Gå til innhold

Har munnsår- Noen tips?

LasH

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ofte plaget med munnsår ( ikke på leppene, men inni munnen :p). Klarer ikke å tygge noe mat uten at det gjør vondt. Pluss at jeg har munnsår ganskte ofte også..

Jeg pleier og bruke vademecum og ta på sårene. Det pleier og hjelpe men det tar så lang tid før de forsvinner osv. Noen som har bra tips?

Mamma fikk en "spessial" tannkrem fra ei dame på apoteket. Hun sa at det var en slags "såpe" inni de fleste tannkremer som man kunne reagere på, ved og då munnsår f.eks.

Men syns ikke den hjalp noe særlig da..

Takk :)

Mvh LasH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det samme problemet. Pleier vanligvis å la det gå over av seg selv.

Bruker noe som virker, har ikke peiling på hva det heter ettersom det ikke er å oppdrive i huset atm. Men det kommer i en relativt stor flaske med blå etikett. Er ikke munnvann som vademecum, det må blandes ut med vann og holdes inne i munnen.

Mulig at det er det voodoo mener.

Lenke til kommentar
Har det samme problemet. Pleier vanligvis å la det gå over av seg selv.

Bruker noe som virker, har ikke peiling på hva det heter ettersom det ikke er å oppdrive i huset atm. Men det kommer i en relativt stor flaske med blå etikett. Er ikke munnvann som vademecum, det må blandes ut med vann og holdes inne i munnen.

Mulig at det er det voodoo mener.

6286392[/snapback]

Stemmer. Kommer i en schvær brun flaske med blå etikett. Men skal ikke blandes med vann. Skyller med 10ml en time før eller etter tannpuss.

Lenke til kommentar

Zovirax (salve) er kjent i Europa, men selges ikke i Norge. Den inneholder Acyclovir som virkelig klarer å svekke herpes viruset, slik at det går over fortere. Kona fikk den under enda et annet navn i Spania. Det var egantlig helt feil at hun fikk den, fordi egentlig hadde hun solallergi og trengte antihystsaminer - noe hun fikk senere fra legen. Kan hende at den salven het Viruderm. Felles for alle er at de leveres i 2ml tuber.

Jeg bruker Zovirax (men husk at det kan være andre navn) med en gang jeg begynner å kjenne det i munnen. Er jeg heldig, går det over litt fortere enn uten behandling (tre dager kontra to uker). Men det som egentlig hjelper er å få sterkere immunforsvar. Jeg har lagt merke til at jeg får munnsår mye oftere når jeg er forkjølet.

P.S. Det med munnsex er alvorlig, slike sår på kjønnsorganer gjør like vondt som i munnen, og det er samme virus.

Lenke til kommentar

Få tak i ren alkohol (96 %), eventuelt Myrra-Tinkthur eller et annet produkt som er nærmest ren alkohol. Ta en Q-tip, dypp i alkoholen og smør på såret. Svir som et helvete, men tar livet av alle bakteriene. Gjør dette tre ganger daglig til du ikke er plaget mer. :)

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Var den tannkremen du henviser til "zendium"? Hvis ikke burde du absolutt prøve den, har ikke hatt munnsår etter at jeg startet med den.

6287167[/snapback]

Jepp, det var den jeg mente :). Ok, får begynne og bruke den da. Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...