Gå til innhold

Vurderer Linux før Vista

Anbefalte innlegg

nr. 7: linux er milevis bedre enn winxp her .. man har egentlig ikke noe å uroe seg for .. ang. filrettigheter og flere brukere pr. maskin så har ubuntu et godt oppsett "ut av boksen" synes jeg

nr. 8: den mest standarde, eller den som mest tilsvarer batch under DOS/Win32 er Bash-scripting: http://www.tldp.org/LDP/abs/html/ (denne har en god del flere muligheter enn batch-script) .. i grunn står man forholdsvis fritt her; jeg har forstått det slik at Ubuntu-folkene foretrekker Python til slikt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for veldig gode svar :)

- Finnes det håp for de som kjøper X1900XT, eller må jeg da evt. kjøpe 7900GTX? Kikker på tilbudet hos komplett med Vivo og et X1900XT/512 til kun 3.295,-

- En helt annen ting. Hvis jeg kjører IE6+ via Wine, vil da jeg kunne oppleve at virus kan bruke IE prosessen og svakheter i IE i seg selv?

Jeg lurte på å bruke vmware for alt merkelig jeg trenger windows til(untatt spilling), men da har jeg selvf et virus sårbart OS igjen, så jeg droppet den tanken.

6311063[/snapback]

når du kjører noe under VMWare så kjøres det i en "sandkasse"; det vil si at disken som Windows er installert på ligger som en fil i hjemmekatalogen din i Linux-systemet -- ingen skade kan altså skje (edit: d.v.s. jeg antar at man kan definere hva VMWare og gjeste-OS-et skal ha tilgang til; som med winecfg nevnt under)

kjører du IE under Wine kan det derimot skje ting om IE+virus som en prosess med dine rettigheter finner ut at den skal slette alt i hjemmekatalogen din eller noe slikt sykt, men det finnes en mulighet her også; du kan nemlig sette opp at stasjonene (C:, D:, Z: ..o.s.v.) for Wine skal være i en egen underkatalog i hjemmekatolegen din, og passe på at Wine (med IE som subprosess) ikke har filmessig tilgang til andre deler av systemet dit .. dette gjøres veldig enkelt ved å starte et program som følger med wine kallt `winecfg' og klikke seg frem under "Drives" og fjerne de katalogene man ønsker at wine+programmer ikke skal ha tilgang til

er det ATI (Radeon) vs. NVidia (Geforce) du spør etter i starten her? .. du -- om du har mulighet til det bør du _unngå ATI_ (!) ... (forresten 3 høvdinger for et gfx-kort er da ikke "kun" :p ) .. støtt heller Nvidia som har vett nok til å lage ordentlige drivere til annet enn Wintendo :)

edit2:

her er forresten en ting jeg kom over for litt siden som setter opp IE "automagisk" for deg v.h.a. Wine: http://www.tatanka.com.br/ies4linux/index-en.html

edit3:

må legge til at både wine og vmware kjører med dine brukerrettigheter (ikke admin-rettigheter); det vil si at de (eller andre ting du gjør/kjører) kan på ingen måte "føkke opp" selve systemet _utenfor din hjemmekatalog_ .. altså er systemmessig konfigurasjon i /etc/* safet, samtidig som viktige ting under /usr/bin og /usr/lib er safet ..

konfigurasjonsfiler for deg som bruker ligger i hjemmekatalogen din i form av skjulte kataloger (kataloger med navn som starter med punktum) og disse inneholder ting som foretrukket bakgrunn .. størrelse på standard-fonter o.s.v. .. m.a.o. ting som ofte ikke er like kritiske

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Ah godt. Da går jeg evt. for et 7900GT/256 eller 7900GTX/512 kort. Skal også ha det som en spill maskin, selv om jeg vet at Cedega ikke vil gi meg 100% like god spillkvalitet for directx spill som windows.

Med Virtualisering i CPU så kan jeg ant. kjøre hot-switch med windows hvis jeg på død og liv må det for å spille. Liker ikke dualboot.

Regner med at Linux har god støtte for hardware virtualiseringen som kommer i nye CPU'er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

jeg kjenner ikke så godt til hardware-virtualisering (noe nytt på CPU-nivå?), men siden virtualisering generellt sett er noe som er utbredt i "server-verdenen" antar jeg at dette er noe linux har eller vil få meget god støtte for da linux allerede er det beste man kan få tak i til serverbruk

(det er ikke tilfeldig at google bruker linux i server-åkerene sine)

edit: dog, det kan hende jeg misforstår; at dette er noe annet enn virtualisering slik jeg oppfatter det

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar
20. Hvordan ta ut informasjon fra disken om OS'er ikke laster?

Ikke besvart. Windows bruker er vant til at man ved FAT32 kan få tilgang på utallige måter. Med NTFS må man ha en NT maskin med riktig NTFS versjon(bakoverkomp).

Man kommer som regel fint inn på disken med en live-CD, da kommer du også til (må i noen distroer mountes) NTFS og Windows-disker (du kan hente informasjon fra disse, men å lagre noe på en Windows-partisjon er mye krøll) og høy tilgang til dine Linux-partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...