nomore Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hei Skal legge opp til nytt alarmsystem nå når vi flytter til nytt hus. Og skal i den annledning legge opp til nytt alarmannlegg, med nye detektorer, sentral og hele sulamitten. En ting som lenge har irritert meg med tradisjonelle detektorer er at de kun gir et enkelt lukket/åpent signal, det finnes liksom ingen intelligens i kommunikasjonen. Og derfor slo det meg. Finnes det detektorer som kobles i nettverk? IP-basert med andre ord over cat5 for enkelthetsskyld. Pr i dag har eg også overvåkningskameraer som både er analoge og ip-baserte. De sistnevnte er da langt mer fleksible og praktiske en de andre. Takker for alle innspill Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 hmm er ikkje så veldig sikker på om du får ip.detektorer. du får iallefall trådløse, kan jo bruke dobbeltbalanserte sløyfer osv, vist det er sikkerheten du er ute etter. hvor mye intelligent informasjon du får utav en detektor tror eg eg begrensa uansett , sikkert best og invistere litt i en dyr sentral. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Sikkerheten er ikke så nøye med, er mulighetene eg er på jakt etter. Var i bunn bare en tanke. Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Du vil ha det adreserbart anlegg og med mulighet for å logge deg på systemet via WAP med mobilen for å sjekke status mens du er bortreist? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Du vil ha det adreserbart anlegg og med mulighet for å logge deg på systemet via WAP med mobilen for å sjekke status mens du er bortreist? 6289247[/snapback] Nah, det har eg allerede. Tanken var vel mer at eg ønsker å lage sentralen selv, software basert. Og om disse da kan kommunisere over vanlig nettverk slipper eg å måtte ha x antall inn-porter på maskiner til hver detektor. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Du får "inteligente" sensorer som følger EIB standarden, der kan du jo lage egne grensesnitt. Får også mange snasene I/O moduler Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du får også "buscuit"er som kan adressere uadresserte (åpen/lukket) sensorer. Da trenger du bare èn sløyfe. Men dette er vel ikke det du spurte om... Uansett er det sikkert ikke vanskelig å lage ett ethernet interface til alarmsensorer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Dropper dette prosjektet. Eg må ha noe klart og fungerende litt kjappere og går da for en tradisjonell løsning i mellomtiden(alarmsentral + standard nc/no givere) mens eg gradvis lager en egen softwaresentral med relee innganger. Takk for hjelpa uansett. Men hvor får eg(som privat) kjøpt løse magnetkontakter og bevegelsesdetektorer? Endret 13. juni 2006 av nomore Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Dropper dette prosjektet. Eg må ha noe klart og fungerende litt kjappere og går da for en tradisjonell løsning i mellomtiden(alarmsentral + standard nc/no givere) mens eg gradvis lager en egen softwaresentral med relee innganger. Takk for hjelpa uansett. Men hvor får eg(som privat) kjøpt løse magnetkontakter og bevegelsesdetektorer? 6300473[/snapback] Dette kan du ihvertfall få på Clas Ohlson, vet ikke hvor bra det er dog... Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 nærmeste elektrofirma selger det sikkert til deg. skal du ha en slik ip.basert detektor opplegg så vil eg tro at en avansert sentral som kommuniserer med en data er veien og gå Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Denne skulle vel funke greit? http://futurlec.com/Web_Control_Board.shtml Lenke til kommentar
rozon Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Eg må ha noe klart og fungerende litt kjappere og går da for en tradisjonell løsning i mellomtiden(alarmsentral + standard nc/no givere) mens eg gradvis lager en egen softwaresentral med relee innganger. 6300473[/snapback] EtherCAT? http://www.beckhoff.com har PLS system som er Ethernet basert. Det gir mye mer enn du spør om, men alle vil jo ha flere muligheter... Beckhoff har ikke norsk forhandler for tiden, men søta bror kan sikkert hjelpe. PS! Dette er egentlig kult.. Jeg skal ha noen slike klemmer selv... Heldigvis jobber jeg med Beckhoff til daglig, og da trenger jeg jo ting å 'forske' på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå