Gå til innhold

Øyyy! Formatere hardisk?

Anbefalte innlegg

Jaja, jeg hvet det er spurdt om før. Ja, jeg søkte... Men jeg legger ikke sjull på at jeg er ubrukelig og fant ikke noe...

Det jeg lurer på:

Har WinXp

Harddisk 1. 15GB - oppstartsfiller og win98

Harddisk 2. 80 Gb - mange partisjoner winxp

Får nyy hovedkort, hørt at man trenger å formatere.

Hvordan ska jeg å gjort dette? Vil først å fremst ha 80 Gb å "den nye" dat'en. vurdere å la 15Gb bli stående, men dette kan vel by på komplikasjoner. Særlig siden oppsarts filler ligger på 1.

Jeg må vel til med formatering å på en av hardiskene?. Må jeg fromatere helle /alle partisjonene på 80 gb'en??

Håper dere forstår...

Takker for all hjelp!

-GJ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel ikke å formatere, men du bør/må legge inn OS på nytt. Da kan du f.eks legge inn XP der du har 98 nå, slette 98 og den gamle XPen, legge inn 98 på den andre disken, slette den nye XP, legge inn 98 der det var før og så legge inn XP der det var før.

Ikke helt optimal, den algoritmen, men.. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-10 20:42, skrev Kjetil Lura:

LarsC du må ikke være så avanserte, Han sa jo at han ikke hadde noe peiling på data.

Nei, unnskyld da. :wink:

Men hovedpoenget er:

Du trenger ikke formatere, men du må sannsynligvis legge inn operativsystemene på nytt.

Lenke til kommentar
Quote:

LarsC skrev (2002-10-10 20:53):

Men hovedpoenget er:

Du trenger ikke formatere, men du må sannsynligvis legge inn operativsystemene på nytt.

Han skal ha nytt hovedkort og da er det en fordel å formatere, Grunne er for å få en ren disk uten at noen av de gammle driverne til brikkesettet kan lage krøll.
Lenke til kommentar

Øyy! Jeg har ikke sagt at jeg ikke har peiling på data!

Les teksten bedre du! Jeg fant ikke noen gamlr tråder om dett til trosss for at jeg er sikker på at jeg opp til flere ganger har sett folk som har lurt på formatering og xp.

Og jeg fortod fint hva LarsC mente.

Men en ting som jeg kom på nå er jo at jeg har en win xp cd som nekter å bli brukt som bootup disk...

Hviss man bare starter den fra DOS så nekter den da også, og sier at men må booteup med cd'en for å innstalere xp!

Men jeg kan vel legge over instalasjonefillene først, jeg tror det går ann....

-GJ-

Lenke til kommentar
Quote:

The DiM skrev (2002-10-11 11:58):

Øyy! Jeg har ikke sagt at jeg ikke har peiling på data!

Les teksten bedre du! Jeg fant ikke noen gamlr tråder om dett til trosss for at jeg er sikker på at jeg opp til flere ganger har sett folk som har lurt på formatering og xp.

Og jeg fortod fint hva LarsC mente.

Men en ting som jeg kom på nå er jo at jeg har en win xp cd som nekter å bli brukt som bootup disk...

Hviss man bare starter den fra DOS så nekter den da også, og sier at men må booteup med cd'en for å innstalere xp!

Men jeg kan vel legge over instalasjonefillene først, jeg tror det går ann....

-GJ-

Du søkte ikke bra nok da. Men fra spøk til revolver, Det var i grunne en spøk da, Men om du mener at eg var for kvasse med spøken min for eg si sorry.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 11:58, skrev The DiM:

Microsoft har også installasjonsdisketter for XP som du kan laste ned fra: http://www.microsoft.com/downloads/release...=top&ordinal=43

Lenke til kommentar

Øyyy! Igjen.

Det var litt være en jeg trodde. For det første må jeg jo ut i dos for å formatere, men da finner den jo ikke ntfs disker. Jeg prøvde med linkene til windows utilities, men med det gi gærnt på 1 diskett hver gang uansett hvilket diskett sett jeg brukte. Jeg hater diketter! Om jeg engang kan gjøre noe med å bruke de hvet jeg ikke.

Og etter litt mer tenking hørte det jo volsomt tungivndt ut denne installasjomsguiden til LarsC. WX over 98, og så vekk igjen for 98 inn igjen....

Må det gjøres så tungvindt?

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...