danandre Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Heisann! Jeg driver å fikler litt med tanken på å "spille" inn noen låter på PCn via digitale miksere osv. Men for øyeblikket bruker jeg en nylonstrengs gitar og en mic fra et headset jeg har (Sennheiser) Jeg har veldig lyst til å få innspillingene et par hakk høyere opp i kvalitet, så jeg lurte på om dere har noen tips til ulike hardware osv som kan være nyttig? Tenker på: Mikrofon THX-audio RC1 http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=2690 Er den en rimlig løsning? Vil jeg merke stor forskjell fra den miccen jeg bruker for øyeblikket? Må jeg også da ha en mikser som mellomledd mellom mikrofon og lydkort? Lydkort Creative SB X-Fi Elite Pro http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312207 Selv om dette ikke er et rimelig kort så vil jeg gjerne kombinere et proffesjonelt lydkort, med et kort som kan brukes til spill (EAX) og optisk ut for digital overføring til høytalere. Vil dette allikevel fungere godt? Noen som kanskje har noen erfaringer? Gitar Lurte bare på om noen vet hvordan man kobler opp en aukustisk gitar til PCn for opptak. Og er det kanskje noen som har tips til noen gode aukustiske gitarer som ikke er alt for dyre Digitalt studio Det finnes mange løsninger her: SONAR 5 FLStudio Cubase etc ... Noen som har erfaring med disse programmene, og hva disse kanskje egner seg best til? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) sonar er audio editor prg. funker veldig bra på å endre noe i en audio fil eller noe sånt. legge til litt effekter. reverb osv osv. syns sonar er ganske bra når det gjelder edit av filer. cubase kan man trikse litt i og men ikke det prg man velger hvis du kun vil editere filer eller legge til litt effekter. fl studio kan funke. altså sample en lyd inn og legge til effekter. hvis du vil ha opp kvaliteten kan du først ptøve på å legge til reverb og litt delay men ikke mye echo. men er vel noen som har peiling på dette som svarer deg snart Endret 11. juni 2006 av Dilly Man Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 GitarLurte bare på om noen vet hvordan man kobler opp en aukustisk gitar til PCn for opptak. Og er det kanskje noen som har tips til noen gode aukustiske gitarer som ikke er alt for dyre 6283208[/snapback] Ibanez AEL10E Har den selv og den er en drøm og spille på, fantastisk flott lyd og. ca. 3000kr Lenke til kommentar
danandre Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) GitarLurte bare på om noen vet hvordan man kobler opp en aukustisk gitar til PCn for opptak. Og er det kanskje noen som har tips til noen gode aukustiske gitarer som ikke er alt for dyre 6283208[/snapback] *snip bildet* Ibanez AEL10E Har den selv og den er en drøm og spille på, fantastisk flott lyd og. ca. 3000kr 6287193[/snapback] Takker for tipset, men er ikke det der en fire-strengs gitar? Du mente kanskje denne Kanskje det blir innkjøp av en ny gitar snart da Endret 11. juni 2006 av danandre Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 GitarLurte bare på om noen vet hvordan man kobler opp en aukustisk gitar til PCn for opptak. Og er det kanskje noen som har tips til noen gode aukustiske gitarer som ikke er alt for dyre 6283208[/snapback] *snip bildet* Ibanez AEL10E Har den selv og den er en drøm og spille på, fantastisk flott lyd og. ca. 3000kr 6287193[/snapback] Takker for tipset, men er ikke det der en fire-strengs gitar? 6288128[/snapback] La jeg ikke merke til engang, mente den andre ja. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Heisann! Jeg driver å fikler litt med tanken på å "spille" inn noen låter på PCn via digitale miksere osv. Men for øyeblikket bruker jeg en nylonstrengs gitar og en mic fra et headset jeg har (Sennheiser) Jeg har veldig lyst til å få innspillingene et par hakk høyere opp i kvalitet, så jeg lurte på om dere har noen tips til ulike hardware osv som kan være nyttig? Tenker på: Mikrofon THX-audio RC1 http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=2690 Er den en rimlig løsning? Vil jeg merke stor forskjell fra den miccen jeg bruker for øyeblikket? Må jeg også da ha en mikser som mellomledd mellom mikrofon og lydkort? Lydkort Creative SB X-Fi Elite Pro http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312207 Selv om dette ikke er et rimelig kort så vil jeg gjerne kombinere et proffesjonelt lydkort, med et kort som kan brukes til spill (EAX) og optisk ut for digital