Gå til innhold

Noe jeg ikke skjønner i CSS

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har begynt med html og CSS og har lest begge nybegynner-guidene på htmldog.com, men jeg skjønner ikke dette med padding og margin og slike ting. Da står det f.eks. i eksempelet:

h2 { font-size: 1.5em; background-color: #ccc; margin: 1em; padding: 3em; }

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal skrive inn denne koden. Før <html> eller før <body>. jeg vet ikke hvor? jeg prøvd å få det til å stemme, men jeg klarer det ikke. Kan noen hjelpe? Og en ting til: Noe som forvirrer meg er at det står h2 før koden begynner. Hvorfor står det det der? Er ikke h2 en overskrift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Eksemplet du viser til definerer hvordan formateringen på standardoverskriften h2 skal se ut. Et CSS-ark består av mange slike "blokker", med hva som skal formateres utenfor, og selve koden inni.

For å bruke koden du viste kan du enten legge den i HTML-arket (intern CSS), eller legge den i et helt eget ark (ekstern CSS).

For å bruke intern CSS skriver du (mellom HEAD-taggene):

<style type="text/css">

</style>

----

For å bruke ekstern CSS legger du bare koden du viste over i et eget tekstdokument (bruk notepad f.eks.), og lagre det som "navn.css". Deretter kan du linke til dokumentet i HTML-koden (mellom HEAD-taggene) ved å skrive:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="navn.css" />

Her har jeg tatt utgangspunkt i at CSS-arket og HTML-arket ligger i samme mappe. Hvis du vil ha CSS-arket i en undermappe f.eks., skriv "mappenavn/navn.css" istedenfor "navn.css".

----

Et annet alternativ på intern CSS er å skrive koden inne i selve HTML-taggene:

<h2 style="font-size: 1.5em; background-color: #ccc; margin: 1em; padding: 3em;">Tekst</h2>

EDIT: Altfor mange leifs :nei:

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Hei! Jeg har begynt med html og CSS og har lest begge nybegynner-guidene på htmldog.com, men jeg skjønner ikke dette med padding og margin og slike ting. Da står det f.eks. i eksempelet:

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal skrive inn denne koden. Før <html> eller før <body>. jeg vet ikke hvor? jeg prøvd å få det til å stemme, men jeg klarer det ikke. Kan noen hjelpe? Og en ting til: Noe som forvirrer meg er at det står h2 før koden begynner. Hvorfor står det det der? Er ikke h2 en overskrift?

6281429[/snapback]

Det er iallfall tre muligheter for hvor du skal skrive dette...

a) innenfor head-taggen mellom <style> og </style>

b) inni h2-taggen du skal formatere (eks <h2 style=".......">tekst</h2>

c) i eksternt stilark *.css, og importerer dette i head-tagen.

Det denne koden sier er at du vil ha en annen versjon av h2 enn den som er standard. Du vil ha en overskrift som er 1.5 ganger så stor som en m/x (eller hva det er), fargen skal være (tror ccc er en gråfarge) grå i motsetning til default svart, den skal stå 1em fra nærmeste element og teksten skal begynne 3em innenfor der hvor den normalt ville begynt

Margin er avstand fra slutten av et element til det neste, padding er avstand inni elementet.

Lenke til kommentar

6281429[/snapback]

At det står h2 foran vil si at tagen <h2> blir berørt av css-koden. Det er mest vanlig (og best?) å ha slik kode i et eget eksternt stilark. Det står helt sikkert om dette på htmldog :)

litt mer "avansert" css:

du kan bestemme css for en spesifikk tag som over. I tillegg kan det spesifiseres for en spesiell ID eller klasse for denne tagen, eller generelle klasser og ID'er.

En klasse kan brukes flere ganger, en ID kan kun brukes èn gang. ID brukes som regel i forbindelse med layout og div-tager.

h2.tekst { font-size: 1.5em; background-color: #ccc; margin: 1em; padding: 3em; }

Koden over berører KUN h2-tager der klassen er spesifisert til tekst (<h2 class="tekst">).

h2#tekst { font-size: 1.5em; background-color: #ccc; margin: 1em; padding: 3em; }

Koden over berører KUN h2-tager der ID er spesifisert til tekst (<h2 id="tekst">).

.tekst {css-kode putter du her}
#tekst {css-kode putter du her}

.tekst er en klasse, og #tekst er en ID.

Håper dette var sånn noenlunde forståelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...