Gå til innhold

Hvorfor deler mange HD'en sin i to?

tcg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 Systemmessige påkrevde årsaker. F.eks krever flere linux distroer at du har seperate pertisjoner for at det skal fungere skikkelig. Før måtte du også ha en seperat pertisjon for swapfile i Linux (men jeg tror dette ikke er tilfellet i de fleste distroer nå lenger).

2 Ytelse. Du kan potensiellt sett få høyere ytelse fordi du vil få mindre defragmentering. F.eks. er en liten partisjon dedikert til OS installasjonen ofte ikek så dumt.

3 Men alt i alt så er det ikke så veldig mye grunn til å gjøre det for dagens systemer.

-Stigma

6329157[/snapback]

1: En må fortsatt ha en separat partisjon for dette. I windows slipper du dette, men så blir også systemet "grøt" jo mer du fyller opp hele partisjonen/disken.

2: Du mener du vil få mindre fragmentering. Defragmentering er reparasjonsprosessen.

3: Uenig. Dersom OSet skulle gå til helv..., er det større sjanse for å berge data hvis du har de på en egen partisjon.

Derfor har jeg følgende oppsett:

partisjo1 swap

part2 /

part3 /home

Endret av meastp
Lenke til kommentar
1: En må fortsatt ha en separat partisjon for dette. I windows slipper du dette, men så blir også systemet "grøt" jo mer du fyller opp hele partisjonen/disken.

Windows blir raskere om en flytter swapfilen til en annen harddisk....

6357854[/snapback]

Ja, det er jo logisk, det, selv om PATA har sine begrensninger (jf. tha stoffi).

I Linux er det ikke tilfeldig at swap-partisjonen ligger først på disken, heller, og det gjelder også windows.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Windows blir raskere om en flytter swapfilen til en annen harddisk....

6357854[/snapback]

så Swap fila ligger på den partisjonen windows er blitt installert på, også er det bare å trekke den over på en annen partisjon, er det slikt å forstå? :)

Lenke til kommentar

nesten, du må inn i systeminstillingene, og så opprette en swap fil på en annen partisjon (annen harddisk) og så slette den gamle swap fila.

hver gang jeg får meg en ny harddisk, så ordner jeg en 3GB partisjon først, ifall jeg skal ha en swapfil der, da har jeg også nok av plass til diverste tempfiler også, og enda masse mere plass.

Lenke til kommentar
nesten, du må inn i systeminstillingene, og så opprette en swap fil på en annen partisjon (annen harddisk) og så slette den gamle swap fila.

hver gang jeg får meg en ny harddisk, så ordner jeg en 3GB partisjon først, ifall jeg skal ha en swapfil der, da har jeg også nok av plass til diverste tempfiler også, og enda masse mere plass.

6858573[/snapback]

tenkte å ha 15gb c: (windows og programmer)

og d: på 85gb. kan jeg opprette en swap fil på d: og så slette den som er på c: ? ikke helt inne på akkurat dette, ser du :)

Lenke til kommentar

Jeg partisjonerer kun systemdisken, slik at jeg ikke mister alt annet lagret på den fysiske disken hvor OS'et ligger ved eventuelle reformat o.l. Er så utrolig kjipt om noe kræsjer skikkelig slik at formatering er eneste utvei, og det ligger masse musikk på OS-disken som da vil forsvinne.

Lenke til kommentar
du kan det ja, men det er ingen vits om C og D er på samme harddisk.

6858804[/snapback]

ah, ok. kommer til å ha kun 1 harddisk, så da slipper jeg å vase med den swap fila :)

6864922[/snapback]

du burde fortsatt sette swapfila til en statisk størrelse slik at du får mindre fragmentering, for fragmentering gjør systemet tregere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...