aspic Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hei, såg en topic her en dag om en fyr som jeg tror tweaket minnet sitt. Jeg har pr. dags dato 2 minne brikker i oppsettet mitt. En: Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V,128Meg x 64 Og en: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Som du ser på bildet som er lagt ved, kjører desse to på 100.5 mHz. Er dette lite? Skal jeg kunne kreve mer av dem? Hvordan stiller jeg dette og vil det utvikle mye varme? :o Takker for svar! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Dette var veldig lite ja, begge brikkene er spesifisert til 200MHz (400MHz DDR). Til gjengjeld var timings'ene veldig lave (det er bra), men du går uansett glipp av mye ytelse ved å kjøre de så lavt på megahertzen. Prøv å sett alle timings og antall Mhz til "auto" i BIOS, samt sette FSB/RAM-ratio til 1:1. Hvis det allerede står på auto kan du prøve deg litt fram ved å øke MHz og timings. Sistnevnte bør settes til defaulten til den tregeste (høyeste) av brikkene. Endret 11. juni 2006 av Loomy Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Den sto allerede på auto. Hva bør jeg øke da? Jeg er rimlig "nybegynner" på dette her og vil nødig ikke at noe skal gå galt Cl er timings right? Så da bør jeg sette den på 3. og så setter jeg MHz til 200 ? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Hadde akkurat samme problem før og da stod de også på auto ... sett de på 200mhz i bios, viser cpu-z fortsatt det samme setter du de på 400mhz i bios ... Sånn løste jeg problemet mitt Edit: det kan vel være lurt og sette cas på 3 osv. det gjorde ikke jeg men tror det stod rett innstilt fra før av ... Endret 11. juni 2006 av The Ghost Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Takker for raskt svar, tror jeg skal prøve det før vi skal ut med båten ER så fint vær ute nå Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Har båt liggende til kais jeg og Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Problemet ditt er nok relatert til ulik minne konfigurasjon på modulenes bank/rank oppbygning . Den ene har 128Megx64bit bank oppbygning andre har 32Mx8 . At den ene er en cas 2.5 og andre cas 3.0 hjelper heller ikke , og de har garantert ulike data i diverse andre og i alpha timings også . Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Kan godt hende det blir et problem ja, jeg hadde 3 like rambrikker ... Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Jeg stilte nå timings og MHz, første gangen jeg boota låste pc'n seg etter at jeg logga inn (men det har den gjort før også). Den andre gangen fikk jeg blåskjerm etter at jeg logga inn (det har den aldri gjort før). Den 3. gangen funker alt fint og har STOR fps boost i counter strike source. Men vet enda ikke om systemet er ustabilt.. Kan dere anbefale et program om sjekker temps? Vil vite om systemet mitt blir for varmt Endret 11. juni 2006 av aspic Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Du kan jo bruke prime95 for og stresse systemet. Mest CPU tror jeg ... Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Ok, men kan det skade noe særlig at jeg har stilt MHz og timingene? En ram brikke koster jo bare 500-1k liksom, kan det skade andre deler noe særlig? Utvikler det mye varme? Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ok, men kan det skade noe særlig at jeg har stilt MHz og timingene? En ram brikke koster jo bare 500-1k liksom, kan det skade andre deler noe særlig? Utvikler det mye varme? 6285363[/snapback] Som regel får du blåskjerm og reboot lenge før du ødelegger noe som helst, og vertfall når du overklokker opp til Mhz som brikkene er bygget for å klare! Det utvikler svært lite varme og trenger som regel liten eller ingen form for kjøling (lufta fra cpu-vifta er i de fleste tilfeller mer en nok) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Takker, den hjalp på eldavid, nå kan jeg leve i ro igjen Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Anbefaler at du tar en runde memtest86 (gåggel it) til å sjekke om de er stabile. Finner du ingen feil etter et par timer med det programmet kan du være rimelig sikker på at minnet er stabilt som fjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå