Gå til innhold

HK+PSU problem - Jumpstarte PSU trygt?

Anbefalte innlegg

Har et Topower 420W PSU som skal brukes med et Socket A nforce2 Asus A7N8X Deluxe rev 1.04 hovedkort.

Får grønt lys på hovedkortet når strømmen er koblet til. Men får ikke maskinen til å starte opp. Har prøvd cmos reset osv hele den pakken der, men ikke pokker om noe som helst skal virke.

Både hovedkort og PSU er testet i andre systemer og fungerer hver for seg, men altså ikke sammen.

Siste triks jeg tenkte å prøve her nå, er å jumpstarte PSU mens hovedkortkontakten står i. Er det noe som tilsier at det er en mindre god ide? At jeg kan ødelegge noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvordan skal du greie å jumpstarte når hovedkortkontakten står i da? Pleier man ikke ta den ut og sette en minders mellom to "pinner". Dette går ikke når den står i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Begynner viftene og harddisken(e) å svie når du trykker på på-knappen? Hvis NEI -Kanskje du ikke har koblet kabelen som går fra på-knappen til hovedkortet riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti det samme problemet, og har hatt hell med denne metoden:

- Plukk ut strømkabelen fra PSU.

- Hold inne strømbryteren til PC, mens du plugger strømkabelen inn igjen i PSU.

- Hold strømbryteren inne i noen sekunder før du slipper.

- Hvis PC ikke starter når du slipper strømbryteren, så kan det likevel hende den starter neste gang du trykker på strømbryteren.

Dette høres ganske tvilsomt ut, og jeg kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor det funker, men det hender seg at det gjør det...

Lenke til kommentar
Begynner viftene og harddisken(e) å svie når du trykker på på-knappen? Hvis NEI -Kanskje du ikke har koblet kabelen som går fra på-knappen til hovedkortet riktig.

6302691[/snapback]

Det funker selv med gamle psuer på 145W. Jeg får ikke startet opp noe som helst - ingen respons når jeg trykker på powerknappen. Men den grønner POWER-leden lyser - som betyr at power er koblet til. Selv om som sagt PSU også funker på andre HK

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

6302691[/snapback]

Det funker selv med gamle psuer på 145W. Jeg får ikke startet opp noe som helst - ingen respons når jeg trykker på powerknappen. Men den grønner POWER-leden lyser - som betyr at power er koblet til. Selv om som sagt PSU også funker på andre HK

6304456[/snapback]

Det grønne lyset du ser betyr at hovedkortet får strøm. Jeg tror ikke det indikerer at "På-knappen" er koblet til hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er CPU'en muligens ødelagt? Har samme HK og såvidt jeg vet er det bare "naked core" CPU'er som kan installeres på dette kortet, kjernen er skjør. Hvis kjernen er knekt skulle det likevel være mulig å komme inn i BIOS.

IKKE avmonter kjøleribba på CPU'en før det er høyst nødvendig i feilsøkingen. Som nevnt så er kjernen på CPU'en særdeles skjør og det er fort gjort å knekke kanten på kjernen.

Dersom Du har vifte koblet på "PWR_FAN CHA_FAN1", koble den fra. Har hatt bug med at den ryker ved "dipping" av strømførselen. Jeg fikk konfirmert at spenningen dippet da jeg ringte Lyse som leverer strømmen, joda, strømmen ville dippe X millisekunder grunnet riving av et fabrikklokale.

Fikk ikke startet mitt system før jeg koblet fra nevnte vifteport.

Håper dette er til hjelp.

Dette HK'et er for godt til å skrotes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...