Gå til innhold

Mitt serversk(r)ap (FERDIG)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bilde viser det

6736359[/snapback]

Det ser ut som om det er hull tvers igjennom med vifte på utsiden, så det er vel et slags adapter for å få vifta til å passe eller noe?

6740068[/snapback]

Det er en luftekanal, ja. Stor vifte på innsiden, rømmeboks som trakt, liten vifte på utsiden. Fokus der er å få det stille. To vifter på lav hastighet blåser mye bedre enn én, men bråker egentlig ikke mer da ingen av dem lager hørbar lyd på den hastigheten i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
I det minste positivt å se at du har hatt vett nok til å montere inn en røykvarsler...

7478286[/snapback]

Det er da egentlig ikke noe større grunn til at dette skulle begynne å brenne enn en hvilken som helst annen PC? Må ha en del grader for å spontanantenne spon...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PCI-kortene har en liten dråpe lim i enden. De som ikke trenger ekstra kabler sitter bra på egenhånd (PCI-porten er ganske svær, vet du), men de andre er limt.

Noe jeg ikke tenkte på opprinnelig, men som faktisk var veldig greit er at limet jeg bruker vil bli til aske om man tenner på det. Når jeg skal fjerne et kort, vipper jeg det forsiktig ut av PCI-porten, trekker det løs fra limet (som fjærer litt), og tenner så på limet. Det er borte før varmen har blitt høy nok til at noe plast smelter på kortet. Kan til og med holde i andre enden av metallskiven mens jeg gjør det.

Hele opplegget er fullstendig på trynet, og det er jeg fullstendig klar over. Det er noe av hva som gjorde det litt festlig å sette opp. Er forbløffet over hvor godt makkverket mitt egentlig fungerer.

Når det kommer til maskinenes oppgaver, så er de en firewall, en filserver, en web/ftp/ntp/dns/ssh/sikkertnoemerjegikkekommerpå server, vpn-server, to spillservere og en såkalt shell-server, hvor folk kan utforske linux.

EDIT: skriveleif

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nice "kabinett". Men si meg... samler du på gamle pcer og HW bare fordi de funker?

Bingo!

Vel, ikke "bare" fordi de funker. Det er også i stor grad for å lære hvordan man setter opp forskjellige services, ruting-tabeller og annet nettverksmøl, noe som er kjekt å kunne i en fremtidig jobb.

Det er også kjekt å lære seg å holde orden på en server med 500+ brukere, som man lett får når man tilbyr gratis shell-tilgang. Maskinene gjør også nyttige ting som å holde orden på min egen mail og dele filer til nettverket.

Dessuten liker jeg å mekke på gammel hardware :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...