AlecTBM Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Jeg trenger et php motor til å søke i xml sider etter spessielle tagger. Kan noen lage eller gi meg et sånt til meg?? Jeg skal bruke det til å søke etter bilde filer som ligger lagret i en xml fil. Håper noen kan svare meg Endret 10. juni 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Her var det dødt ja. Lenke til kommentar
kjey Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kan du komme med mer informasjon? Grunnen til at ingen svarer er fordi ingen vet hvordan de kan hjelpe deg. Fortell mer om hva du skal ha, legg eventuelt ut XML kodene hvis du har det osv. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg er litt usikker på hvordan xml kodene blir men kan jo bli noe som dette: <!--Starten--> <SAMLING> <BILDE1>Bildetekst1</BILDE1> <BILDE2>Bildetekst2</BILDE2> </SAMLING> Da vil jeg at det blir noe sånt som at når du søker på ordet bilde så kommer innholdet i bilde1 og 2 taggene fram i søkeresulatene. Det er vel det jeg kan gi siden jeg har ikke laget noen koder enda. Men takker for all hjelp Lenke til kommentar
Paull Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Er litt vanskelig når formatet ikke er satt, men.. Tok meg den frihet å endre litt på XML-formatet: <xml version='1.0'> <samling> <bilde> <id>1</id> <beskrivelse>Bildetekst1</beskrivelse> </bilde> <bilde> <id>2</id> <beskrivelse>Bildetekst2</beskrivelse> </bilde> </samling> </xml Denne PHP-fila leser inn XML'en og søker etter id'er for bilder, der beskrivelsen inneholder søkestrengen. (NB, mener søkingen er case-sensitive!): <?php $querystring = "Bilde"; $doc = new DOMDocument; $doc->preserveWhiteSpace = false; $doc->Load('data.xml'); $xpath = new DOMXPath($doc); $query="//samling/bilde[contains(beskrivelse,'".$querystring."')]/id"; $entries = $xpath->query($query); foreach ($entries as $entry) { echo "Found {$entry->nodeValue}\n"; } ?> Output blir da: Found 1 Found 2 Som da er id'ene til bildene. Endrer man $querystring til f.eks "kst1", så vil kun 1 returneres. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Takker, skal prøve det. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg bare lurer på hvordan søkeskjemaet ska se ut? Og når jeg ser på fila i leseren så kommer denne meldingen: Warning: domdocument() expects at least 1 parameter, 0 given in /home/n/nm/nmbilder/public_html/baser/index.php on line 6 Fatal error: Call to undefined function: load() in /home/n/nm/nmbilder/public_html/baser/index.php on line 10 Hva har jeg gjort feil?? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Hm.. Kanskje du har PHP4 på webhosten din? Er litt forskjell mellom PHP4 og PHP5 på DOM-implementasjonen. Sjekk dokumentasjonen på php.net for nærmere info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå