Gå til innhold

veldig lav volt på msi hk med hiper psu

Anbefalte innlegg

opplevde no rart nå.

monterte inn en CM 4 in 3 modul i filserveren i dag. da jeg starta den opp etterpå så gikk alarmen for lav +12v. den lå på ca 11v...

fordelt inni kassa er det:

24pin atx + 4pin p4 kontakt

hk 3 pin 1: 1stk 12cm mist vifte

hk 3 pin 2: 1stk revoltec 8cm led vifte

molex 1: 2 stk s-ata disker

molex 2: 2 stk ide disker

molex 3: 1 stk ide disk + 1 dvd brenner.

har også kobla fra 4 stk 8cm papst vifter da de var begynt å bråke litt...

eneste jeg kan tenke meg er at det skjedde noe da jeg plugga fra de viftene, for jeg nappa ut kontaktene fra hket mens maskina sto på. skal reboote nå å se om det hjelper

men om det ikke funker, og dere har noen tanker om dette så kom med forslag.

målte +12v linja i corecenter og sisoft sandra. og jeg VET den lå tett oppunder 12v eller over før

edit: oppdatert lista over hva som er kobla hvor, uten at det egentlig har noe å si...

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm...er forsåvidt klar over dette, men saken er at det funka fett føre jeg ommøblerte inni kassa. da hadde jeg 4 papst viter på to hk utganger og 5 disker + dvd brenner på tre stk molex fra psu.

altså maskina funker bra nå også (har ikke stresstesta) men den kjører netradio fint, og det ser ut som det går greit å se film fra den også.

har nå reboota, gått over strømkontaktene og kobla fra 4 stk papst vifter, men chipsett og x300se kortet ble såpass varme at jeg slengte inn en vifte i sidedøra på viftestyring for å få ned tempen litt.

jeg kobla til en molex til på psu for å få strøm til 12cm misten uten å ha alt for mye ledningssurr i toppen, mulg det er den som skaper problemet. skal prøve å fjerne den igjen siden jeg nå har ledig kontakt på hk istede.

Lenke til kommentar

har testa det, ingen forandring. +12v ligger på ca 11,10v...

har sjekka kablene en gang til, satt misten på hk og kutta ut viftestyringa på den som står i døra... desverre så er +12v linja ikke tilgjengelig i bios heller, så eneste er å bruke programmer i win, eller måle med et apparat manuelt. men det har jeg ikke, og så lenge den funker så er det egentlig et fett. bare synes det var så rart.

Lenke til kommentar

Hørt tilfeller hvor corecenter og corecell chip har blitt rare

med temp registrering hvis man har kjørt corecenter samtidig med

andre program som speedfan etc.

Mulig dette kan skje med +12v smbus readout også .

Uansett ville jeg nok ha målt +12v med et meter på en av molex kontaktene .

For å tømme helt ut corecell chip setter du systemet dødt

uten 220v og cmos jumper i clear med batteriet tatt ut .

La det stå slik over natta da cell chippen trenger lengre tid for å tømmes enn cmos minnet som ligger i nf4 chipset chippen.

Lenke til kommentar

Er det 580W du har? Jeg har nemlig samme problemet med min Hiper 580. +12 ligger der på ca. 10.7V, de andre er også stort sett godt utenfor spesifikasjonen. Har ikke opplevd noen problemer ennå tho (men så har jeg heller ikke et kravstort system).

Lenke til kommentar

joda, på en maskin som ikke blir kjørt hardt så stemmer nok det, men på en overklokka maskin som presser litt grenser så funker det vanligvis dårlig, fordi så stort avvik kan føre til veldig vustabil spenning.

gamle mist 350 wattern min orka ikke mer når den sank ned mot 11,50v på nitt overklokka nf2 system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...