Gå til innhold

Hovedprosjekt: dataingeniør... Forslag?


Deelay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdag ting som kan gjøres enklere. Dette er letter sagt enn gjort men..

Jeg satt feks på toget hjem fra Oslo en kveld. Konduktøren gikk rundt med en håndholdt pc og en papirlapp. På papirlappen hadde han streket opp en mengde X, 0, 1 i et rutenett. Dette var tydeligvis noe han brukte for å registrere hvor det var ledige og opptatte plasser.

 

Så jeg tenkte, hvorfor har han en håndholdt pc og en papirlapp? Han må vel ha et program som registrerer dette på pocket pcen sin?

 

To uker senere snakket jeg med en foreleser om innovasjon etter en forelesning. Da nevnte jeg dette med togreisen min og konduktøren..

Foreleser forteller da at det er en gruppe fra skolen som har fått i oppdrag av NSB dette året å lage et system for registrering av plasser, skader på seter med mer..

 

Tingen er at hadde ikke jeg sittet på toget og sett at konduktøren noterte på den papirlappen, ville ikke jeg kommet på den idén som faktisk noen har realisert dette året.. Artig synes jeg...

 

Jeg skal også ha hovedprosjekt til neste år.

Har vært og snakket med innehaveren av en butikk som skal ha et nettbutikksystem hvor kassasystemet i butikken også er koblet opp mot samme database.. Eieren regnet med å bruke 2-300.000kr på dette...hmm..

Lurer på om dette er egnet for hovedprosjektet. Kan jo kanskje rulle inn noen kroner også..hehe

 

Har også vært i kontakt med et byggefirma som trenger et beregningsverktøy. Dette er vel kanskje mest interessant..

 

Det beste er vel å skaffe seg hovedprosjekt hos en it-bedrift hvor man har mulighet for kanskje å få seg et bein innenfor hvis man gjør det bra.

 

Vet om en gruppe fra skolen min som fikk et oppdrag av Sun Microsystems. Vet ikke om noen av de har fått jobb...

 

Poenget er at man må ta iniativ selv, oppsøke bedrifter, ikke vente på at skolen skal stappe noe i fingra på deg. Muligheten for å skaffe seg et godt prosjekt er større også.

Endret av Vasily
Lenke til kommentar

vet ikke om det er helt det samme, men var på et møte ved UiO, Mirkoelektronikk. Der fikk jeg med meg at en hadde gjort en hovedoppgave som gikk ut på å lage et kamera med motion detection. Vet ikke om det er dette du driver med, men det virker ganske spennende å lage slike ting. Det begynner også å bli populært innen bilindistrien om dagen. Så hvis dette er feltet ditt, så kan du vel gjøre noe slikt noe..

Lenke til kommentar
vet ikke om det er helt det samme, men var på et møte ved UiO, Mirkoelektronikk. Der fikk jeg med meg at en hadde gjort en hovedoppgave som gikk ut på å lage et kamera med motion detection. Vet ikke om det er dette du driver med, men det virker ganske spennende å lage slike ting. Det begynner også å bli populært innen bilindistrien om dagen. Så hvis dette er feltet ditt, så kan du vel gjøre noe slikt noe..

6302309[/snapback]

Kan være med på å utvikle noe slikt og ja..., i samarbeid med elektronikere.... Jo mer jeg tenker på det, desto mer ser jeg at det faktisk er under "datateknikk"-retningen.....Kommer litt under faget der vi lærte å lage enkle prosessorer... Godt forslag! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...