Gå til innhold

midtstille en tekst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar :) Men nå... Jeg vet hvordan jeg lager en ramme rundt en paragraf og rundt en link osv. men hvordan gjør jeg slik at rammen ikke går helt ut til kanten av nettsidenl, men slik at jeg kan velge hvor langt den skal gå? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Her er koden jeg har brukt. Tror du at du kan fikse på den? Meningen er at linkenes ramme skal være omtrent sånn som her på diskusjon.no (forsiden).

<html>

<style>

background-color: silver;

p {
margin: 0 130px
padding: 0 130px
}

h1 {
background-color: gray;
align: center;
}

dt {
border-style: solid; 
border-width: 1px; 
border-left-width: 1px; 
border-right-width: 1px; 
border-color: blue;
padding: 0 400;

}
</style>

<body>

<p><h1>Velg en forumkategori:</h1></p>

<dl>

<dt><h4><p><a href="programmeringsforum1.html"><strong>Programmering</strong></a></p></h4></dt>

<dt><h4><p><a href="spillforum1.html"><strong>Spill og konsoller</strong></a></p></h4></dt>
</dl>

</body>

</html>

Lenke til kommentar

Er bare å sette width på dt det...

dt {

border: 1px solid blue; /* Samlet alle border-egenskapene dine i én linje, jeg */

padding: 0 400px;

width: XXpx;

}

Du må derimot huske at padding blir lagt til i width, så den totale bredden på elementet ditt nå er bredde + padding..

Men hva i all verden er det du skal med <h4> og <p> inni en dt.. Trenger ikke det, skjønner du.. Du kan bestemme skriftstørrelsen på en dt også, see, eller du kan gjøre det for hele den definerte listen.

Lenke til kommentar

px er pixler ja.. Du kan også bruke andre dynamiske verdier som em og pt.. Em er bredden til en m i den gitte fonten og fontstørrelsen. Så hvis du skriver

body {
font-family: Arial;
font-size: 12px;
}

dt {
width: 4em;
}

vil bredden på elementet tilsvare 4 stykk m i Arial i bredden. Dette kan gjøre det litt vanskelig, derfor liker jeg alltid å definere bredde og høyde i pixler, gir meg mye mer kontroll.

Lenke til kommentar

Men nå er det en ting til som er feil. Se på forsiden her på deiskusjon. Menyen der med linker til de forskjellige forumkategoriene har en ramme. Men rammen går ikke helt til venstre på siden. Den stopper akkurat før teksten. Noen som vet åssen jeg gjør det?

Lenke til kommentar

Vel... Jeg ønsker å lage linker til alle pagene på nettsiden min. Jeg vil ha en ramme rundt linken som begynner der teksten til linken begynner og slutter der teksten slutter.

Jeg ønsker at linkene skal se slik ut som det er på hovedsiden her på diskusjon.no. Rammen skal altså ikke nå helt ut til sidene av nettsiden.

Tror du at du kan hjelpe?

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal forklare så godt jeg kan. På forsiden av diskusjon.no velger man hvilken forumkategori man vil gå til. Linkene er:

Bil og motor

Digital foto og video

Hardware

Harware bedrift

Kultur

Mobil og PDA

Off topic

Programmering

Programvare

Spill

Jobb og utdanning

Tilbakemeldinger

HW-LAN 06

Alle de linkene har en ramme rundt seg. Når jeg lager en slik ramme i html strekker rammen seg helt fra ytterst til venstre på skjermen til ytterst på venstre på skjermen.

Jeg klarer også å gjøre slik at rammen strekker seg fra helt ytterst på venstre til der hvor teksten i linken stopper. Men jeg vil gjerne gjøre slik at rammen begynner der teksten begynner og at den slutter der teksten slutter. Jeg vil altså lage linkene slik som de er på diskusjon.no på forsiden.

Skjønner du nå?

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...