Beatnut Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hadde inntil nylig Slackware 10.2 med 2.4.x kjerne. Alt funket glimrende (nesten alt i hvert fall ). Så kjørte jeg en fresh install fra samme cd'r som jeg installerte den med 2.4 fra. Men nå funker ikke musa lengre. Musa funker utmerket i Windows, og den fungerte for en dag siden som sagt i 10.2 med 2.4.x.kjerne. Jeg kjørte først xorgsetup uten at det hjalp. Kjørte deretter xorgconfig der jeg første gangen valgte auto på musvalg uten at det hjalp. Andre gangen valgte jeg en PS/2 Intelli-mus fra Microsoft (som er det jeg har..). det hjalp heller ikke. prøvde til slutt å kjøre xorgconfig og valgte Generic PS/2 mus uten at det gjorde noe forskjell. Jeg vet ikke hva navnet på tilkoblingen til musa heter i linux, så jeg valgte ikke noe der. Det ble det da default /dev/mouse. Kan noen hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Har du prøvd flere forskjellige mus? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 prøv med /dev/input/mice eller /dev/psaux Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Har du prøvd flere forskjellige mus? 6284849[/snapback] I utgansgpunktet har jeg ikke det da den fungerer utmerket i windows som jeg har som dualboot, men jeg skal aldri si aldri. Tenkte jeg skulleprøve ut tipset til Mr. Elendig før jeg kryper under pulten og begynner med data-kirurgi.. Bytter mus altså i alt virvaret av kabler og hybelkaniner.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 pkgtool=>setup=>mouse Eller rediger symlinken /dev/mouse (USB:ln -sf /dev/input/mice /dev/mouse PS2: ln -sf /dev/psaux /dev/mouse). Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg har nå prøvd ut tipsene til quakie, Mr. Elendig og Olear uten resultat. MAO har jeg prøvd å bytte mus og jeg har prøvd å konfigurere musen på nytt via pkgtool. Jeg prøvde også kommandoene til Olear uten at det hjalp. prøvde både på en vanlig PS/2 mus, en USB og en tredje PS/2. Resultatet er nå at jeg ikke får startet xwindow hverken via Init 4 eller startx. Jeg prøvde da på nytt å konfigurere mus gjennom pkgtool>setup>mouse og skjerm og mus gjennom først xorgsetup og deretter xorgcnfig. Får fortsatt ikke startet xwindow. Følgende melding kommer opp (har tatt vekk det jeg ikke tror er releavnt, som infoom hva det forskjellige betyr..): (==) Using config file: "etc/x11/xorg.conf" (EE) xf86OpenSerial: cannot open device /dev/mouse Too many levels of symbolic links. (EE) Mouse0: cannot open input device (EE) PreInit failed for input device "Mouse0" No core pointer Fatal server error:failed initialize core device ut i fra hva jeg kan forstå fra loggen over antar jeg at siden jeg prøvde å teste ut flere av kommandoene på forskjellige mus, er det for mange henvisninger til forskjellige enheter i config-filen. Olear ber meg redigere symlinken, men meg og tekstbasert tekstbehandling og redigering er ikke helt på topp ennå. Trenger altså mer hjelp her. Ps: Musen fungerer altså utmerket i xp, både via PS/2 og usb. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Det ser for det føste ut som du har rotet til symlenkene dine, altså at du har noe ala dette fil1 -> fil2 fil2 -> fil3 fil3 -> fil1 altså en uendelig løkke. Har ingen løsning, men du kan "lete" etter musen din ved å kjøre cat /dev/mouse cat /dev/input/mice cat /dev/psaux osv... og bevege på musen. Hvis de kommer masse tegn opp er det rett, og hvis ikke trykk <Ctrl>+c og prøv en annen Endret 11. juni 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Slett /dev/mouse og gjør følgende: Hvis du bruker USB: ln -sf /dev/input/mice /dev/mouse Hvis du bruker PS2: ln -sf /dev/psaux /dev/mouse Hvis dette ikke fungerer sjekk om mousedev er lastet (lsmod), hvis ikke modprobe mousedev (mulig at denne ikke blir lastet automatisk da 2.6-kernelen som følger med 10.2 er veldig nedstrippet). Hvis du trenger å laste mousedev hver gang maskinen startes, gjør følgende: echo "/sbin/modprobe mousedev" >> /etc/rc.d/rc.modules Da blir modulen lastet hver gang du du starter maskinen. Anbefaler at du bruker test26-kernelen som følger med -Current, da denne er fullverdig i forhold til de som var med tidligere versjoner av Slackware. Merk at du må rekompilere kernelen fra -Current hvis du skal bruke den i 10.2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå