Gå til innhold

Hjelp! Svindling på internett!


Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt her. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg skulle kjøpe en 17" lcd skjerm brukt. Forskuddsbetalte som jeg alltid gjør. Selger virket meget hyggelig, helt til jeg hadde overført pengene til han. Da hørte jeg ikke mer fra han. Prøvde å søke på telefonkatalogen.no og diverse skattesøk, men fant ingenting på dette navnet.

Jeg har kontonummeret hans. Kan en bank gi meg informasjon om hvem som eier kontoen? Det er 20 dager siden jeg overførte pengene, så jeg begynner å bli meget sikker på at han ikke har tenkt til å sende meg noen skjerm.. Med mindre han har kræsjet og havnet på sykehus eller andre usannsynlig ting.

Mailen han brukte tror jeg stammer fra nameplanet.com kan de gi meg opplysninger som ip addresser han har logget inn med? Addressen han brukte sluttet på @inbox.as så jeg går ut fra at det er nameplanet, men kanskje dere har noen andre forslag. Uansett, HJELP!

 

På forhånd takk

 

[ Denne Melding var redigert av: megselv på 2002-10-10 19:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå ikke så lyst til å gå til politiet da.. Det hjelper jo ikke uansett.. Kan de få vite hvem som eier kontoer? Hvis ikke de heller kan det er det jo ikke no vits.. Da får jo ikke de no mer ut av dette enn meg.. Dessuten er jeg jo ikke 100% sikker på at det er svindel, selv om det jo har gått 20 dager uten svar.. Irriterer meg grenseløst at jeg var så dum å forhåndsbetale.. Men selger virket jo så ordentlig..

Lenke til kommentar

Eg skjønnar godt korleis du føler det. Opplevde noko liknande for nokre veker sidan. Betalte for ein mobil som aldri kom. Eg fann ut at det beste var å anmelde han, i allefall sidan han ikkje bur i nærleiken. Så no ventar eg berre spent på ka som skjer (vi var tilsaman i overkant av 20 som hadde handla med fyren i løpet av ein par dagar, så det blir nok ikkje berre min anmeldelse på han!)

 

Det blir i allefall ei stund til neste gong eg betalar på førehand....:sad:

 

Ole

Lenke til kommentar

Ja det er iriterende med svindlere. Du burde heller dratt å henta det eventuelt fått navnet.

 

Jeg tørr ikke sende masse penger til folk jeg ikke vet hvem er. hvis jeg kjøper brukt på nett så kjøper jeg fra qxl og bare fra folk med minst 5 gode karakterer og ikke noen viktige dårlige.

 

Hvis du finner han, så bank han / anmeld han, sørg ihvertfall for at han ikke kommer ustraffet fra dette...

Lenke til kommentar

Du bør helt klart annmelde han. Det kan jo være at har har svindlet flere personer, slik at politiet allerede har inne noen annmeldelser på han. Jo flere jo bedre. Så kan politiet avgjøre hva dem skal gjøre. Gi dem iallefall valget....

 

Hvis du ikke annmelder han slipper han jo ihvertfall unna og kan prøve seg igjen.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar.

Har nå vært hos politiet og anmeldt saken. Håper de velger å etterforske saken. Har også fått tak i en annen fyr som hadde blitt svindlet av samme fyr.

 

Får jeg vite hans identitet når/hvis politiet får vite den? Irriterer meg at jeg ikke får tak i navnet hans. Da skulle jeg fått han til å betale tilbake pengene på dagen.

 

Er det virkelig totalt umulig for oss vanlige mennesker å spore kontonumre?

Lenke til kommentar

Vist man overfører penger fra en konto til en annen vi av nettbank, kommer det ikke opp hvem som eier den kontoen du overfører penger til?

Vist så, kan du ikke da bare overføre 1,- og se hvilket navn som kommer opp? Det er vist du har nettbank da....

 

Har kun prøvd dette en gang selv, da kom det opp navn på kontoinnhaver. Men om det gjør det på alle kontoer vet ikke jeg.

 

Sikkert noen som vet mer om dette enn meg, så kom med innspill.

Lenke til kommentar

Tror faktisk nettbank-trikset som er nevnt over vil funke dersom du velger å få tilsendt kvittering fra banken. Når jeg skal betale, viser bare kontonummeret i første omgang, men når jeg får kvittering noen dager senere fra banken, får jeg oppgitt navn og addresse til kontoinnehaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...