Gå til innhold

Hvordan få ut avhengighetsforhold?

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg finne ut avhengighetsforhold til en .deb-pakke? Det ligger vel i pakken selv, eller? Har Dapper, og når jeg dobbelklikker på en pakke kommer Package Install opp. Denne finner ut hva som mangler, hvis noe mangler da.

Er interessert i et Python-script som gjør dette, hvis noen kan hjelpe meg med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke han er ute etter å installere programvare, men heller en autmatisk løsning for å sjekke hvilke deps en debianpakke har, som programmet han nevner i åpningsinnlegget.

Det var hvertfall slik jeg forsto det.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke han er ute etter å installere programvare, men eller en autmatisk løsning for å sjekke hvilke  deps en debianpakke har, som programmet han nevner i åpningsinnlegget.

Det var hvertfall slik jeg forsto det.

6282187[/snapback]

Riktig. Altså jeg har en deb.-pakke. Ved hjelp av et python-skript finner jeg ut hvilke pakker jeg trenger i tillegg.

Dabear: Skal se i man dpkg. Men poenget er at skriptet skal finne deps uten hjelp av bash ellerno.

Lenke til kommentar

Vel, .deb-filer er jo bare komprimerte filer. Kan du ikke lese kontrollfila i .deb-fila og evt slå til med en regex?

Uansett løste jeg det kjapt på denne måten:

import commands
lines = commands.getoutput('dpkg-deb -I /home/bjorninge/Desktop/amsn_0.95-3.ubuntu.deb')

deps =lines[lines.find('Depends'):].split('\n')[0]
print deps

Lenke til kommentar

Jep den er grei. Er ikke så avansert i python, men hadde kommet fram til omtrent det samme.

Men nå lurer jeg på om du kan få ut det samme uten å bruke bash-kommandoer. Spørsmålet er om info om deps ligger i ei fil eller noe i deb.-pakken, eller om dpkg regner ut deps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...