Gå til innhold

Uheldig med polare kondensatorer.

Anbefalte innlegg

Holder på med en rørforsterker jeg bygget for noen uker siden. Fant ikke dette problemet før nå, ettersom ett av preamprørene var defekt. Trafoen til strømforsyningen blir sabla varm. Har nå funnet ut at det var noen feilkoblede polare kondensatorer(kobla bakvendt :blush: ).

Har da koblet et par i strømforsyningen feil, og der ser jeg at minst en av dem har gitt opp. :cry: Er det noen måte å teste hvilke av de jeg koblet feil som er defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har pleid å måle kondensatorer ved å sette multimeteret for å måle motstand, du skal da måle uendelig motstand etter en stund (kondensatorene må lades opp først, så du vil starte på null motstand og så gå opp mot uendelig). Men dette er jo ikke en god måte og vet ikke om den virker bra på store kondensatorer, har bare brukt den på små kondensatorer...

Lenke til kommentar

Du kan seriekoble kondensatoren med en motstand, og påføre denne seriekoblingen en likespenning. så setter du et voltmeter over kondensatoren og noterer hvor lang tid det går før spenningen over denne er 63% av full spenning du påtrykker.

Verdien på kondensatoren er da gitt av C=T/Rs hvor T er tiden du målte og Rs er motstanden i serie. Tar det for kort tid til å måle tiden nøyaktig kan du bruke en større Rs, men pass på at den ligger mye lavere enn den indre resistansen i voltmeteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...