Gjest QbeC- Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Hei. Satte just inn en ny CPU i familie pcen (Celeron D 335 2.8GHz s478) med Stock kjøler. Startet pcen opp på vanlig måte, og satte i gang med litt lett testing (3dmark etc...) Etter en halv time ca, tenkte jeg at jeg skulle sjekke tempen. Startet da opp Everest og så at tempen lå på 63 grader. Tenkte at dette kansje bare var pga jeg hadde testen den litt hardt. Så jeg lot den stå i 5 min å kjøle seg litt ned etter all testingen. Men dette hjalp ikke. Tempen var fortsatt veldig høy (60) Så tenkte jeg at jeg kansje ikke hadde fått satt kjøleren skikkelig på. Så jeg skrudde opp pcen å kikket litt nermere. Men den satt som den skulle. Rikelig med pasta var det også. Satt kjøleren tilbake somd en stod, å retunerte til windows. Tempen var den samme anda (61) Specs: Abit AI7 Celeron D 335 2.8GHz 3x Geil 512mb 3200 Abit 9600xt 300w PSU Pcen står i et gammelt kabinett som kansje ikke er det beste til å hontere varme. Men har satt i masse vifter for å kompansere for dette. Så jeg har plenti med luft gjennomstrømning. Dette vet jeg pga tempen på GPU er 35 IDLE, og System temp er 25 grader IDLE. Noen som har noen ideer til en løsning uten at det behøver å koste 500kr for en ny kjøler? Desuten er det ikke plass til noe serlig større kjøler Takker for alle svar Endret 10. juni 2006 av QbeC- Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) En ting jeg tenkte på. Det er jo en "Prescott 90nm" kjerne i CPUen. Vet "Prescott" kjerner er kjent for å være veldig varme. Men ikke så varm som denne er ? Så det jeg lurer på er om den kansje kan få for mye strøm? Den får 1.31volt nå. er dette riktig? Endret 10. juni 2006 av QbeC- Lenke til kommentar
Sheriff_buford Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Den stock kjøleren som følger med P4 duger rett og slett ikke. Min prosessor hadde en temp på 60-70 grader stock. Bruker nå vannkjøling og ligger på 30-45 grader. Om du har mulighet ville eg byttet ut kjøleren med en bedre. Alt er egentlig bedre...! Men om cpu-en ligger stabilt på 60-65 under full load er det ingenting å bry seg med. Bør vel ikke komme så mye over 70.. Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Er ikke så veldig redd for 60 tallet. Men 70... Med dekselet på kabinette, så går tempen over 70 garder desverre Så det jeg skal gjøre er å se om jeg kan få modifisert litt å få presset inn noen flere vifter. Det som er så dumt med denne kassa er at de to vifteplassene som er orginale sitter i bunnen, Mens CPUen ligger i toppen. Der er det i tillegg trangt pga psuen å masse kabler fra cdrom, hd etc... Kansje en vifte som suger ut i toppen av kassa gjør susen? Må nok sette meg ned å måle litt for å se hvor stor CPU kjøler det er plass til. Takk for det eneste svaret som kom Endret 10. juni 2006 av QbeC- Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Har selv en Celeron D 325. Har peltierkjøling på den. Kjører den nå på 3,5ghz og 1,49v. Idle er ca 5c og load ligger på ca 50c. Nå er vanntempen på nesten 40c da.. Så prescott har en utrolig stor varmeutvikling. Det beste er vel ny kjøler. Ser også de selger sånn slange som suger luft utenfra kabinettet på microplex. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...BL1&mcat=15s226 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå