Gå til innhold

Portforwarding, Slackware 8.1 Linux 2.4.18

Judaz

Anbefalte innlegg

Er relativt ny på Linux enda, men har den siste tiden "eksperimentert" en del med forskjellige distribusjoner, men hovedsaklig Slackware. Jeg begynner å innse at jeg er frelst :smile:

Har pr. idag to maskiner som kjører Slackware, en er hovedsaklig web/mailserver og denne andre brukes som router for et lite kontornettverk. Det skal legges til at jeg har fått litt hjelp til å sette opp disse.

Har nå fått behov for å forwarde noen porter fra routeren til en av arbeidsstasjonene i lokalnettverket, men det har skapt mer problemer for meg enn jeg regnet med. Har funnet noen enkle Howto's i løpet av mine søk på nettet, men disse bruker ipmasqadm som tydeligvis ikke er aktuell for den versionen av Linux jeg kjører. Fikk tips om at iptables med fordel kunne brukes til formålet, men jeg har ikke greid å finne noen howto som passer for en linux bruker "på mitt nivå". Jeg har også søkt i forumet på hw.no uten resultat.

Er det noen som kan gi meg et lite hint om hvordan dette gjøres eller hvor jeg kan finne mer info som ikke er alt for vanskelig å forstå? Er som sagt relativt ny på dette, og har nok fått endel varige men etter lang tids bruk av Windows...

- Judaz -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iptables er ikke dumt:

Jeg bruker dette på min Slackware router:

iptables -t nat -A PREROUTING -i ippp0 -p tcp --destination-port 8080 -j DNAT --to 192.168.0.2:80

Det som skjer er at alle inkommende forespørsler fra Internett til port 8080 på routern blir viderekoblet til en lokal webserver på nettverket. Håper det kan hjelpe..

[ Denne Melding var redigert av: Zofuzz på 2002-10-11 22:58 ]

Lenke til kommentar

en god ide er å bruke -i ppp+ istedet for -i ppp0

ppp+ er ppp*, dvs alt som begynner på ppp. Forresten er portforwarding under 2.4 og nettables så mye mer behagelig enn under 2.2 og ipchains/ipmasqadm...

Forøverig: velkommen med i de frelsedes klubb :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...