Gå til innhold

Arg.. hovedkortet vil ikke ha den nye 120GB-en..

vegge

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en WD 120GB 8MB til familie-PC-en. Det er en PIII 600MHz på et Asus P2B hovedkort. Harddisken dukker for så vidt opp under oppstart.. men så stopper det opp. Går jeg inn i bios, så blir det bare klikk når jeg fikser på harddiskinnstillingene.. Og ja, jeg har testet med cable select og master. Den gamle disken på 17GB funker, men ikke denne..

Planen var å boote opp fra WinXP-plata for deretter å partisjonere, formatere og installere.

Søkte litt i forumet og tror kanskje en bios update hadde gjort susen. Blar meg fram på Asus sine sider og finner denne siden. Men ingen av linkene fungerer jo! Hvordan søren skal jeg få denne disken til å fungere? Noen som har en gammel bios liggende? Eller kanskje noen andre tips?

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, der fikk jeg lastet ned P2B Beta BIOS 1014.003 8/5/02 og Aflash BIOS tool V1.37. Lurer på om jeg klarer dette.. :roll:

Edit#1: Nøyaktig hva skal jeg gjøre? Skal jeg legge begge disse filene på en diskett eller? Søker for harde livet i google og på Asus sine hjemmesider, men vær så snill og post svar her hvis dere vet det..

Edit#2: Der ja;

http://www.asus.com.tw/inside/flash_mb.htm

*lese*

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-10 21:50 ]

Lenke til kommentar

Create a bootable system floppy disk by typing [FORMAT A:/S] from the DOS prompt without creating "AUTOEXEC.BAT" and "CONFIG.SYS" files.

Husker jeg gjorde dette når jeg hadde Win98. Da høyreklikket jeg bare på diskettstasjonen og valgte noe sånt som kopier systemfiler..

Jeg kjører nå WinXP - hva skal jeg gjøre? Har jo ikke dos..

Lenke til kommentar
Quote:

havegg skrev (2002-10-10 21:58):

Create a bootable system floppy disk by typing [FORMAT A:/S] from the DOS prompt without creating "AUTOEXEC.BAT" and "CONFIG.SYS" files.

Husker jeg gjorde dette når jeg hadde Win98. Da høyreklikket jeg bare på diskettstasjonen og valgte noe sånt som kopier systemfiler..

Jeg kjører nå WinXP - hva skal jeg gjøre? Har jo ikke dos..

Det har eg aldri prøvd selv så der kan eg ikke hjelpe deg. Men hva med et søk i google"hvordan lage en boot disk i winxp" eller noe i den duren. :grin:
Lenke til kommentar

Etter et søk i vårt fantastiske forum så laster jeg nå ned drdos703.exe. Skal boote disketten og skrive format a:/s

Så får vi bare håpe at alt dette går.. Jeg skal nok poste resultatene her, med mindre alt klikker da. Ahh.. at det skal være så vanskelig..

Lenke til kommentar

Herregud folkens!

Hva med å bruke hjelp funksjonen i XP?

Funker knallbra i de fleste tilfeller. Søkte på "floppy format" og fant ut hvordan man skulle lage en ms-dos boot disk på det første søkeresultetet som dukket opp.

Stapp i en diskett.

Åpne "My Computer"

Høyreklikk på floppystasjonen, velg "Format".

Hak av boksen "Create an MS-Dos startup disk".

Klikk på start.

Lenke til kommentar

Covah, trengte du virkelig hjelpfunksjonen i Windows for å finne ut det? :smile:

Vel, det viste seg at den 2-3 år gamle biosen ikke var god nok. Kanskje jeg var litt raskt på avtrekkeren når det gjaldt å poste denne tråden, men jeg liker å ha dere i bakhånd..

Kan jo nevne hva jeg gjorde i tilfelle andre opplever samme problem;

1. Gikk inn på http://www.asus.com.tw og trykket meg fram til hovedkortet. Der var det linker til bios og drivere, men linkene virket døde. Etter et par ekstra trykk så fikk jeg i midlertidig lastet ned Aflash BIOS tool og en biosoppdatering.

2. Ved et søk i vårt eksellente forum, så fant jeg denne linken som beskriver hvordan man oppdaterer bios med Aflash BIOS tool.

3. Trengte i midlertidig en diskett der jeg skulle skrive format a:/s i dos, men det ble litt problematisk ettersom jeg har WinXP. Fant derfor enda en gammel tråd og ble tipset om å bruke drdos703.exe.

4. Lastet ned denne fila fra bootdisk.com, åpnet den og fikk laget meg en diskett. Bootet opp med denne og kunne da skrive format a:/s. Ble bedt om å stappe i en tom diskett og voila, så hadde jeg biosdisketten klar.

5. Gikk inn i Windows og kopierte inn aflash.exe og biosfila.

6. Restartet maskinen og fulgte anvisningen på linken jeg allerede har nevnt. Tok backup av den gamle biosen for sikkerhets skyld, men ingenting gikk galt.

7. Koblet til 120GB-en, stappet i WinXP-plata og bootet opp. Og sannelig gikk det ikke bra! Partisjoneringa, formateringa og installeringa gikk som en drøm. Alt dette tok unødvendig lang tid, men det var godt når det endelig gikk!

Eneste problem nå er litt bios- og oppstartsproblemer. F.eks. så telles rammen veldig sakte. Og når den når sine 384MB så begynner den på nytt igjen i snegletempoet sitt. Slik som dette var det før biosoppdateringa også. Det skjedde etter at jeg hadde koblet om på noen harddisker og tullet litt i bios. Løser problemet ved å trykke ESC for da hopper den over memory test..

Skal finstille biosen i morgen. Vet derimot ikke helt hva som er optimalt.. Skulle jeg ikke finne ut av det, så skal jeg ta et søk her i forumet. Sannsynligvis ender det da med en ny tråd, men det overlever dere. Takk for responsen uansett. Hva skulle jeg gjort uten dere og dette forumet!? :smile:

PS. Er det farlig at WD-en er litt varm? I min egen maskin har jeg jo vifter over alt, men ikke i familie-PC-en. Er faktisk litt bekymra når den blir så varm.. kjennes ut som kjøleribba på min overklokka T-bird! :grin: Noen som vet hvor mange grader en WD tåler? Har ikke så lyst til å montere ei vifte foran den. For det første er det ikke plass og for det andre så koster det penger og det medfører støv og støy..

Men nå ble denne posten altfor lang! Takk igjen og god natt! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 02:02, skrev havegg:

Covah, trengte du virkelig hjelpfunksjonen i Windows for å finne ut det?

Nei, selvsagt ikke. Jeg brukte det bare for å eksemplifisere. Mange her inne vet ikke hvor mye informasjon som ligger i hjelp fila til XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...