Jann - Ove Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Holder på med en rørforsterker jeg bygget for noen uker siden. Fant ikke dette problemet før nå, ettersom ett av preamprørene var defekt. Trafoen til strømforsyningen blir sabla varm. Har nå funnet ut at det var noen feilkoblede polare kondensatorer(kobla bakvendt ). Har da koblet et par i strømforsyningen feil, og der ser jeg at minst en av dem har gitt opp. Er det noen måte å teste hvilke av de jeg koblet feil som er defekt? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 En del multimetere har kapasitetsmåler som du kan måle kondensatorer med. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 hvilken rør-forsterker er det du bygger? Har selv bygd http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ella.htm og trafoen til strømforsyninga mi blir også varm, men så står den midt i mellom KT88 rørene også da, og de avgir mye strålevarme... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Bygger en "darling," som er en klasse A SET basert på 1626 utgangsrør. Trafoen til strømforsyningen skal ikke bli varm i denne. Har multimeter som kan måle kondensatorer, men det kan ikke måle høyere en 20uF Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 jeg har pleid å måle kondensatorer ved å sette multimeteret for å måle motstand, du skal da måle uendelig motstand etter en stund (kondensatorene må lades opp først, så du vil starte på null motstand og så gå opp mot uendelig). Men dette er jo ikke en god måte og vet ikke om den virker bra på store kondensatorer, har bare brukt den på små kondensatorer... Lenke til kommentar
kurant Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Du kan seriekoble kondensatoren med en motstand, og påføre denne seriekoblingen en likespenning. så setter du et voltmeter over kondensatoren og noterer hvor lang tid det går før spenningen over denne er 63% av full spenning du påtrykker. Verdien på kondensatoren er da gitt av C=T/Rs hvor T er tiden du målte og Rs er motstanden i serie. Tar det for kort tid til å måle tiden nøyaktig kan du bruke en større Rs, men pass på at den ligger mye lavere enn den indre resistansen i voltmeteret. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Et par av kondensatorene er 100V 100uF av godt merke. De har fått 4-7V feil vei, er det sansynlig at de har overlevd? Lenke til kommentar
ventura87 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Tviler sterkt på at de kan ha tatt noe skade av det Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Eneste måten å være sikker på er å måle. kurant er inne på en god måte å måle på, men det kan jo tenkes at tiden på utladningen er så liten at det blir vanskelig å måle (og passe på tiden og samtidig lese av...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå