Theo343 Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg begynner med Ubuntu siden det kanskje er den mest kompatible og GUI vennlige versjonen. Jeg er ikke så nøye på at alt må være enkelt, men bra og brukervennlig. Brukervennlig behøver ikke være synonymt med enkelt. Har vokst opp med alt annet en enkelt og brukte Netware servere helt til det nesten ikke var et marked igjen og arbeidsgiver ga deg MS i fanget. Jeg forsøker heller ikke å finne et windows alternativ i Linux. Men det er nå en gang slik at har man brukt windows som plattform så har man skaffet seg et knippe programmer man favoriserer gjennom 15-20 år med PC bruk. Derfor ser jeg på hvilke alternativer jeg kan benytte meg av når jeg går til Linux for å minimere programmer jeg må legge fra meg. Oppsummering sålangt er slik. - Ubuntu kombinert med XGL eller AIXGL ser ut til å gi meg en oppgradering på GUI som jeg også ønsket. men ikke et must. - Siden verden desverre har gjort meg avhengig av activex og FF sin approach ikke alltid virker så godt, så må jeg kjøre Wine for å bruke IE6+ Det er ikke jeg som vil dette, men blir tvunget til det. Stor forskjell her. - Jeg spiller ca. 2-10% av tiden jeg bruker på en PC. Jeg tror mange overvurderer hvor mye en Gamer spiller når han i tillegg jobber med PC. Det betyr at 1 spill jeg betaler månedlig for "EVE-Online" er jeg nødt til at skal fungere på min hjemmepc. Dualboot har jeg aldri vært tilhenger av. vmware gjør alt annet en spill naturlig nok. Derfor har jeg sett at Wine og cedega kan være et alternativ for å få til dette. Jeg vil forsøke begge. Og til dere som kommer med de flåsete "linux er ikke windows!" uten noe konkret å bidra med, vær vennlig å ikke kast slike fordommer på meg før dere gjør dere kjent med mine motiver. Til de som er hjelpsomme: takker så meget EDIT: Jeg skal oppdatere førstepost med besvarelser og evt. nye spørsmålstillinger Endret 13. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Og til dere som kommer med de flåsete "linux er ikke windows!" uten noe konkret å bidra med, vær vennlig å ikke kast slike fordommer på meg før dere gjør dere kjent med mine motiver. 6301165[/snapback] Vi hadde vel en i den frie kafeen som synes at Linux var teit fordi brukerrettighetene ikke var som i Windows, man blir litt lei av slike ting...nemlig å hjelpe folk uten et åpent sinn. Ut i fra spørsmålene dine, virket det på meg at du ville ha en Windows-erstatter i GNU/Linux. Ser etterhvert at du har en grei innstilling til det hele, lykke til med å prøve GNU/Linux. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Takker holder på å redigere første post for å oppsummere litt. Det er sikkert en slags FAQ på dette vi kan jobbe litt på. Så slipper man også tråder som mine hehe. Men hva er forskjellen på GNU/Linux og den andre? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Linux er kjernen i operativsystemet GNU/Linux. GNU/Linux kommer i flere distribusjoner, slik som Ubuntu, SuSE, Slackware o.s.v. Jeg er ikke så nøye på det, men tråder pleier ofte å gå off-topic p.g.a. sånt her. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Men hva er forskjellen på GNU/Linux og den andre? 6301254[/snapback] Endel mennesker er veldig pedantiske på at det heter GNU/Linux, fordi Linux i seg selv bare er et program som styrer hvordan hardwaren din snakker med de andre programmene på maskinen din. Sånn grovt fortalt og forenklet. GNU er en et initiativ startet av Richard Matthew Stallman på åttitallet for å skrive en fri implementasjon av UNIX, og de har skrevet de programmene som er essensielle for at Linux skal fungere(Kompilator, debugger, shell, osv.). Du kan lese litt på: http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html Jeg foretrekker selv å skrive GNU/Linux, men krever ikke at andre skal rette seg etter det. NB! GNU har _ikke_ skrevet X, KDE, Apache++, så GNU står ikke for _all_ annen programvare som shippes med en distro. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Vist du har t.d. 10 gb ledis så ville eg anbefale deg å bare prøve. Du har ingen ting å tape på det. Vist du ikkje vert fornøgd, så er det berre å fjerne partisjonen igjenn. Å prøve lit forskjellige distroer kan og være ein fordel. t.d. så synest eg at archlinux er meir brukervennlig enn ubuntu, sjølv om den ikkje er stappfull av allslags GUI hjelpeverktøy og ferdigopsatte konfigurasjonsfiler. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 7. Linux pleier vel å komme med et brannmursystem som heter for iptables, dette er så vidt jeg vet bra sikkert og har mye avansert funksjonalitet, settes vel i utgangspunktet opp uten GUI, men man kan bruke programmer som Firestarter som gir en veldig fin og enkel setupguide og GUI for håndtering Har selv veldig lite erfaring med dette, men... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Ok så det vil ikke ødelegge bootloaderen til W2k3 som jeg har på disken nå? Har 2 primærpartisjoner hvor den ene har 10GB(w2k3+prog) og den andre 223GB. Siste har masse ledig plass. EDIT: har redigert førstepost. Endret 13. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du kan velge kordan du vil sette opp bootloaderen. Det beste imo er å sette opp grub på mbr, og la den ta seg av jobben (dåvert win sin loader fjerna),men du kan og beholde den i win, og få den til å boote gnu/linux. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) 16. Antivirus er unødvendig til Linux siden det rett og slett ikke finnes virus. Sier ikke at det ikke kan komme til å finnes virus i fremtiden... 19. Defragmentering er også helt unødvendig, da Linux sitt filsystem er bunnsolid og av helt annen kvalitet enn WIndows sine (Må le litt av at MS Vista fortsatt kommer til å trenge defragmentering ) 20. Skulle ting å helt gærent og systemet ikke booter kan du bruke install-cd'en til å få tilgang til hardisken, man skal også kunne logge seg på som root og derfra ha muligheten til å fikse problemet Endret 13. juni 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Ok så jeg lar Linux sin bootloader være igjen. Hehe ang filsystem og virus. Damn.. sounds to good to be true . Hvordan håndterer Linux BT uten preallokering? Har hørt om div. Linux virus, men det kan være for spesielle distroer og spesielle deamons. Endret 13. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) 16. Antivirus er unødvendig til Linux siden det rett og slett ikke finnes virus. Sier ikke at det ikke kan komme til å finnes virus i fremtiden... 19. Defragmentering er også helt unødvendig, da Linux sitt filsystem er bunnsolid og av helt annen kvalitet enn WIndows sine (Må le litt av at MS Vista fortsatt kommer til å trenge defragmentering ) 6301497[/snapback] Det eksisterer virus som angriper gnu/linux. (men dei fleste er "proof of consept) Om ein trenger defragmentering kjemer heilt an på kva filsystem man køyrer,og kva type opperasjonern som vert utført på disken. Men, når det er sagt, så er dei tre mest utbredte filsystema i GNU/Linux (ext3,XFS,reiserfs) relativt lite utsatt for fragmentering ved "normalt" bruk. XFS har verktøy for defragmentering, reiserfs har ikkje, og ext3 er eg usikker på. Endret 13. juni 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Må si at jeg ikke skjønte spørsmål 22... Det finnes hvertfall gode Exchange-klienter til Linux (tenker bl.a. på Evolution), men siden du nevte browser så var det vel ikke det du tenkte på? En jeg kjenner bruker Exchange på jobben og kobler seg til via Firefox Mulig jeg er helt på jordet nå... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) FF fungerer faktisk i OWA, teit jeg ikke sjekket dette selv. Ser ut som det er noe redusert funksjonalitet. Får en annen "theme" også enn via IE. Hvordan er det med Linux filsystemer som nevnes og torrents uten preallokering av filstørrelsen? Hvilke filsystemer egner seg best til workstation og spill bruk? Vet jeg må lese litt her Endret 13. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Er det noen som har forsøkt spill som Oblivion, BF2 el. med cedega? