-paparazzi. Da kan det lønne seg å legge ut for 150mm'ern til Sigma. Styr unna alt som ikke er ekte makro hvis ikke objektivet har andre egenskaper du er ute etter, men 500D-forsatslinsa til Canon er et alternativ for å få kortere nærgrense på vanlige objektiver. Min Sigma 105/2.8 er kjempebra i nærområdet og ut til noen meter, men ikke så bra på uendelig, derfor anbefaler jeg Tamronen - fint med en makro som også funker perfekt som lyssterk korttele. Test ut vidvinkler før du kjøper noe, her er det også stor eksemplarvariasjon, så jeg ville nølt med å kjøpe sånt på eBay e.l. med mindre egenskapene er veldig godt dokumentert. Hold deg uansett til merker du kan sjekke ut flere uavhengige tester av, og se også etter brukererfaringer. Lenke til kommentar
Trosts Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Takk for hjelpen! Jeg skal vurdere det. Men jeg lurer fortsatt på dette med mellomring jeg da.. hvis jeg kjøper en mellomring, må jeg ha en fast linse i tillegg, og i så fall hvilken bør jeg ha? Jeg vet ikke hva jeg vil bestemme meg for ennå, men greit å vite litt om mellomringer også. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Takk for hjelpen!Jeg skal vurdere det. Men jeg lurer fortsatt på dette med mellomring jeg da.. hvis jeg kjøper en mellomring, må jeg ha en fast linse i tillegg, og i så fall hvilken bør jeg ha? Jeg vet ikke hva jeg vil bestemme meg for ennå, men greit å vite litt om mellomringer også. 6292294[/snapback] En mellomring er noe du plasserer mellom kamera og objektiv. Hvilket som helst objektiv, så lenge det passer til kameraet. Endret 12. juni 2006 av TheDarkListener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå