Gå til innhold

Nytt videokamera - HDR-HC1E vs. NV-GS500E

Anbefalte innlegg

Jeg sikler på et nytt digitalt videokamera. Har peilet meg ut to kandidater: Sony HDR-HC1E (ca. 12 000 kr) og Panasonic NV-GS500E (ca. 8 700 kr.). Har lest mye godt om begge, og spesielt sistnevnte (på dette forumet), men jeg har enda tilgode å se de satt opp mot hvernadre.

Jeg skal bruke kameraet til varierte formål, alt fra å filme litt på turer og ferier til å filme seiling, skigåing, kiting og andre sportsaktiviteter. Jeg skal sannsynligvis også bruke det til å lage en 20 minutters film til høsten i forbindelse med et særemne i norsk. I den anledning har jeg bestemt meg for å kjøpe en ekstern mikrofon (sannsynligvis Røde Videomic - noen erfaringer med den?), og inngang for ekstern mikrofon er derfor et ufravikelig krav.

Hvordan er disse kameraene hvis man kun tar kvalitet (byggekvalitet, lydkvalitet og bildekvalitet) i betraktning? Har forstått det sånn at NV-GS500E har en fordel med at den har 3CDD, og at HDR-HC1E har fordelen med en høyoppløselig CMOS-brikke. Hvilke andre aspekter er det som bør taes med i vurderingen av disse to kameraene?

Vil det være mulig å bruke HDR-HC1E i vanlig DV-modus? Tenker da på å gjøre dette for å minske datakraften som trengs til redigeringen av videoene... De vil jo bli brent til DVD uansett... Hvordan er det med støtte for HDV-formatet til HDR-HC1E i de forskjellige videoredigeringsprogrammene?

På forhånd takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kameraene kan ta standard PAL/DV oppløsning.

Det er skrevet en del om HDV på forumet. Søk gjerne for å finne mer info om fordeler og ulemper. Personlig mener jeg du får bedre bilder med GS-500 fordi du ikke betaler masse ekstra for HDV, men for bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Dersom begge to hadde kostet like mye, hva hadde dere da valgt?

Vil kvalitetsgevinsten en får med HDV forsvinne når man brenner det på DVD (skalerer ned billedstørrelsen)?

Kom også gjerne med andre forslag til alternativer.

Lenke til kommentar
Vil kvalitetsgevinsten en får med HDV forsvinne når man brenner det på DVD (skalerer ned billedstørrelsen)?
Enkelt og greit, ja, og mer til. HDV komprimerer for kraftig, og bildet blir ikke bra i bevegelser. I tillegg mister du ekstra oppløsning når du skalerer ned, så bildet blir dårligere enn vanlig DV. Men du kan filme i vanlig DV med dette kameraet også, og da fjerner du dette tapet.
Lenke til kommentar

Kjøper man hdv nå kun for å bruke det til å recorde dv er det ingen vits å kjøpe hdv, samme gjelder om man kun skal skalere ned og IKKE har nytte av å ha opptakene som hd lenger fram i tid, feks. arkiv.

Dessverre er det mye hype rundt hdv, det er ikke det at det er dårlig, men kvalitet er mye mer sammensatt en oppløsning.

Om noen vil sammenlikne hva feks. Tv og prod. selskaper bruker så koster HD utstyr MYE og jeg mener MYE mer enn SD, det er hvertfall det intrykket jeg sitter igjen med om det skal være noe poeng kvalitetsmessig å produsere i HD.

En liten digresjon, avsporing eller hva du vil kalle det. Innen Tv sendes i HD, HD dvd av noe slag blir allemans eie så har garantert alle som har kjøpt såkallt hd ready tv bytta ut denne med en ny en. Jeg har mistanke om at det kanskje vil gjelde hdv kameraer også, om jeg får rett vil tiden vise, men her går det i SD(dv) fram til hdv eller andre hd formater kommer for fullt og prisene på utstyr faller litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg hadde valgt NV-GS500. (Har den selv også, er kongefornøyd med den. Utrolig bra bilde!) Det har ihvertfall mik-inngang, som var et av kravene dine.

Jeg har også Røde VideoMic, den er konge lyd i, spesielt i den prisklassen. Er veldig fornøyd med den også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...