overføring til høytalere. Vil dette allikevel fungere godt? Noen som kanskje har noen erfaringer? Gitar Lurte bare på om noen vet hvordan man kobler opp en aukustisk gitar til PCn for opptak. Og er det kanskje noen som har tips til noen gode aukustiske gitarer som ikke er alt for dyre Digitalt studio Det finnes mange løsninger her: SONAR 5 FLStudio Cubase etc ... Noen som har erfaring med disse programmene, og hva disse kanskje egner seg best til? 6283208[/snapback] Har hørt mye om at THX sine mikrofoner skal gi deg mye for pengene, og du vil helt sikkert få bedre lyd med en slik mikrofon en den du bruker i dag. For og bruke THX mikrofonen så må du ha enten lydkort med mic-preamp + fantommating eller mikser eller lignende med mic preamper + fontommating. Fantommating er forresten lettere forklart spenning til mikrofonen, normalt 48 volt på stormembran kondensator mic. Når det gjelder lydkort så ville jeg valgt noe som er dedikert til innspilling som F.eks. dette Da kan du koble mikrofonen rett i lydkortet og du er klar for at morroa kan starte. Selv så har jeg brukt både Cubase og Sonar. Syntes begge to fungerer meget bra. Det er ikke mye som skiller disse to heller så valget mellom Cubase eller soner blir en smakssak. Vil andbefale deg på det sterkeste og lære en av disse to, det kan du få mye igjen for senere. Ikke er dette dyrt heller. F.eks Cubase SE 3 kommer på rundt 1395,- kr. og SE 3 bør holde i massevis for din del. Opptak av klassisk gitar fungerer meget bra med den mikrofonen du har sett på. Ha mikrofonen 5-20 cm fra gitaren, ca der hvor halsen møter gitar kassa. Ha en liten vinkel på mikrofonen. Du bør da ha ett ok utganspunkt. Krever selvfølgelig justeringer for å oppnå den lyden du ønsker. Lenke til kommentar
danandre Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Har hørt mye om at THX sine mikrofoner skal gi deg mye for pengene, og du vil helt sikkert få bedre lyd med en slik mikrofon en den du bruker i dag. For og bruke THX mikrofonen så må du ha enten lydkort med mic-preamp + fantommating eller mikser eller lignende med mic preamper + fontommating. Fantommating er forresten lettere forklart spenning til mikrofonen, normalt 48 volt på stormembran kondensator mic. Når det gjelder lydkort så ville jeg valgt noe som er dedikert til innspilling som F.eks. dette Da kan du koble mikrofonen rett i lydkortet og du er klar for at morroa kan starte. Selv så har jeg brukt både Cubase og Sonar. Syntes begge to fungerer meget bra. Det er ikke mye som skiller disse to heller så valget mellom Cubase eller soner blir en smakssak. Vil andbefale deg på det sterkeste og lære en av disse to, det kan du få mye igjen for senere. Ikke er dette dyrt heller. F.eks Cubase SE 3 kommer på rundt 1395,- kr. og SE 3 bør holde i massevis for din del. Opptak av klassisk gitar fungerer meget bra med den mikrofonen du har sett på. Ha mikrofonen 5-20 cm fra gitaren, ca der hvor halsen møter gitar kassa. Ha en liten vinkel på mikrofonen. Du bør da ha ett ok utganspunkt. Krever selvfølgelig justeringer for å oppnå den lyden du ønsker. 6288529[/snapback] Takker for tipsene! Vil et slikt lydkort kunne fungere godt til vanlig bruk også? Trenger optisk/coax utgang for overføring av lyd til 5.1 systemet mitt. Kanskje denne fungerer like greit? http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23543 Er det noen som forresten har noen tips til gode VST plugins for innspilling av vokal og gitar? Har lest at det er VST som virkelig forbedrer kvaliteten på lyden? (bortsett fra en god mic/lydkort) skate4life Vet du forresten hvor man kan få kjøpt den gitaren? Fant ingen forhandlere via google. Endret 12. juni 2006 av danandre Lenke til kommentar
Paull Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Takker for tipsene!Vil et slikt lydkort kunne fungere godt til vanlig bruk også? Trenger optisk/coax utgang for overføring av lyd til 5.1 systemet mitt. Kanskje denne fungerer like greit? http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23543 E-MU 1820 er et nice kort, har et selv. Plenty med inn/utganger, muligheter for effekter i hardware og bra (lav) latency ved bruk av ASIO. Den har både optisk og coax (SPDIF) input og output, så de fleste kravene burde være dekket. Er det noen som forresten har noen tips til gode VST plugins for innspilling av vokal og gitar? Har lest at det er VST som virkelig forbedrer kvaliteten på lyden? (bortsett fra en god mic/lydkort) 6290582[/snapback] Antares autotune? VST-plugins kan prosessere lyden, men alt avhengig av hvilken effekt du ønsker å oppnå er det utallige forskjellige plugins og velge imellom. Delay, EQ og reverb er vanlige, men for noe mer spesifikt må man nesten vite hva man ønsker å oppnå før man kan komme med noen anbefalinger. 1820en kan forresten kjøre Delay, EQ og reverb i hardware, så man avlaster prosessoren en del, hvilket er et pluss når det begynner å bli en del plugins kjørende. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 skate4lifeVet du forresten hvor man kan få kjøpt den gitaren? Fant ingen forhandlere via google. 6290582[/snapback] Riff.no skulle hatt den, så den ikke der men de hadde broren AEG. Lenke til kommentar
danandre Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Yes, da tror jeg nok at jeg går for: Mikrofon Røde NT-1a http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23039 Valgte til slutt Røde fordi denne mikrofonen har fått masse god kritikk jevnt over og fordi den passer godt til et "hjemmestudio" fordi den har en balansert lyd og reduserer naturlig støy. Prisen er heller ikke så ille Lydkort EMU 1820 http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23543 Så får jeg se om jeg ikke kanskje investerer i en brukt aukustisk gitar. Noen som kanskje har noen forslag til bruktmarkeder for gitarer? Når det gjelder VST så er de fleste priset langt over mitt budsjett så jeg får klare meg med medfølgende reverb osv i SONAR 5 tenker jeg. Så har vel også EMU 1820 noen hardware baserte plugins i tillegg Endret 14. juni 2006 av danandre Lenke til kommentar
Steep Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Sjekk ut: www.musikkweb.no/musikkpraksis (gå på kjøp og salg) Her er det MASSE bruktutstyr! Trond (www.steep.no) Endret 6. januar 2007 av Steep Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) SONAR 5 FLStudio Cubase etc ... Noen som har erfaring med disse programmene, og hva disse kanskje egner seg best til? 6283208[/snapback] jeg har brukt cubase, reason, sonar og nå bruker jeg fl studio. det jeg liker best siden man kan lage all slags musikk. selv syns jeg cubase passer best til band. reason liker jeg best men den er kun midi basert. ikke audio opptak. sonar har jeg ikke brukt så mye. bruker fl studio nå. du kan ta opp men editering av audio er litt vansklig og få muligheter. men fl studio er enkel å lære og et fint program. men tror cubase 4 ville vært noe for deg. men du kan laste ned demo av reason og fl studio som jeg vet om Endret 7. januar 2007 av Dilly Man Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Yes, da tror jeg nok at jeg går for: Mikrofon Røde NT-1a http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23039 Valgte til slutt Røde fordi denne mikrofonen har fått masse god kritikk jevnt over og fordi den passer godt til et "hjemmestudio" fordi den har en balansert lyd og reduserer naturlig støy. Prisen er heller ikke så ille Lydkort EMU 1820 http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23543 Så får jeg se om jeg ikke kanskje investerer i en brukt aukustisk gitar. Noen som kanskje har noen forslag til bruktmarkeder for gitarer? Når det gjelder VST så er de fleste priset langt over mitt budsjett så jeg får klare meg med medfølgende reverb osv i SONAR 5 tenker jeg. Så har vel også EMU 1820 noen hardware baserte plugins i tillegg 6308181[/snapback] Ser veldig bra ut det der. Kommer helt sikkert til å bli fornøyd. NT-1a kunne jeg ikke vært mer glad i, og skuffer aldri hva enn jeg skal ta opp. Når det gjelder gitar, så er det flust av gode alternativer i første etasje hos Procom. "Johnny Musikk" heter det der .... og de KAN det de driver med. Så spør der, og du får svar. Lenke til kommentar
TheSmul Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg ville vurdert presonus firebox litt nøyere, den får du også litt billigere Har ikke prøvd røde'n, men sjekk ut Sontronics STC-2!! er superfornøyd med mic'en.. Den har en vanvittig deilig vintage-lyd, og diskanten låter dyr og fet selv når vokalisten trøkker litt på ( dette til tross for at den kan bli din for den nette sum av 2800 kr) Mic er en smakssak, som mye annet, men hør på STC-2en vertfall, og invester resten av pengene i ett sett monitorer eller ett godt headset... PS: waves diamond bundle er helt rå, og dersom du leter etter plug-in effekter er denne verdt en titt;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå