chma Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har støtt på ett merkelig problem her i de sene nattetimer. Skal instalere Windows XP på nytt, formatere og hele pakka på en pc for en kompis. Det ligger fra før en instalasjon på hardisken som bruker hele disken og som er kjørbar. Greit nok, stapper i Xp home cdn og booter opp fra den. Når man normalt sett får opp trykk blabla for å godta blabla av lisensvilkår dukker meldingen om at den ikke kan finne noen hardiskstasjoner opp! Som nevnt er disken koblet til og restarter jeg så er ikke noe problem å havne i windows som er instalert fra før. Begynner å ha instaler Xp en del ganger nå, men aldri fått en så suspekt feilmelding. Hardisken er av type sata og jeg finner heller ingen ting som nevner det døyt om sata i bios, ikke ett eneste ord selv om disken tilsynelatende funker som den skal når du starter opp og ikke skal instalere xp. Hovedkorttypen får jeg ikke sjekket nå da jeg ikke får åpnet kabinettet, men pcn ble kjøpt ved juletider i 2004, og jeg mistenker det er Gigabyte som er produsenten av HK. Noen gode råd å komme med, jeg er stuptrøtt.... Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Har du fått med en driverdiskett til sata kontroller med HK? om du har så putt den i diskettstasjon og trykk f6 under bootinga fra cd plata (kommer opp en melding press F6 for additional scsi drivers, eller noe lignende) slik at du ett stykke inn i filkopieringa får velge å legge inn disse før du kommer så langt som til disk managmentet under innstallasjonen. Er en del hovedkort som ikke er støttet i windows innstallasjonen direkte hvor man trenger en driverdiskett, av og til ligger disse driverne inne på en cd plate som følger med hovedkortet. er du usikker på hvilket hovedkort det er så åpne kabinettet og produssent og merke står som regel på hovedkort og du finner sikkert driverne til HK på hjemmesiden til produsenten. Endret 12. juni 2006 av Lugmeister Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Riktig. Kortversjon som følger: Installasjonen til XP støtter ikke serial-ata sånn helt uten videre. Derfor disketten med drivere. Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Riktig. Kortversjon som følger: Installasjonen til XP støtter ikke serial-ata sånn helt uten videre. Derfor disketten med drivere. 6292171[/snapback] Øh, fungerte fint å legge inn OS på sata disk på brors pc uten driver disk, samme her. Og det var instalasjonscd til winxp som er gammel, dvs selv ikke SP1 er på den disken. Problemet er nok at satakontrollern i dette tilfellet også kan brukes til RAID, så ut til å ha funnet riktige filer, men har store problemer med å få det til å fungere, setup har problemer med å kopiere en fil som ligger på disketten. Og det var i seg selv interessant å finne riktige filer/mapper. Takk og lov at jeg kun bruker Asus når jeg bygger... Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Har 3 maskiner med sata og ingen av dem kan innstalleres på uten å bruke driver diskett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå