Xecuter Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hvordan kan jeg finne ut avhengighetsforhold til en .deb-pakke? Det ligger vel i pakken selv, eller? Har Dapper, og når jeg dobbelklikker på en pakke kommer Package Install opp. Denne finner ut hva som mangler, hvis noe mangler da. Er interessert i et Python-script som gjør dette, hvis noen kan hjelpe meg med det. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 jeg mener da at den installerer deps. hvis du installerer med "dpkg -i pakke.deb", men er ikke sikker Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 dpkg installerer ikke dependencies nei. Xecuter88: gdebi skal da kunne installere pakken med dependencies for deg? Se på "man dpkg" fra terminal for å finne ut hvilket flagg du skal bruke for å ta ut dependencies. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Jeg tror ikke han er ute etter å installere programvare, men heller en autmatisk løsning for å sjekke hvilke deps en debianpakke har, som programmet han nevner i åpningsinnlegget. Det var hvertfall slik jeg forsto det. Endret 10. juni 2006 av JonJ Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg tror ikke han er ute etter å installere programvare, men eller en autmatisk løsning for å sjekke hvilke deps en debianpakke har, som programmet han nevner i åpningsinnlegget.Det var hvertfall slik jeg forsto det. 6282187[/snapback] Riktig. Altså jeg har en deb.-pakke. Ved hjelp av et python-skript finner jeg ut hvilke pakker jeg trenger i tillegg. Dabear: Skal se i man dpkg. Men poenget er at skriptet skal finne deps uten hjelp av bash ellerno. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Vel, .deb-filer er jo bare komprimerte filer. Kan du ikke lese kontrollfila i .deb-fila og evt slå til med en regex? Uansett løste jeg det kjapt på denne måten: import commands lines = commands.getoutput('dpkg-deb -I /home/bjorninge/Desktop/amsn_0.95-3.ubuntu.deb') deps =lines[lines.find('Depends'):].split('\n')[0] print deps Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Jep den er grei. Er ikke så avansert i python, men hadde kommet fram til omtrent det samme. Men nå lurer jeg på om du kan få ut det samme uten å bruke bash-kommandoer. Spørsmålet er om info om deps ligger i ei fil eller noe i deb.-pakken, eller om dpkg regner ut deps. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå