chipmann Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hei! Vet noen hvordan jeg kan midtstille en tekst i html? Eller å sette inn et bilde for så å midtstille det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 align=center eks; <H1 align=center>Text</H1> Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 ÆÆ! Helt feil! p { text-align: center; } <p>Midstilt paragraf</p> Midtstilt tekst er en del av den visuelle presentasjonen av teksten, og skal dermed gjøres i CSS, ikke i HTML! Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Men hva skulle jeg gjort om jeg ønsket å legge teksten til høyre side? Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 da bytter du ut center, med right Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Men hva skulle jeg gjort om jeg ønsket å legge teksten til høyre side? 6289563[/snapback] Har du dårlig fantasi? align = right Edit: ooops, en smule sein... Endret 11. juni 2006 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 nei, da bruker du: p { text-align:right; } Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Midtstilt tekst er en del av den visuelle presentasjonen av teksten, og skal dermed gjøres i CSS, ikke i HTML! Vel, vel det er enklere å legge den inn direkte inn i HTML i starten (når du er fersk), så kan en jo forske ut CSS etterhvert.... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hvorfor ikke bare lære gutten det rette med en gang, istedenfor at han må gå innom 1994-kode? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Midtstilt tekst er en del av den visuelle presentasjonen av teksten, og skal dermed gjøres i CSS, ikke i HTML! Vel, vel det er enklere å legge den inn direkte inn i HTML i starten (når du er fersk), så kan en jo forske ut CSS etterhvert.... 6289616[/snapback] Det er ikke enklere når det er feil... Vranglære lønner seg aldri uansett... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Midtstilt tekst er en del av den visuelle presentasjonen av teksten, og skal dermed gjøres i CSS, ikke i HTML! Vel, vel det er enklere å legge den inn direkte inn i HTML i starten (når du er fersk), så kan en jo forske ut CSS etterhvert.... 6289616[/snapback] Det er ikke enklere når det er feil... Vranglære lønner seg aldri uansett... 6289646[/snapback] Du er da fælt så bastant Her er litt fra W3C: 9.3.1 Paragraphs: the P element<!ELEMENT P - O (%inline;)* -- paragraph --> <!ATTLIST P %attrs; -- %coreattrs, %i18n, %events -- > Start tag: required, End tag: optional Attributes defined elsewhere id, class (document-wide identifiers) lang (language information), dir (text direction) title (element title) style (inline style information ) align (alignment) The P element represents a paragraph. It cannot contain block-level elements (including P itself). We discourage authors from using empty P elements. User agents should ignore empty P elements. som du ser, kan en jo putte inn 'align' her ... Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Men hva skulle jeg gjort om jeg ønsket å legge teksten til høyre side? 6289563[/snapback] Har du dårlig fantasi? align = right Edit: ooops, en smule sein... 6289597[/snapback] Align=right ? Er det ikke align: right; Det er det jeg har lært ut fra dette i alle fall. Tusen takk til alle som har hjulpet Holder på med en nettside nå. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Tiltman: Dette er uansett noe du fikser i CSS, selv om det går an. Midtstilling er i 99% av tilfellene en ren visuell greie. Og for å pirke på deg, skal du først bruke align, skal du ha med hermetegn: <p align="center"> Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Midtstilt tekst er en del av den visuelle presentasjonen av teksten, og skal dermed gjøres i CSS, ikke i HTML! Vel, vel det er enklere å legge den inn direkte inn i HTML i starten (når du er fersk), så kan en jo forske ut CSS etterhvert.... 6289616[/snapback] Det er ikke enklere når det er feil... Vranglære lønner seg aldri uansett... 6289646[/snapback] Du er da fælt så bastant Her er litt fra W3C: 9.3.1 Paragraphs: the P element<!ELEMENT P - O (%inline;)* -- paragraph --> <!ATTLIST P %attrs; -- %coreattrs, %i18n, %events -- > Start tag: required, End tag: optional Attributes defined elsewhere id, class (document-wide identifiers) lang (language information), dir (text direction) title (element title) style (inline style information ) align (alignment) The P element represents a paragraph. It cannot contain block-level elements (including P itself). We discourage authors from using empty P elements. User agents should ignore empty P elements. som du ser, kan en jo putte inn 'align' her ... 6289761[/snapback] Kall meg gjerne bastant hvis du vil det, men jeg har faktisk rett... For align er deprecated i HTML4.01 spesifikasjonen... Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Tiltman: Dette er uansett noe du fikser i CSS, selv om det går an. Midtstilling er i 99% av tilfellene en ren visuell greie. Og for å pirke på deg, skal du først bruke align, skal du ha med hermetegn: <p align="center"> 6289780[/snapback] er det ikke p { text-align: "right"; } sånn som jeg og hockey500 mener. Endret 11. juni 2006 av _Evolution_ Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Stemmer det, og når Jibba her også kommer med info jeg egentlig burde ha på lur under hjernebarken, nemlig at align er utdatert i HTML 4.01-spesifikasjonen, er det bare å kjøre på med CSS. Lenke til kommentar
Nano- Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) er det ikke p { text-align: "right"; } sånn som jeg og hockey500 mener. 6289828[/snapback] Som oftest ikke fnutter i CSS p { text-align: right;} Endret 11. juni 2006 av Nano- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Og bare for å forvirre til slutt; Definer alt du skriver av html i 10-15 ulike klasser (class=), og gi klassene du har brukt layout i CSS. Da kommer CSS metodene virkelig til nytte. unnskyld, en smule off topic Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Hehe... Mange rare svar, men ok. Takk! Men nå trenger jeg en annen type midtstilling... Eller.. Man kan vel kanskje ikke kalle det midtstilling.. Ikke vet jeg, men jeg ønsker i alle fall å lage det slik at det er tomrom til høyre og til venstre slik at teksten er vanlig venstrestilt bare at den står i midten. Slik som på denne siden Hva gjør jeg da? Endret 12. juni 2006 av chipmann Lenke til kommentar
Nano- Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Legg teksten i paragrafer (<p></p>), og sett enten margin eller padding på sidene. <p>Dette er en tekst som har like stort mellomrom på begge sidene</p> p { padding: 0 20px;} Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå