Gjest Slettet+432 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Sånn, har fått tatt et opptak nå. Det hår-greiene oppe i bildet er vindhetten på mikken.. glemte å "kamme" den... hehe. Du trenger quicktime for å se den. Den bør forbli i størrelsen den åpnes i, siden den er komprimert. http://filer.minkoffert.no/alekstef/nv-gs500-test.mov edit: er det forresten ekte widescreen på nv-gs500? Endret 11. juli 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
chma Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Har egentlig fint lite av relevant eksempel footage liggende, men det yter bra og ikke aller best i sin prisklasse. Konkurrer vel og faktisk, mener jeg, med sony's billigste hdv på kvalitet i SD oppløsning. Gs500+Røde videomic er en ganske bra combo. Lenke til kommentar
torve Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Sånn, har fått tatt et opptak nå. Det hår-greiene oppe i bildet er vindhetten på mikken.. glemte å "kamme" den... hehe. Du trenger quicktime for å se den. Den bør forbli i størrelsen den åpnes i, siden den er komprimert. http://filer.minkoffert.no/alekstef/nv-gs500-test.mov edit: er det forresten ekte widescreen på nv-gs500? 6474894[/snapback] NV-GS500 har ekte widescreen. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Ja, da blir det vel en NV-GS500 med Røde Videomic da ... Så mer praktiske spørsmål, hvordan løser jeg følgende; 1.) Å ha to eller flere mikrofoner tilkoblet samtidig? (Bruke minimiksebord?) 2.) Hvordan kan jeg bruke mikrofonen og videolys samtidig? (Bruke brakett?) Mvh Dan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 1) Tror nok et miksebord er eneste løsning her, ja. Da har du også full kontroll over lydnivået fra de forskjellige mikrofonene, og kan også bruke headset direkte fra miksebordet da utgangen der sikkert gir bedre lyd. Men du bør også koble direkte til kameraet for å være sikker på at lyden blir riktig også her. 2) Hvis du ikke kan sette mikrofonen et annet sted (at du f.eks skal bevege deg rundt) bør det gå fint å sette en brakett under kameraet og feste den til stativfestet. Da kan du ha mikrofonen ved siden av. Evt. kan du ha lyset der, men stort sett krever lyset strøm fra hot-shoe på toppen av kameraet, og mest hensiktsmessig å sette det der i såfall. Godt utstyrte fotobutikker bør ha diverse utstyr slik at de kan prøve om de har noe som vil fungere. Ta med mikrofonen på en butikkrunde og prøv. Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Skal du ha feks. to micer så kan du kjøpe en xlr adapter å montere under kameraet. Det er jo en mulighet. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Noe ala denne kanskje. Ellers lurte jeg på en slik en ved siden av. mvh Dan Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Kommer helt ann på hva tiltenkt bruksområde er. Xlr adapter under kameraet er mest egnet for mobilt bruk og valgmulighetene i forhold til micer blir mye større. Du kan ikke bruke Røde videomic mot xlr adapter. Ulempen blir da ett større kamera og at adapter+mic blir en dyrere pakke enn å bare bruke røde videomic. Man må og passe på om xlr adapter har phantom mating av strøm til mic og om micen kun kan kjøres på phantom strøm eller batteri. En separat mixer kan ha sine fordeler den og, alt kommer ann på bruksområdet. Selv har jeg Xlr input på kamera så for min del er valget ganske opplagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Angående det med mik og XLR; hvis han ikke kan bruke videomic så kan han kjøpe ntg-1 (krever fantommating) eller ntg-2 (krever ikke fantommating.) Disse er dyrere, men veldig gode. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Kommer helt ann på hva tiltenkt bruksområde er. Tanken var i intervjusituasjoner å ha en mikrofon som fanger opp miljølydene, og en mikrofon som fanger opp intervjuobjektets stemme. Samtidig leker jeg litt med tanken på noen enkle dokumentarfilmer, og da trenger jeg kanskje både tre og fire trådløse mygger i tillegg. Nå tror jeg imidlertid jeg går for kameraet med Røde mikrofonen i første omgang, så får jeg heller vurdere å leie/låne det nødvendige utstyret etterhvert. Det kreves uansett en god porsjon planlegging før det blir aktuelt, så tiden får vise hva behovet blir. Utover dette har jeg allerede en Vivanco DM86 mikrofon spesielt beregnet for DJ-bruk som sikkert også kan brukes til noe. Mvh Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Da fikk jeg nettopp et svært godt tilbud på en NV-GS500 jeg lurer på å gå for. Hvilket videolys egner seg best til denne, og hvilken Røde mikrofon er det man anbefaler? Finnes det flere typer? Mvh Dan Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Røde har fleire modellar ja, Videomic er kanskje den som passer best. Fleire av dei andre modellane bruker XLR, medan den bruker minijack meiner eg, og då kan ein kople den til kamera utan adapter. Meiner alekstef hadde denne, so han kan sikkert seie meir. Lys har eg ikkje peiling på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Riktig det incanus, jeg har videomic. Det er fullt mulig å bruke andre røde mikrofoner med gs500 også, men da må du ha en xlr adapter, og kjøpe støydempende feste (vetkje hva det heter) i tillegg. Men jeg er meget fornøyd med VideoMic ihvertfall! Av Røde mikker så er det vel mest VideoMic, NTG-1 og NTG-2 det går mest i mener jeg. Kan forøvring ramse opp det tilbehøret jeg har (som jeg er veldig fornøyd med), som kan anbefales! Røde VideoMic Raynox DCR-6600 Pro (og en 43mm til 52mm step-up ring så den passer. sjekk adorama.com) Cavision gummi solskjerm (så du ikke får solen rett inn i linsen...) Som sagt så er jeg veldig fornøyd med dette og det kan anbefales. Det med lys har jeg ingen peiling på, har du sett om det finnes noe lys som er originaltilbehør? Endret 23. september 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå