Gå til innhold

Hvorfor deler mange HD'en sin i to?

tcg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dårligere ytelse med flere partisjoner. OS, programmer, spill osv. skal innstaleres på den første partisjonen (har som regel C: som stasjonbokstav) for best ytelse siden dette er den raskeste partisjonen.

ikke skyt meg om jeg tar feil da :p... har lest det i TweakGuides TweakingCompanion LINK

har selv partisjonert HDD min 100gB/150gB. tjente 15FPS i Oblivion på å formatere disken og innstalere oblivion og XP på samme partisjonen...

beste hadde vel vært å hatt en disk til OS en til Spill en til Progs og en til Diverse.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

jeg har en 74GB raptor som systemdisk, den har jeg delt i to, 10GB til OS, og resten til spill og programmer.

så har jeg 5 andre harddisker, på en av de har jeg swap fila, og temp mappene, denne partisonen er på 3GB alt resten er til filer og slikt..

trenger flere harddisker.. :(

Lenke til kommentar

- Systemmessige påkrevde årsaker. F.eks krever flere linux distroer at du har seperate pertisjoner for at det skal fungere skikkelig. Før måtte du også ha en seperat pertisjon for swapfile i Linux (men jeg tror dette ikke er tilfellet i de fleste distroer nå lenger).

- Organisasjonsmessig årsaker...

- Ytelse. Du kan potensiellt sett få høyere ytelse fordi du vil få mindre defragmentering. F.eks. er en liten partisjon dedikert til OS installasjonen ofte ikek så dumt.

Men alt i alt så er det ikke så veldig mye grunn til å gjøre det for dagens systemer.

-Stigma

Lenke til kommentar
man tjener mye på å ha swapfila på en annen harddisk, men dette må være en annen fysisk harddisk...

6329176[/snapback]

Det er også min erfaring. Er vanskelig å måle forbedringen, men merker at systemet reagerer raskere. Så i stedet for å kjøpe en dyr Raptor, satser jeg heller på 3 upartisjonerte disker. OS på en, spill/ prog på neste, og swap fil på den siste.

Lenke til kommentar
Har satt det sånn her jeg : en WD40 GB 8MB cache til system. og en WD120GB 2mb cache til lagring av diverse.

6329465[/snapback]

Hvordan deler jeg harddisken i to? HAr en fysisk harddisk men skal gjerne hatt en C: og en D: disk.

Anders

Lenke til kommentar

Hvordan deler jeg harddisken i to? Har en fysisk harddisk men skal gjerne hatt en C: og en D: disk.

Edit: Hvor ligger swapfilene og hvordan får jeg plassert de på en egen partisjon?

Anders

Endret av AndersdD
Lenke til kommentar
Hva er poenget med å dele en HD i to (få PC'en til å tro det er to)? gjør det at syst. går raskere eller no?

6287385[/snapback]

La oss si du har en disk på 250 GB og deler den inn i 10 GB for windows og 240GB for resten. Hvis du da får virus eller har lyst på reinstall slipper du å miste alt når du formaterer windows partisjonen.

Lenke til kommentar
Har satt det sånn her jeg : en WD40 GB 8MB cache til system. og en WD120GB 2mb cache til lagring av diverse.

6329465[/snapback]

Hvordan deler jeg harddisken i to? HAr en fysisk harddisk men skal gjerne hatt en C: og en D: disk.

Anders

6329688[/snapback]

bare å begynne innstalleringen av windows så vli innstallasjonsprogrammet formatere selv..... hvis du velger at den skal gjøre det da vel og merke :p du kan også partisjonere da...

EDIT: la til quoten så folk vet hva jeg svarer på :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
bare å begynne innstalleringen av windows så vli innstallasjonsprogrammet formatere selv..... hvis du velger at den skal gjøre det da vel og merke :p

6330122[/snapback]

hva har det med topic å gjøre?

6331696[/snapback]

Når man er ved installasjonen av windows kan man velge hvor mange og hvilken partisjon som skal bli opprettet og på hvilken windows skal installeres på.

Lenke til kommentar
dårligere ytelse med flere partisjoner. OS, programmer, spill osv. skal innstaleres på den første partisjonen (som regel C:) for best ytelse siden dette er den raskeste partisjonen.

Dette er vel ikke helt riktig. Ingen partisjoner er raskere enn andre basèrt på hvilken stasjonsbokstav de har - i praksis er den partisjonen som ligger fysisk ytterst på disken den raskeste, da disken spinner fortere her enn nær sentrum.

Lenke til kommentar
dårligere ytelse med flere partisjoner. OS, programmer, spill osv. skal innstaleres på den første partisjonen (som regel C:) for best ytelse siden dette er den raskeste partisjonen.

Dette er vel ikke helt riktig. Ingen partisjoner er raskere enn andre basèrt på hvilken stasjonsbokstav de har - i praksis er den partisjonen som ligger fysisk ytterst på disken den raskeste, da disken spinner fortere her enn nær sentrum.

6331805[/snapback]

var det jeg mente men som sagt i uttalige mange andre poster jeg har postet på dette forumet så suger jeg virkelig i forklaringer.

men om jeg har skjønt riktig nå så er altså den første partisjonen ytterst på disken. ikke som cd'er at man begynner å skrive på midten og utover? eller skriver man fra innerst til ytterst også ligger partisjonene ytterst til innerst

får minne folk på at jeg virkelig sugger på forklaringer da :p

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...