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Cedega ble sluppet i går var det vel i ny versjon (5.2) Highlightene i den var: Støtte for oblivion Samt at man nå slipper å configurere profilene til de diverse spilla selv, den tar nå og automatisk kjenner igjen spillet hvis det er støttet, og installerer alt med riktig instillinger så det skal gå litt mindre smertefritt. Menne, er ikke alltid cedega støtter spillet like godt selvom det står i releasenoten hehe, det har jeg fått smertelig erfare med BF2, støtter riktig nok BF2 (low gfx), menne ikke punkbuster.. Og jeg brukte en uke på få det til og kjøre! hehe Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Ok. Er det lite håp om å få de til å kjøre på høy oppløsning med bra bildekvalitet osv? Oblivion fikk 1 stjerne på playability Endret 14. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Kvaliteten varierer veldig fra spill til spill, noen er så vidt brukbare mens andre kan ha minst like bra kvalitet som i Windows og de fleste funker helt greit Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 20. Hvordan ta ut informasjon fra disken om OS'er ikke laster?Ikke besvart. Windows bruker er vant til at man ved FAT32 kan få tilgang på utallige måter. Med NTFS må man ha en NT maskin med riktig NTFS versjon(bakoverkomp). 6291553[/snapback] setter du inn en live-cd (Install-CD'en til Ubuntu), har du full tilgang til alle disker på maskinen, windows-disker/partisjoner også .. muligheter her er kopiering til USB-disk eller til annen maskin via nettverk .. her kan man også bruke terminalen og rette på problemer med OSet som ikke laster 21. System gjenopprettings alternativ med mulighet for rollbacks?Ikke besvart. Tenker på eks. slike ting som Oracle og Vmware benytter seg av og som kalles snapshots/rollback. MS har også sin implementasjona av dette for OS. 6291553[/snapback] nope, ikke som jeg kjenner til .. jeg har aldri hatt behov for dette untatt når jeg driver med programmering, d.v.s. en mulighet til å gå tilbake til tidligere versjon av kode etter å ha malt meg inn i et hjørne .. en mulighet er å bruke f.eks. SVN til å ta vare på konfigurasjonsfiler (tekstfiler) en gang i mellom; f.eks. sette opp en cron-job (cron er en ting som kjører andre programmer ved bestemte tider) som sjekker inn endringer i konfigurasjonsfiler .. selv om SVN o.l. brukes til kode-filer fungerer den like bra til konfigurasjons-filer .. men jeg tror egentlig ikke dette er nødvendig om noe "brekker" under linux så er det ikke "uten grunn"; det er f.eks. fordi man nettopp har oppgradert programmet (eller noe programmet er avhengig av) til en litt for ny versjon, og man nedgraderer da til den forrige versjonen og følger med (eller sier i fra) i en bug/mailing-liste til man ser at tingen er fikset .. man har hele tiden oversikt over hva som er oppgradert/installert i filen(e) `var/log/dpkg.log' .. om noe brekker så mye at OSet ikke greier å boote bruker du ganske enkelt live-cden og gjør noe som kalles å "chroote" inn til systemet som nekter å boote (noter deg uttrykket/kommandoen "chroot" og spør/søk om du tror du trenger å gjøre dette en gang) tilbake til det med rollback; tror ikke du behøver å uroe deg for dette.. for de gangene du må gjøre manuelle endringer i konfigurasjonsfiler tar du bare backup av originalen - og det er ingenting eller ingen som kan gjøre endringer i slike filer "av seg selv" utenom den med admin-passord (sudo eller root-passord) .. om du har endret en konfigurasjonsfil som brukes av et program som nå er i ferd med å oppgraderes, og som dermed også ønsker å gjøre endringer eller oppgradere konfigurasjonsfilen vil du få beskjed om dette og du kan se over endringene og eventuellt ta backup eller redigere filen før du lar den fortsette Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Takk for veldig gode svar - Finnes det håp for de som kjøper X1900XT, eller må jeg da evt. kjøpe 7900GTX? Kikker på tilbudet hos komplett med Vivo og et X1900XT/512 til kun 3.295,- - En helt annen ting. Hvis jeg kjører IE6+ via Wine, vil da jeg kunne oppleve at virus kan bruke IE prosessen og svakheter i IE i seg selv? Jeg lurte på å bruke vmware for alt merkelig jeg trenger windows til(untatt spilling), men da har jeg selvf et virus sårbart OS igjen, så jeg droppet den tanken. Endret 15. juni 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå