Gå til innhold

Hjelp til kamera + optikk

Anbefalte innlegg

Cirrus: Nå har det seg sånn at graden av "ubrukelighet" er forferdelig subjektiv, og spesielt på forum som dpreview.com og nikonians.org samler det seg store mengder utstyrsmastruberende mennesker som bruker vel så mye energi på å studere grafer og testbilder av mursteiner som å faktisk ta BILDER med objektivene sine(oh my, lang setning). Hvordan definerer DU "nærmest ubrukelig"? Nærmest ubrukelig for bilder av familien på ferie? Eller ubrukelig til utskrift i 150x100cm?

Om jeg ikke har noen større blendere tilgjengelig og lukkertida beveger seg mot 1/5s så skrur jeg gjerne iso opp mot 1600 for å få kort nok lukker på mitt D70s. Støyete og "stygge" bilder, men ikke UBRUKELIGE. Intet bilde er nemlig mye mer ubrukelig enn et kornete bilde. Og hva har det med saken her å gjøre? Jo, brennviddene du omtaler som "ubrukelige", hva om alternativet er å IKKE ha tilgang til dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skriver er det nærmest ubrukelig på enkelte brennvidder, tenker da først og fremst på tønne effekten på 18 mm, og nedblendingen som kreves for å så skarpe bilder i det øvre området.

Det er nettop derfor jeg sier at det er nærmest ubrukelig i enkelte områder, og at det er viktig å kjenne objektivet. For å presisere, så har jeg ikke selv avskrevet investeringen selv heller, da som et rent reiseobjektiv. Men jeg vil prøve det ut selv først, for å finne ut om det er "ubrukelig" til mitt bruk.

Men jeg må innrømme at jeg la stor vekt på 4- karakteren til Rørslett. Men som han sier, det er opp til hver enkelt å finne ut om det er brukbart til sitt bruk.

Jeg vil forøvrig hevde at det finnes en god del kompetente mennesker på forum som nikonians, foto`n, og akam.

Etter å ha lest et halvt dusin tester av objektivet, som alle sier ca det samme, har jeg kommet frem til min konklusjon, nemlig at jeg vil teste det selv. Godt mulig jeg blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Det med at viss du har en normalzoom og en zoom så bruker en bare normalzoomen er litt feil da.

Det er jo helt opp til brukeren som sakt, jeg selv bruker zoomen min mye mer enn normalzoomen, pga at jeg kommer nærmere motivet, og det er skarpere og bedre enn normalzoomen.

Men som sakt, det avhenger helt i hvilke bilder du tar og hva du tar bilde av.

Lenke til kommentar

Kraftig fortegning på 18mm har 18-70 også, uten at det gjør objektivet ubrukelig på den brennvidden. Ubrukelig til noen motiver er det, men ikke ubrukelig. De fleste normalzoomer sliter med kraftig fortegning i det området uansett, og er derfor ikke perfekt til fotografering av motiver med mange rette linjer i periferien. Til det meste andre fungerer det helt greit.

En annen sak er at det tar neppe lang tid før man får profiler til DxO, og det er utrolig hva det programmet kan rette opp.

Lenke til kommentar

Jeg er temmelig sikker på at jeg går for dette. Eneste jeg nå er usikker på er oppløsningen ppå bildene.

La oss si at jeg tar et bilde som jeg er så fornøyd med at jeg ønsker å lage en plakat av dette. Holder da oppløsningen til d50 eller burde jeg ha hatt 350d?

Lenke til kommentar
Her er det en som synser uten å så mye som ha lest tester av 18-200. Alle seriøse er enige på dette punktet:

18-200 er bedre enn 18-70 i dette brennviddeområdet, og like god som de fleste konsumer-telezoomer i området 70-200. I tillegg har den VR, som gjør det mulig å blende ned til F/8 der du før tok bilder på F/2.8

Nåja.. det behøver ikke å være synsing bare på grunn av du ikker er enig.. har lest endel tester hvor det går begge veier og som du nevner spesiellt på den lengre enden hvor den får mye pepper. At VR er gunstig er det ingen tvil om. Men jeg forstod det slik at trådstarter vurderte variantene fra sigma og tamron og ikke nødvendigvis nikon sin.

poenget er ofte at om man for guds skyld ikke ønsker å bytte objektiv så er kanskje ikke dslr det rette valget.. joda bedre bildekvalitet men kompakter har igjen andre fordeler.

18-200 til nikon er faktisk et godt argument til å velge nikon kamera.. synd ikke canon har noe lignende.

Lenke til kommentar

Her ser du forkjsllen på 6 og 8mpx:6vs8.png

Det er bare marginal forskjell. Flere har det til at det ikke er noe forskjell i det hele tatt på grunn av forskjellig sensorteknologi. Ja, du vil kunne lage plakater av bilder tatt med D50. Nei, hvis bildene fra D50 ikke holder mål til de aktuelle forstørrelsene så vil ikke D350 gi deg noe(særlig) mer å gå på.

Lenke til kommentar
Og forresten: Prioriter en vidvinkel, ikke superzoom. Tele er for sportsjournalister og pyser. Ekte menn kliner seg et par cm unna motivet  ;)

6292121[/snapback]

Kom tilbake etter du har tatt ett makrobilde av en moskus du, da er du mann da!

Forskjellige objektiv for forskjellig bruk... enig?

Lenke til kommentar
Og forresten: Prioriter en vidvinkel, ikke superzoom. Tele er for sportsjournalister og pyser. Ekte menn kliner seg et par cm unna motivet  ;)

6292121[/snapback]

Kom tilbake etter du har tatt ett makrobilde av en moskus du, da er du mann da!

Forskjellige objektiv for forskjellig bruk... enig?

6311980[/snapback]

gærninger finnes overalt :)

http://home.cfl.rr.com/jheinsen/Forum/bull.jpg

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Kamera + linse + dill dall har jeg i starten av uken :)

Kommer til å opprette en worklog.

En kompis av meg kjøpte identisk utstyr som meg, da jeg fikk gunstige priser (slang seg på)

Vi lurer dog på hvilken linse vi skal ha til innebruk. En som har litt bedre vidvinkel. Hvordan ekstern blits bør vi og satse på?

Lenke til kommentar

Du har mer enn nok til å kose deg med foto i mange år nå, faktisk. Det eneste du mangler er en skikkelig blitz. Siden du har kjøpt så bra utstyr, så ville jeg kikket på Nikon SB 600 eller 800. To veldig kompetente blitzer.

Det med ultravidvinkel bør du tygge litt på før du bestiller. Det er ikke noe som alle har bruk for. Slike ekstreme brennvidder er altid for spesiellt interesserte, og det kan jo hende at det er andre fotografiske disipliner som kommer til å oppta deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...