Gå til innhold

Erfaring med Iaudio X5L (eller bedre alternativ)?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er ute etter en mp3-spiller, og har lest endel tester og omtaler, og litt "tilbakemeldinger" fra kunder og slikt, og kommet frem til at Iaudio X5L er et godt alternativ for mitt bruk. Så jeg lurte på om noen her har noen erfaringer med denne spilleren, gode eller dårlige?

Samtidig, er det noen alternative spillere jeg bør sjekke ut først, som har støtte for å kunne legge bilder direkte fra digitalkamera til spiller, uten å gå via pc? Trenger en spiller jeg kan bruke som "ekstra lagringsplass" for bilder på feriereiser og lignende, og sliter med å finne alternativer med minst 20 giga lagringsplass, grei brukervennlighet, mulighet for opplading via stikkkontakt (ikke bare via usb) og mulighet for å laste bilder direkte fra kamera.. Noen tips?

mvh

K9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk her på forumet smo har den har ikke hatt en eneste negati ting og si om den.

Sikkert noen som har den som stikker innom..

Har du sett på Creative Zen Vision:M?

Denner har jeg selv testet og det er noe av det deiligste jeg har vært borti. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte meg Zen Micro Photo 1 uke før den kom ut hadde jeg hatt en selv nå. Den anbefales på det sterkeste :thumbup:

Lenke til kommentar
Folk her på forumet smo har den har ikke hatt en eneste negati ting og si om den.

Sikkert noen som har den som stikker innom..

Har du sett på Creative Zen Vision:M?

Denner har jeg selv testet og det er noe av det deiligste jeg har vært borti. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte meg Zen Micro Photo 1 uke før den kom ut hadde jeg hatt en selv nå. Den anbefales på det sterkeste :thumbup:

6295719[/snapback]

Takker for svar!

Joda - Creative Zen Vision:M er en annen høyaktuell kandidat. Meget lekker spiller. Iaudioen er vel bedre på batterikapasitet og Zen har ikke usb-host-muligheter. iAudioens system hvor man har frihet til å lage egne mappesystemer helt etter egen smak passer meg også bra, så sånnsett frister denne. I og med at jeg skal ha to stk samtidig frister prisen til Creative litt også da ;)

Er det forresten noen som vet om jeg kan bruke iAudio X5L som usb-host for et Canon Ixus 700? Jeg fant ikke det kameraet på "kompabilitetslisten" til iAudio, men flere av de eldre ixus-modellene fantes der. Er det noen her inne som har testet det? (Direkteoverføring av bilder fra kamera til iAudio altså)

mvh

K9

Lenke til kommentar

Jeg har testet med IXUS 700 og det virker, men jeg var egentlig ikke så fornøyd med det. Det gikk litt for treigt for meg. Tror det var USB 1.1.

iAudioen min gikk istykker og siden de ikke kunne fikse den eller gi meg ny fordi det var en del eller noe de ikke fikk tak i, så fikk jeg tilbake pengene. Jeg har kjøpt en Creative Zen Vision:M og er egentlig mer fornøyd med den. Jeg hadde ikke noe særlig bruk for USB-host, men jeg har brukt bilde og video funksjonen en del, og disse mener jeg er bedre på Vision:M, les grunner nedenfor.

Kan jo prøve å ramse opp fordelene og ulempene med X5 i forhold til Vision:M:

-X5 kommer opp som ekstern harddisk, Vision:M må ha program, men hvis du bruker XP er det innebygget driver til den så man ikke trenger programmet

-X5 har (etter mine ører) litt bedre lydkvalitet, men det er ikke så stor forskjell

-X5L har bedre batteritid, men er også større (skjekk størrelser på nettsidene til produsentene)

-X5 har USB-host

-X5 bruker mappestruktur på alle filer, Vision:M bruker ID3 tag på musikk og mappestruktur på bilder og videoer (hva som er best er helt opp til hva du ønsker)

-Vision:M har større skjerm

-Vision:M støtter flere video kodeker

-Vision:M kan vise bilder mens man spiller musikk, det kan ikke X5

-X5 kan ikke vise bilder over 2,5 eller 3 MB. Er ikke sikker på om det er noen grense på Vision:M, men jeg har ikke merket noen og jeg tror Vision:M viser bildene raskere

Hva du velger er opp til hvilke funksjoner du vil prioritere. Man kan jo dessverre ikke få alt.

Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale Archos Gmini 400, har ikke ord for hvor genial denne er. Den har alt du trenger, musikk, video, bilder, kortleser for øverføring av bilder fra kamera og mer. Du kan f.eks legge inn gameboy/gameboy color, sega master system/sega game gear, og doom emulator, og nes snart.Veldig gøy på lange bilturer o.l. Den er veldig billig og lett å bruke, den er mye mindre enn det kanskje ser ut som, og er av god kvalitet. De har noen få igjen hos mpx som demovarer, alt du trenger er en usb kabel, som ligger under ekstrautstyr hos spilleren. Kjøpte selv min der, og det var ingen tegn på at den hadde blitt brukt, ingen riper o.l.

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar og tips! :thumbup:

Kan ikke si det enkelt å velge, men etter å ha brukt mye tid på å lese anmeldelser og tilbakemeldinger fra kunder og slikt, står jeg fremdeles igjen med to som jeg tror passer meg best; iAudio X5L og Creative Zen Vision:M.....og det er vanskelig å bestemme seg! :hmm:

Liker at det er mappestruktur på X5L, liker batteritiden. Digger at den er mulig backupløsning for digitalkameraet mitt på feriereiser og lignende hvor man ikke har med pc.. (Sparer meg for å kjøpe et ekstra minnekort). Virker som de fleste også holder en knapp på lydkvaliteten til X5L'en.

Liker utseende på Vision:M og skjermstørrelse, liker også at den er litt mindre en X5L'en. Men akkurat dette med billedvisning under spilling av musikk, bedre billedvisning og muligheter for å vise større bilder betyr ikke så veldig mye for meg, bilder ser jeg på i papirform eller på pc. At Vision:M støtter flere videokodeker er sikkert kjekt, men jeg kommer i all hovesak å bruke denne til å høre på musikk, ikke til å se film. (Synes skjermene på samtlige sånne greier er for små til slikt, det begynner å bli greit på nextbase sin 8,5" - men da snakker vi helt annet produkt...hehe)

Så, konklusjonen er at jeg ennå holder en liten, liten knapp på X5L for min bruk - hovedsaklig musikk- og lydboklytting, og som ekstra lagringsplass for kamera på tur uten pc. Men jeg tar gjerne flere innspill hvis noen har noen tips. Forresten, finnes det noen god, beskyttende mappe til X5L'en? For å unngå riper og slikt? Har funnet orginal bæreveske, men såvidt jeg ser på bildene er den totalt åpen over skjerm - ikke noe plastlag, bare skinn rundt resten av spilleren, og da er jo skjermen like utsatt for riper..?

mvh

K9

Lenke til kommentar

Har kommet på noen flere ting på forskjeller mellom spillerene:

-Vision:M kan vise bilder og video direkte på TVen med en oppløsning på 640x480. Etter min mening er det veldig bra bilde.

-iAudio kan i tillegg til å ta opp fra mikrofon og radio som også Vision:M kan, ta opp fra line in.

Jeg synes også at X5 kanskje er litt bedre for deg, men det er et vanskelig valg.

Jeg vet ikke hvor lett det blir riper i skjermene siden jeg aldri fikk lyst til å teste det.

Til Vision:M følger det med en "tøypose" til å ha spilleren i. Jeg har aldri brukt den så jeg vet ikke om den virker mot riper.

Til X5 så følger det med to beskyttende plastlag som du kan sette på for beskyttelse av skjermen. Dette funker vel greit nok, men det kan bli litt vanskelig å få bra uten luftbobler og støv mellom skjermen.

Jeg vil anbefale å kjøpe et beskyttende plastlag til å ha på spilleren fra ShieldZone. Jeg har nettopp gjort det og det ser bra ut, men jeg har ikke fått testet det noe særlig enda. Til iAudio X5 er det et beskyttelseslag for skjermen og det er ikke noe vits i å ha for resten av spilleren. Til Vision:M kan du kjøpe for for-siden eller for hele spilleren. Jeg kjøpte for for-siden for jeg synes ikke det er nødvendig for baksiden.

Lenke til kommentar

Som sagt, archos gmini 400 er GENIAL, at den ikke har blitt kjempepopulær er for meg et mysterium. Den har alt, og gjør det bra. Den er billig, lett i drift, utenom ekstra tredjepersonprogramvare, men det er "mer enn alt". Den har cf kortleser og kan lese det meste med adapter som ekstrautstyr. Den er lettere og mindre enn begge to og byggekvaliteten er god. Når jeg fikk den ble jeg overrasket over hvor liten og pen den egentlig var. Du kan modifisere den ganske mye både når det gjelder det meste, spill emulatorer og andre tillegsprogramer, skins osv. Du kan tilogmed overklokke den for å få bedre ytelse i spill, denne er så pakka med funksjoner og muligheter, uten at det går utover noe særlig annet, selv ikke pris, den er faktisk billigere enn sine konkurenter, som har mindre funksjoner. Jeg har aldri hatt tro på video på mp3, men på denne var det faktisk veldig bra, veldig klar og fin skjerm, etter konvertering fungerer filmer osv kjempebra. Med denne trenger du ingen form for programvare, du plugger den i, så kommer den opp som harddisk! Jeg er bare så utrolig overrasket over hvor mye man kan gjøre med mp3-spiller nå til dags. Jeg bruker så og si alle funksjonene og, spiller klassiske spill som pokemon rpg'ene på gameboy, sonic spilla og doom!

Eneste minusene er litt liten batterilevetid, og ikke skikelig equalizer, bare bass/treble, bass boost, og balance.

Selv om dette ikke er en ipod eller noe, vil den garantert gi deg oppmerksomhet, å dra opp mp3 og starte et eller annet klassisk spill, gir helt klart mye oppmerksomhet, er veldig kjekt i kjedelige skoletimer osv. Bare det med spill emulatorer er en grunn til å velge denne spilleren framfor andre spør du meg. Men selv uten den funksjonen er jeg rimelig sikker på at den er bedre.

edit: Den har lading via stikk-kontakt, er neimen ikke sikker på om jeg kan lade via usb og. Tror ikke det, men personlig synes jeg dette er en rimelig nytteløs funksjon, sikkert greit å ha i noen tilfeller. Har man pc har man som oftest stikk-kontakt og. Radio følger heller ikke med, men du kan kjøpe en kontrol til den, da blir den lettere å bruke når du har den i lommen, og du får radio i tilleg. Selv har jeg ingen bruk for det what so ever.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Som sagt, archos gmini 400 er GENIAL, at den ikke har blitt kjempepopulær er for meg et mysterium. Den har alt, og gjør det bra. Den er billig, lett i drift, utenom ekstra tredjepersonprogramvare, men det er "mer enn alt". <klippet>

6304418[/snapback]

Heisann. Skjønner at du er ivrig, og takker for tipset, men som jeg skrev i et av innleggene over - jeg skal bruke mp3-spilleren til musikk, og stort sett bare det + muligheten til lagring av bilder. På lyd-siden virker det som at X5'en til iAudio slår det meste ifølge flere tester, og video på så liten skjerm er uinteressant for meg - selv laptop'en med 15" skjerm synes jeg bare er en "kriseløsning" for film, det blir rett og slett for lite til at jeg kommer til å bruke en mp3-spiller til film. Spill er totalt uinteressant for meg på en mp3-spiller, og jeg kjøper heller ikke en mp3-spiller for å tiltrekke meg oppmerksomhet. (Og skole-dagene er forbi for mange år siden, hehe) ;)

Til trygveaa: Takker for tips om ripebeskyttelse! Skal absolutt vurdere innkjøp av det når en spiller er i hus.

mvh

K9

Lenke til kommentar

Heisann!

Tenkte bare å oppdatere litt;

Jeg takker for alle gode råd og tips, til sist ble trygveaa's "fordeler og ulemper" mellom X5L og Vision:M utslagsgivende - ut fra dette virket X5L som det beste valget etter mitt behov - og to stk X5L er bestilt! :D

Gjett om dagene med postgang kommer til å gå tregt...!

Jeg bestilte med koss porta pro hodetelefoner, da dette er av de rimeligste hodetelefonene jeg har fått anbefalt, så da prøver jeg dem først til "reisebruk", som kan utsette hodetelefonene for litt av hvert i sommer. Etter hvert kunne jeg tenkt meg noen større og bedre (og dermed sikkert dyrere :p ) til mer "stasjonær" bruk, så tips mottas med takk om noen har noen anbefalinger.

Et lite spørsmål til trygveaa:

Du skrev:

Jeg vil anbefale å kjøpe et beskyttende plastlag til å ha på spilleren fra ShieldZone. Jeg har nettopp gjort det og det ser bra ut, men jeg har ikke fått testet det noe særlig enda. Til iAudio X5 er det et beskyttelseslag for skjermen og det er ikke noe vits i å ha for resten av spilleren. Til Vision:M kan du kjøpe for for-siden eller for hele spilleren. Jeg kjøpte for for-siden for jeg synes ikke det er nødvendig for baksiden.

6304269[/snapback]

Så veldig kjekke ut disse plastlagene fra ShieldZone, men vet du om noen norske nettbutikker selger disse?

mvh

K9

Lenke til kommentar

To! :dribble: Hva skal du med det?

Koss Porta Pro er et bra valg. Har det selv. Det er bra lyd.

Jeg vet ikke om det er noen norske butikker som selger disse beskyttende plastlagene, men hvorfor vil du ikke kjøpe fra USA? Du kan velge gratis sending og da står det at det tar 7-8 hverdager. Det tok 6 hverdager (8 dager) fra jeg bestilte og til jeg fikk den i posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...