Gå til innhold

Canon 30D + ACDsee 8. Feil rotering.

Anbefalte innlegg

Når jeg hadde Canon 300D og tok JPG bilder. Tok Chip fra kamera inn i kortleser og drar bildene over til PC i utforsker.

De bildene som ble tatt på høykant ble da feil. Gikk i ACDsee 8 pro. Her vises bildene riktig. Batch rotate med EXIF. Da roterte bildene i utforskeren slai at de ble riktige der også.

Men med Canon 30D. Stiller inn slik at høykantbilder skal rotere på PC også prøvd rotering på kamera skjermen.

Det skjer som med 300D at bildene i utforsker ikke blir feil. Åpner ACDsee og går på batch rotate EXIF. Da roterer bildene i ACDsee slik at de blir feil, men i utforsker blir de riktige.

Hva kan jeg gjøre for at utforsker og ACDsee har bildet samme veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får unnskylde deg et rotete og nesten uforståelig innlegg.

Prøv i ACDSee. Gå på Tools->Options->General (øverste punket)-> ta bort kryss for Automatically rotate JPG and TIFF images based on EXIF..

Det har hvertfall jeg gjort, og da blir det mer rett. Ikke begynn med noe rotering på egenhånd dersom EXIF inneholder info om rotering; da blir det bare tull.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Da er jeg litt mere våken. Får prøve å forklare litt bedre.

ACDsee åpner bildene riktig. Alle de på høykant kommer på høykant.

Når jeg åpner utforskeren er bildene her ikke snudd riktig.

Når jeg hadde 300D var det helt det samme her. Da åpnet jeg i ACDsee Tools - Batch rotate. Trykket EXIF (knapp nr 4) Da roterte den alle høykant bildene slik at de ble riktig i utforskeren. I ACDsee ble det ikke noe forandring for bildene var riktig fra før.

Gjør jeg det samme med 30D kameraet som også er instilt for å rotere på PC'n så blir bildene i utforsker rett, men da blir det feil i ACDsee.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...