Gå til innhold

Logitech Z5500- hvilken kabel bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei.

I morgen skal jeg kjøpe overnevnte anlegg da mitt gamle (Creative T7700) mest sannsynlig er sprengt (ved høye frekvenser, i all hovedsak vokal, skurer lyden).

I den forbindelse er jeg usikker på hvilken kabel jeg bør kjøpe til anlegget. Det følger så klart med analoge kabler, men det er mulighet for coaxial samt optisk tilkobling også.

Jeg har X-Fi Fatal1ty- lydkort som jeg tror støtter alle disse tilkoblingene. Hva ville dere kjøpt av kabel dersom anlegget i all hovedsak skal brukes til spilling av musikk?

:hmm:

Det viktige er at alle høytalerne er aktive. Må og nevnes at jeg i starten ikke får plassert dem i surround i og med at jeg bor på 10 kvm mens jeg har sommerjobb. Surround blir derimot svært viktig til høsten, og da snakker vi om film.

Om noen har litt erfaring med dette setter jeg stor pris på innspill. :)

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ha både coax og optisk og merker ikke noe forskjell på mitt Z-5500..

6285596[/snapback]

Men jeg har hørt noe om at surround ikke fungerer skikkelig i spill/film med coax. Hva tror dere om det? Har coax/optisk- kabel noe form for ulempe?

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Men jeg har hørt noe om at surround ikke fungerer skikkelig i spill/film med coax. Hva tror dere om det? Har coax/optisk- kabel noe form for ulempe?

6285600[/snapback]

Så lenge tilkoblingen er digital (noe den både er med coax og optisk), så skal surround funke skikkelig. Det skal ikke være noen ulemper ved bruk av coax og optisk kabler såvidt meg bekjent, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Den eneste store forskjellen på coax og optisk er at coaxial kabel skal ha en fast impedanse(50ohm om jeg husker riktig). Derfor kan ikke denne kabelen være for lang. Tror grensen ligger på ca 10m. Men i hifiklubben så anbefaler de iallefall coaxial digitalkabel om man har skikkelig gode komponenter(Mye bedre enn dette anlegget som jeg har selv). Jeg hører heller ingen forskjell på optisk og coax på dette anlegget. Så kjøp det som passer deg best.

Lenke til kommentar
Den eneste store forskjellen på coax og optisk er at coaxial kabel skal ha en fast impedanse(50ohm om jeg husker riktig). Derfor kan ikke denne kabelen være for lang. Tror grensen ligger på ca 10m. Men i hifiklubben så anbefaler de iallefall coaxial digitalkabel om man har skikkelig gode komponenter(Mye bedre enn dette anlegget som jeg har selv). Jeg hører heller ingen forskjell på optisk og coax på dette anlegget. Så kjøp det som passer deg best.

6286116[/snapback]

Har til opplysning kjøpt anlegget sammen med en optisk kabel som kostet 200 kr. Funker veldig bra. Er svært fornøyd med anlegget. Må bare finne en duglig situasjon hvor jeg kan teste det ut.

Mindre rånepreg på lyden enn jeg hadde forestilt meg og! Det er positivt.

Takk for alle tips btw.

Hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Ved bruk av digital kabel fra x-fi i spill-modus vil du ikkje få surround.

6297901[/snapback]

Med mindre han ikke har HDA X-Plosion eller HDA X-Mystique da.

Disse to kortene er de eneste jeg vet om som vil gi surround via digitalkabel (lossy komprimert dog) som ikke er forhåndsenkodet i Dolby/DTS via pass-through.

Men kabelen har lite å si for lydkvaliteten. Hører man på musikk i mp3-formatet (eller hvilket som helst lossy format, for den saks skyld) vil mp3-komprimeringen lage laaaaangt dårligere lyd enn hva alternative kabler vil.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Ved bruk av digital kabel fra x-fi i spill-modus vil du ikkje få surround.

6297901[/snapback]

Med mindre han ikke har HDA X-Plosion eller HDA X-Mystique da.

Disse to kortene er de eneste jeg vet om som vil gi surround via digitalkabel (lossy komprimert dog) som ikke er forhåndsenkodet i Dolby/DTS via pass-through.

Men kabelen har lite å si for lydkvaliteten. Hører man på musikk i mp3-formatet (eller hvilket som helst lossy format, for den saks skyld) vil mp3-komprimeringen lage laaaaangt dårligere lyd enn hva alternative kabler vil.

6312454[/snapback]

Eller Soundstorm :dribble: ... Neida. soundstorm er jo passé. Men HDA X-Plosion og X-Mystique er faktisk det som har fått meg til å vurdere å oppgradere pcen nå... og da får man 3D lyd i spill også, som med gamle soundstorm.. uten plagsomme analoge kabler i tillegg til coax/optisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...