Gå til innhold

Forbrukerombudet til kamp mot Apple

Anbefalte innlegg

Hørte nylig på radioen, at Forbrukerombudet i Norge går til kamp mot Apple, pga. musikkfilene kundene kjøper utelukkende kan brukes på Apples egne iPod-spillere

Også de svenske og danske forbrukerombudene skulle vist nok henge seg på, og saken blir fulgt med argusøyne i resten av Europa.

Det er da jeg spør meg selv, skal Forbrukerombudet slå ned på nettbutikker som KUN selger motordeler til f.eks: BMW. Det kunne jo tenkes at en med Opel gjerne ville handlet slike deler hos dem. Men det går jo ikke, da disse kun passer på BMW motor. Dett må da også være en sak for Forbrukerombudet... :hmm:

:tease::tease::tease::tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de er rimelig DRM infiserte, så det kan du ikke gjøre uten å fjerne dette først, og det regner jeg med avtalen mellom deg og apple sier du ikke har lov til.

Hvordan står det egentlig til juridisk på dette området i Norge i dag? Har man lov til å bryte DRM hvis man kan, eller har dette nå blir ulovlig? Skulle så inderlig ønske at den store brukermassen hadde litt peiling. Men nei, de som faktisk vil ha fleksibilitet og frihet når de kjøper noe må rett og slett ty til piratkopiering.

Lenke til kommentar

Du har vel et godt poeng der.

Personlig så bryr jeg meg ikke så veldig mye om at det er ulovlig å knekke kopisperre og slikt, jeg tenker bare på hvor rare og uforståelige slike lover egentlig er, dessuten synst jeg ikke det er noe serlig vits i slike lover når det er så enkelt å knekke det som å f.eks sette en strek på en CD ... :p

Lenke til kommentar
Du har vel et godt poeng der.

Personlig så bryr jeg meg ikke så veldig mye om at det er ulovlig å knekke kopisperre og slikt, jeg tenker bare på hvor rare og uforståelige slike lover egentlig er, dessuten synst jeg ikke det er noe serlig vits i slike lover når det er så enkelt å knekke det som å f.eks sette en strek på en CD ... :p

6282491[/snapback]

Vel forbrukerombudet er vel mest intressert i at forbrukere ikke skal se seg nødt til å bryte kopisperrer og streke cder for å kunne bruke varen sin.

Lenke til kommentar
Det er da jeg spør meg selv, skal Forbrukerombudet slå ned på nettbutikker som KUN selger motordeler til f.eks: BMW.  Det kunne jo tenkes at en med Opel gjerne ville handlet slike deler hos dem. Men det går jo ikke, da disse kun passer på BMW motor. Dett må da også være en sak for Forbrukerombudet... 

6281982[/snapback]

Viss jeg nettbutikken nekter deg, eller faktisk gjør det ulovlig for deg å tilpasse denne delen slik du vil, og slik at den også kan passe andre modeller og merker, så regner jeg med det, ja.

Fredrik. :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ingeting om biler så jeg kan ikke uttale meg om eksmeplet du kommer med, men situasjonen her er slik at itunes er så godt som den eneste plasse å skaffe lovlige Mp3-Filer på, og de andre som kan tilby det er som oftest like idiotiske når det kommer til filendelser og slikt. Derfor ser jeg positivt på dette, og jeg håper musikkindustrien snart kan skjerpe seg å gi oss en skikkelig nedlastingstjeneste.

Lenke til kommentar
Det er jo vel fullt mulig å konvertere disse sangene slik at du får de i vanlig .mp3 format og kan bruke de på vanlige mp3 spillere?

6282341[/snapback]

Har du lov til det da?

Nå vet jeg ingeting om biler så jeg kan ikke uttale meg om eksmeplet du kommer med, men situasjonen her er slik at itunes er så godt som den eneste plasse å skaffe lovlige Mp3-Filer på, og de andre som kan tilby det er som oftest like idiotiske når det kommer til filendelser og slikt. Derfor ser jeg positivt på dette, og jeg håper musikkindustrien snart kan skjerpe seg å gi oss en skikkelig nedlastingstjeneste.

6283870[/snapback]

Så absolutt. Så lenge DRM florerer og prisene er som i dag, ender mesteparten av mitt "musikk-forbruk" iallefall temmelig direkte hos artisten via konserter etc.

At det blir en del lokale, mindre ting (som ofte er veldig veldig bra), og ikke de store MTV-folka, gjør meg heller ingenting.

Musikkindustrien (og filmindustrien) må gjerne fortsette å skyte seg i foten. Gi dem en større hagle, og en baufil - så kansje vi snart er kvitt de gigantene så noe sunnere kan reise seg fra asken.

Lenke til kommentar
Det er da jeg spør meg selv, skal Forbrukerombudet slå ned på nettbutikker som KUN selger motordeler til f.eks: BMW.  Det kunne jo tenkes at en med Opel gjerne ville handlet slike deler hos dem. Men det går jo ikke, da disse kun passer på BMW motor. Dett må da også være en sak for Forbrukerombudet... 

6281982[/snapback]

Viss jeg nettbutikken nekter deg, eller faktisk gjør det ulovlig for deg å tilpasse denne delen slik du vil, og slik at den også kan passe andre modeller og merker, så regner jeg med det, ja.

Fredrik. :)

6283301[/snapback]

Dette er jo helt snudd på hodet. Det er ikke Apple som nekter oss å kopiere. Det er lovverket, altså myndighetene.

Det Apple gjør er å selge noe som er vanskelig å bruke på andre måter enn slik Apple vil at vi skal bruke det.

Så etter min mening er dette dobbelt dumt. Jeg mener:

1. Man bør kunne gjøre hva man vil med et produkt man har kjøpt. (Altså, det bør være lovlig å kopiere)

2. De som selger et produkt må kunne selge det i den stand de vil. (Altså, det bør være lovlig å gjøre produktet vanseklig å kopiere.)

Dermed er det opp til kunden om de vil kjøpe et produkt som er vanskelig å kopiere og kun fungerer på iPod.

Forbrukerombudet burde derfor ta for seg lovverket i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...