Dan Hansen Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Etter at jeg begynte å ta med meg videokameraet mitt (Canon MV700) på jobb, har jeg solgt et par opptak til fjernsyn. Dette har gitt "blod på tann", og jeg vurderer å kjøpe et nytt og bedre kamera til dette bruket. I den anledning har jeg funnet ut at jeg ønsker følgende spesifikasjoner; 1.) bør kunne påmonteres både videolys og ekstern mikrofon 2.) bør bruke Mini-DV kassetter og overføring via Firewire 3.) bør kunne bruke trådløse mikrofoner (også av typen "mygg") 4.) bør kunne fjernstyres via trådløs fjernkontroll 5.) må kunne skifte kassett ved stativmontasje (endret 24/6) 6.) må kunne ha høretelefoner (endret 9/7) Utover dette er jeg åpen for forslag og/eller endringer i oppsettet. Prismessig selvfølgelig så billig som mulig, og skulle det være nødvendig kan jeg være villig til å jenke litt på spesifikasjonene, men punkt 1 og 2 er absolutte krav. Mvh Dan Endret 9. juli 2006 av Dan Hansen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Først og fremst må det være rimelig imponerende og bra video du har tatt når du får solgt opptak med den kvaliteten MV700 tar til fjernsyn Se på Panasonic sine 3CCD kamera. 3CCD er en teknologi som også brukes i de profesjonelle TV-kameraene. Du får de fra 5000 (GS-180) til 8000 (GS-500) og det er klart at sistnevnte gir best bilder. Faktisk er det av mange regnet som et av de beste kameraer under 20.000 kroner. Det står MASSE om det her på forumet. Søk, så finner du masse info. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Heisann Afseth - takk for sist. Ikke så verst bilder egentlig, ta en kikk selv; http://media.ta.no/aplayer/tvromerike/pl.php?ID=358&mm=1 >> velg "Brann i trailer" der det står "TV Romerike Index" (Nederst) http://media.ta.no/aplayer/tvromerike/pl.php?ID=364&mm=1 >>velg "Esvål" der det står "TV Romerike Index" (Nederst) Merk at webkvaliteten er noe dårligere enn de faktiske tv-bildene, men med tanke på at de få sekundene du ser er rundt 50MB +/- blir det vel litt hårete å legge ut filene i beste kvalitet. Det første opptaket ble ellers tatt med frihånd, og uerfaren som jeg er både zoomet og panorerte jeg. Noe jeg høflig men bestemt ble oppfordret til å slutte med. Sistnevnte bilder er tatt med stativ og fast objektiv. Uansett - takker for svaret, så nå får jeg vel lese til øynene blir store og våte ... Mvh Dan Lenke til kommentar
chma Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Bedriver selv litt av det samme til tider, har og tatt den litt lenger og ut lytterpå onkel blå og har gps+lommekjent i store deler av oslo. Var "heldig" med både russ som ble påkjørt og van som brant på vei til russetreffpå Tryvann i mai og følger ellers med på alt som skjer, heldig i forstand ingen andre med kamera tilstede kjappt nok så da var jeg innom både tv2, nrk og vgnett og selvfølgelig det faktum at man rakk ned til Tv2 før 23.30 nyhetene gikk på lufta. Selv farter jeg rundt med Panasonic Dvc30, 1/4" 3ccd kamera. Ikke like bra følsomhet i dårlig lys som feks. PD170 fra sony eller panasonic dvx100, men bra nok, spesiellt i forhold til størrelsen på kamera. Og man føler at man ikke har for mye å stille opp med når tv dukker opp med sine skulder kamerar med både 1/2" og 2/3"ccd brikker, man kan ikke konkurrere på kvalitet, men på innhold derimot Tv kjøper det meste om de ikke har annet og det er viktig nok, de sender CCTV, mobil video om det er viktig nok. Nå vet ikke jeg med budsjettet ditt, men jeg tror som afseth skriver ville gått for gs500, eneste ulempen er evnt lyden på kamera som ikke er like bra som om du la litt mer grunker på bordet og kjøpte ett brukt semi pro kamera. Men man kan jo ikke få alt, gs500 er ett bra kamera til den prisen. Ett stativ, enten tripod eller monopod er kanskje noe å investere i? Det er ikke alltid politi slipper en forbi sperringer, som ved brann eller stygge voldsepisoder så da må man være litt kreativ med plassering av kamera og bruke zoomen for det den er verdt eller være enda litt mer kreativ med valg av vei til stedet, en av mange ulemper ved å ikke ha pressekort, men det går stort sett greit uten. Så her i gården er det nå investering i kameramontert lys og sikkelig shotgun mic, brukes til mye annet enn bare hobby journalistisk, men har man utstyret er det jo ingenting i veien for å bruke det til mye annet også. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 24. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2006 Har ellers oppdaget at jeg må legge til et femte punkt. 5.) må kunne skifte kassett ved stativmontasje Sliter en del med dette på kameraet jeg har nå ... Mvh Dan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juni 2006 Del Skrevet 24. juni 2006 Det fungerer så vidt jeg kan forstå helt fint på Panasonic sine kamera, da disse åpner kassettluken på oversiden. Sjekk når du er i butikken og ser Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2006 Heller nå veldig mot en Panasonic NV-GS500E-S eller NV-GS250. Hva sier du Afseth? Mvh Dan Lenke til kommentar
torve Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Heller nå veldig mot en Panasonic NV-GS500E-S eller NV-GS250. Hva sier du Afseth? Mvh Dan 6405860[/snapback] Vil du ha en sammenligning så kan du ta en titt her. Og her er en film som du må høyre klikke og lagre. Er mellom gs300 og gs500. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Heller nå veldig mot en Panasonic NV-GS500E-S eller NV-GS250. Hva sier du Afseth? Mvh Dan 6405860[/snapback] GS-500 har nok noe bedre bildekvalitet i dårlig belysning, da jeg mener å huske at CCD brikkene er noe større (for jeg mener nemlig at GS-250 og GS-280/300 har samme størrelse på bildebrikkene). Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 Ingen av disse har muligheter for høretelefoner, og dermed falt de ut av listen, og nytt punkt tilført. Mvh Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Har nå også kikket på Sony HDR-HC1E. Noen som har erfaringer med det? Dan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Ingen av disse har muligheter for høretelefoner, og dermed falt de ut av listen, og nytt punkt tilført. Mvh Dan 6459493[/snapback] Panasonic'ene? Du kan bruke høretelefoner på disse. Mulig du må bruke av out, men det skal funke i følge Panasonic. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 I følge denne filmen er det visst ikke mulig. Mvh Dan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 I følge denne filmen er det visst ikke mulig. Mvh Dan 6472397[/snapback] Det er riktig som de sier på filmen at kameraet ikke har headphone-jack, men fra Panasonic sine spesifikasjoner står dette på GS-500: Headphones (M3): Yes( HP Out or AV In/Out) Og GS-300/280: Headphones (M3): HP Out or AV Out Vil altså tro at de mener man kan bruke høretelefoner med AV utgangen på en eller annen måte (med en overgang eller lignende)? Hvem som har rett, Panasonic eller filmen, tør jeg ikke påstå da jeg ikke har prøvd selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Tok en rca hunn til minijack overgang og putta inn i lyd inn i mac'en min og starta opp cubase, og fikk høre lyden slik, så jo, det funker veldig fint. Det er ikke noe forskjell mellom å kjøre den gjennom en maskin og rett ut i hodetelefoner, vil jeg tro. Lyd inn krever jo at enheten som skal sende lyden til maskinen sender sterkt nok signal, maskinen forsterker det ihvertfall ikke. edit: og ja, jeg har et nv-gs500. Endret 11. juli 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
torve Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 I følge denne filmen er det visst ikke mulig. Mvh Dan 6472397[/snapback] Det er riktig som de sier på filmen at kameraet ikke har headphone-jack, men fra Panasonic sine spesifikasjoner står dette på GS-500: Headphones (M3): Yes( HP Out or AV In/Out) Og GS-300/280: Headphones (M3): HP Out or AV Out Vil altså tro at de mener man kan bruke høretelefoner med AV utgangen på en eller annen måte (med en overgang eller lignende)? Hvem som har rett, Panasonic eller filmen, tør jeg ikke påstå da jeg ikke har prøvd selv. 6472967[/snapback] Står noe om det her. Trenger panasonic K2KZ99Z00001 kabel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 I følge denne filmen er det visst ikke mulig. Mvh Dan 6472397[/snapback] Det er riktig som de sier på filmen at kameraet ikke har headphone-jack, men fra Panasonic sine spesifikasjoner står dette på GS-500: Headphones (M3): Yes( HP Out or AV In/Out) Og GS-300/280: Headphones (M3): HP Out or AV Out Vil altså tro at de mener man kan bruke høretelefoner med AV utgangen på en eller annen måte (med en overgang eller lignende)? Hvem som har rett, Panasonic eller filmen, tør jeg ikke påstå da jeg ikke har prøvd selv. 6472967[/snapback] Står noe om det her. Trenger panasonic K2KZ99Z00001 kabel. 6473029[/snapback] På pana3ccduser.com var det noen som hadde kjøpt en sånn, men den funket ikke. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og gjøre det slik jeg gjorde, men med en minijack forlengelseskobling så man kan plugge inn hodetelefonene i? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Se der ja. Nå heller vi veldig mot NV-GS500E-S igjen. Mvh Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Tok en rca hunn til minijack overgang og putta inn i lyd inn i mac'en min og starta opp cubase, og fikk høre lyden slik, så jo, det funker veldig fint. Det er ikke noe forskjell mellom å kjøre den gjennom en maskin og rett ut i hodetelefoner, vil jeg tro. Lyd inn krever jo at enheten som skal sende lyden til maskinen sender sterkt nok signal, maskinen forsterker det ihvertfall ikke. edit: og ja, jeg har et nv-gs500. 6473016[/snapback] Har du noen eksempler på opptak det er mulig å få se? Mvh Dan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Tok en rca hunn til minijack overgang og putta inn i lyd inn i mac'en min og starta opp cubase, og fikk høre lyden slik, så jo, det funker veldig fint. Det er ikke noe forskjell mellom å kjøre den gjennom en maskin og rett ut i hodetelefoner, vil jeg tro. Lyd inn krever jo at enheten som skal sende lyden til maskinen sender sterkt nok signal, maskinen forsterker det ihvertfall ikke. edit: og ja, jeg har et nv-gs500. 6473016[/snapback] Har du noen eksempler på opptak det er mulig å få se? Mvh Dan 6473787[/snapback] Nei ikke nå, og har ikke tid til å ta noen heller, men jeg lover deg at det er det beste jeg har sett i den prisklassen. Ihvertfall så lenge du kan bruke manuelle innstillinger (auto funker veldig fint også men ikke i alle tilfeller) Du kan trygt stole blindt på meg... hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå