Goliath Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Er bankstreiken force majeure? Altså, gjelder denne klausulen under bankstreik? F.eks: Slipper jeg å betale for t-banebillett hvis ikke jeg har kontanter? Endret 10. juni 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Neppe. Du kan helelr ikke gå inn i en kolonoal og ta med deg varer selv om du mangler kontanter. Endret 10. juni 2006 av PerB Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Noen betraktninger om noe jeg ikke har greie på...: Force majeure er bare gyldig dersom situasjonen ikke kunne forutses eller unngås. Siden du vet det er streik, og at du ikke har penger, kan du unngå situasjonen ved å la være å ta T-banen. Derimot vil du kunne påberope deg bankstreiken når det gjelder forpliktelser utenfor din kontroll. Men det forutsetter at force majeure er inntatt som klausul i den angjeldende avtalen. Force majeure er altså ikke noen lovfestet rett du har (med enkelte unntak, for eksempel "pakkereiser"). Så har du kjøpt hus og lovet å betale på mandag, kan du i teorien få problemer. Men slike eksempler blir stort sett hypotetiske, siden en slik streik neppe vil vare lenger enn betalingsfristen på regningene dine. Geir Endret 10. juni 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kan noen forklare hva force majeure er? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kan noen forklare hva force majeure er? 6282333[/snapback] Force majeure (fransk for «større krefter») er en vanlig klausul i kontrakter som i utgangspunktet løser en eller begge parter fra ansvar når en ekstraordinær hendelse utenfor partenes kontroll, som flom, krig, opprør, naturkatastrofer osv hindrer en eller begge parter i å gjennomføre obligasjoner i kontrakten. Under internasjonal lov refererer force majeure til uimotstålige eller uforusette hendelser utenfor kontrollen til staten som setter staten ute av stand til å gjenomføre internasjonale forpliktelser. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Force_majeure» Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Ok Men hvis en regning skulle ha vært betalt under en streik, kan ikke bedriften kreve ekstra penger i forbindelse med sen betaling vel? Du har jo rett og slett ikke mulighet å betale regningen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Men hvis en regning skulle ha vært betalt under en streik, kan ikke bedriften kreve ekstra penger i forbindelse med sen betaling vel? Du har jo rett og slett ikke mulighet å betale regningen. 6282717[/snapback] Du kan betale regningen _før_ streiken. Siden du vet at det (kanskje) kan bli streik bør du handle deretter. På den annen side tror jeg ikke de gjør sure miner om regningen blir to dager forsinket pga en streik. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Ok Men hvis en regning skulle ha vært betalt under en streik, kan ikke bedriften kreve ekstra penger i forbindelse med sen betaling vel? Du har jo rett og slett ikke mulighet å betale regningen. 6282717[/snapback] Såvidt jeg kan forstå så er ikke Force Majeure en rett, så man vil vel kun slippe dette hvis avtalen mellom deg og bedriften som skal ha betaling inneholder en Force Majeure klausul som gir denne retten? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Men hvis en regning skulle ha vært betalt under en streik, kan ikke bedriften kreve ekstra penger i forbindelse med sen betaling vel? Du har jo rett og slett ikke mulighet å betale regningen.6282717[/snapback] Du kan betale regningen _før_ streiken. Siden du vet at det (kanskje) kan bli streik bør du handle deretter. På den annen side tror jeg ikke de gjør sure miner om regningen blir to dager forsinket pga en streik. 6282957[/snapback] Kan heller ikke se at det er noe stress. Hvordan skal den bedriften som krever pengene benytte seg av dem når betalingssystemene er lammet for dem óg? Arbeidsgiveren min kunne ha betalt lønn tidligere pga. streiken. Men det har de ikke gjort. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Du kan betale regningen _før_ streiken. Siden du vet at det (kanskje) kan bli streik bør du handle deretter. På den annen side tror jeg ikke de gjør sure miner om regningen blir to dager forsinket pga en streik. 6282957[/snapback] Man har også etter loven 14 dagers tid før det sendes ut purring. Men det er noen firmaer som belaster purregebyr etter dag en, men lovligheten rundt det har jeg ikke satt meg inn i. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Man har også etter loven 14 dagers tid før det sendes ut purring.Men det er noen firmaer som belaster purregebyr etter dag en, men lovligheten rundt det har jeg ikke satt meg inn i. 6285272[/snapback] Her må du vise til lovparagraf (som du vil slite med å finne). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) Jo men så kan ikke bedriften som skal kreve inn regningen sjekke om du faktisk har eller ikke har betalt på mandag heller...fordi bankene streiker Jeg vet iallefall at min bank la ut en melding om at streiken ikke ville få noen negative konsekvenser for kunder som hadde økonomiske forpliktelser i forhold til innbetaling av lånn, e.t.c... Hvis en bedrift uansett begynner med purringer under en bankstreik vil jeg si at det er smålig av dem. Da bør det slås opp slik at den negative publisiteten svir mer enn evt. purregebyrer Endret 11. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Her må du vise til lovparagraf (som du vil slite med å finne). 6285422[/snapback] Det har du rett i, jeg fant kun den som sier hvor langt forfall det skal være på purringen: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...&emne=inkasso&& Irriterende at de på jobben ikke fortalte om paragrafer når de fortalte om hvorfor vi sendte ut purring først etter 14 dager. Det er ikke for å være snille at man venter så lenge. Jeg vet at Hafslund, Telenor, UPC og Netcom følger den standarden så det er jo ikke akkurat de firmaene som er kjent for å være minst strikte på forfallene sine. Men om du kunne opplyse meg om at jeg tar feil så tar jeg imot det med glede Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Dagbladet har følgende: ... 24 000 ansatte i banker og forsikringsselskaper jobber ikke mandag, og det fører til betalingskaos. Nettbankene kommer ikke til å virke fra mandag, og verken telegiro, brevgiro eller autogiro blir registrert. Forbrukerrådet advarer likevel folk mot å la regninger som forfaller under streiken, ligge. Det kan bli straffet med høye purregebyr. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Dagbladet har følgende:... 24 000 ansatte i banker og forsikringsselskaper jobber ikke mandag, og det fører til betalingskaos. Nettbankene kommer ikke til å virke fra mandag, og verken telegiro, brevgiro eller autogiro blir registrert. Forbrukerrådet advarer likevel folk mot å la regninger som forfaller under streiken, ligge. Det kan bli straffet med høye purregebyr. 6285522[/snapback] Hadde det relevans til mitt innlegg ovenfor eller var det svar til et annet innlegg? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Men hvis en regning skulle ha vært betalt under en streik, kan ikke bedriften kreve ekstra penger i forbindelse med sen betaling vel? Du har jo rett og slett ikke mulighet å betale regningen. 6282717[/snapback] Du kan betale regningen _før_ streiken. Siden du vet at det (kanskje) kan bli streik bør du handle deretter. På den annen side tror jeg ikke de gjør sure miner om regningen blir to dager forsinket pga en streik. 6282957[/snapback] Om du har fått lønn utbetalt da. Om det blir streik, må i allefall jeg vente. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Om du har fått lønn utbetalt da. Om det blir streik, må i allefall jeg vente. 6285852[/snapback] Nå blir det ikke lockout (som er noe helt annet enn streik). Hansen som lovet ikke skulle blande seg inn har diktert tvungen lønnsnemd. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Nå blir det ikke lockout (som er noe helt annet enn streik). Hansen som lovet ikke skulle blande seg inn har diktert tvungen lønnsnemd. 6285972[/snapback] For forbrukerne har det ikke noen praktisk betydning om det er lockout eller streik: Kortene deres funker ikke uansett.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Dagbladet har følgende:... 24 000 ansatte i banker og forsikringsselskaper jobber ikke mandag, og det fører til betalingskaos. Nettbankene kommer ikke til å virke fra mandag, og verken telegiro, brevgiro eller autogiro blir registrert. Forbrukerrådet advarer likevel folk mot å la regninger som forfaller under streiken, ligge. Det kan bli straffet med høye purregebyr. 6285522[/snapback] Hadde det relevans til mitt innlegg ovenfor eller var det svar til et annet innlegg? 6285550[/snapback] Var svar på ditt forrige innlegg. De nye henviser til inkassoregler. Setningen "Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp. " som kan benyttes på betalingsvarsel betyr bare at betalingsvarsel (faktura) må sendes ut minst 14 dager før betaling skal finne sted - ikke hvor lenge man kan vente med å betale etter forfall. Myndighetene bruker straffegebyr/morarente fra første sekund etter forfall. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Var svar på ditt forrige innlegg. De nye henviser til inkassoregler.Setningen "Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp. " som kan benyttes på betalingsvarsel betyr bare at betalingsvarsel (faktura) må sendes ut minst 14 dager før betaling skal finne sted - ikke hvor lenge man kan vente med å betale etter forfall. Myndighetene bruker straffegebyr/morarente fra første sekund etter forfall. 6286004[/snapback] Det er mange som gjør det ja, det jeg mener er at de ikke kan sende ut purring før etter 14 dager, men jeg vet pokker hvor det står, de lærte oss ikke det på jobbkurset, de kan jo selvfølgelig lyve, men føler ikke at det er tilfelle, men det blir bare synsing fra min side Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå