Gå til innhold

Panasonic FZ7 vs. FZ20? Haster!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått muligheten til å kjøpe den nå utgåtte modell FZ20 til omtrentlig samme pris som nyere FZ7 koster i nettbutikk.

Er det noen som har oppfatninger om hvem jeg burde velge av de to? Har FZ20 blitt "gammeldags" til tross for kun to år på markedet og med åpenbare svakheter som FZ7 ikke har?

Fint om noen kunne svare kjapt!

Hadde reisebudsjettet vært litt romsligere hadde jeg så klart kjøpt FZ30 på flekken, men så er dessverre ikke tilfelle...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har ikke blitt dårligere siden det kom på markedet. Dette viser at det ofte svarer seg å kikke på utgåtte modeller når man skal handle. Med så liten sensor har de ekstra mp lite å si kvalitativt. Teoretisk er det faktisk verre med flere mp.

Jeg ville helt sikkert valgt FZ20.

Lenke til kommentar

Opplever ikke størrelsen som et problem for disse kameraene. Har aldri helt skjønt hvorfor kameraer skal være "minst mulig", men det handler jo om smak og behag.

Antar at jeg går for FZ20 nå og heller oppgraderer når det kommer et superzoom der støyproblematikken er ivaretatt.

Takk for innspill PMnormal!

Lenke til kommentar
Med så liten sensor har de ekstra mp lite å si kvalitativt. Teoretisk er det faktisk verre med flere mp.

6291894[/snapback]

Skjønte ikke helt det der...kan du forklare meg litt enklere hvorfor kan det være verre med flere mp? =)

Lenke til kommentar

Sensorer i den størrelsen som vi her omtaler er så små, at de har nådd et metningspunkt mht hvor mange pixler de tåler før støyen blir for plagsom. Vi har i lenger tid nå sett at kvaliteten på bildene fra kompaktkameraer er nådd et ninå der støyen begynner å bli betydelig. Et kamera som klemmer 4mp inn på sensor har nødvendigvis mindre støy som prøver å presse dobbelt så mange mp inn på samme sensor.

Lenke til kommentar

cossac: Riktig som PMnormal sier... mitt 4 år gamle Ixus V3 med tre megapixler tar faktisk betydelig bedre bilder enn mange av dagens rådyre 8-10 megapixelkamera nettopp av denne grunn.

Det kan virke som du er ganske fersk når det gjelder digitalkamera. Vil derfor anbefale deg å lese Digitalkameraguiden som ligger som et emne øverst i dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...