kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hei. Har et passivt kjølt nvidia-kort som jeg trives fint med. Ikke heftigste modell, men greit nok. Har også de nyeste driverene fra livna.org. Noen ganger, etter at jeg har kjørt pc'n og grafikkkortet hardt (celestia etc.), og kommer ut i X11 igjen, blir font-rendring temmelig sprø - teksten "dras" ut til siden: Legg spesiellt merke til teksten som er "flippa" øverst på skjermen. Å merke teksten etc. hjelper - da oppdateres denne delen av grafikkbufferet, og det blir "fint" igjen. Merk at linjene tegnes med ene endepunktet i et X11-vindu - stort sett det samme som et metacity-vindu Noen her som har opplevd noe liknende? Er dette driverfeil eller hw-feil, og jeg burde forlange å få et nytt kort av komplett? Eller er det nvidia jeg bør klage på? Bør kansje nevnes at det ikke er alt for bra kjøling på denne pc'n - har tenkt å gjøre noe med det. Eneste som hjelper er å restarte maskina, eller iallefall X11. Skal prøve sistnevnte før jeg skrur av boksen (prøver å forberede meg til eksamen, så hva jeg driver med GL-ting skal vi ikke snakke noe om... En mindre distraksjon/støkilde mindre) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Yup, så ut til at restart av X11 (ikke hele maskinen, bare logg inn/ut) hjalp. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Det tyder på driverfeil. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Men er det noen som har sett dette før? Har vært borti grafikk-trøbbel som definitivt har vært HW-relaterte som har latt seg "fikse" ved noe så enkelt som å bytte til konsoll og så tilbake igjen til X11 - en stund... Kortet er temmelig nytt (Gainward GeForce 6500 256MB DDR2, PCI-Express, "ultra/1580PCX TV-DVI""), så burde gå å klage dersom det er noe gæli. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 hold on, we're going to warp speed installer nvclock og sjekk brikke- og kort-temperaturen på kortet, sjekk at vifta er fri for støv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 hold on, we're going to warp speed installer nvclock og sjekk brikke- og kort-temperaturen på kortet, sjekk at vifta er fri for støv. 6283033[/snapback] Har de proprietære nvidiadriverene, og der står det at kortet til vanlig ligger rundt 70°C, høyere (rundt 100°C) ved tung last. (slowdown treshold er satt til 145°C som uendringsbar standardvedi). Har ingen vifte, da det er et passivt kjølt kort. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Har de proprietære nvidiadriverene, og der står det at kortet til vanlig ligger rundt 70°C, høyere (rundt 100°C) ved tung last. (slowdown treshold er satt til 145°C som uendringsbar standardvedi). Har ingen vifte, da det er et passivt kjølt kort. 6283807[/snapback] Oj. Selv om ikke det er ytterst kritisk så kan det være alvorlig (mitt geforce 6600GT ligger på 40-48°C). Installert nvclock, klokk ned kortet ditt og se om problemet fortsetter, merk også temperaturendringer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Kan klokke fra nvidia-settings programmet, trenger ikke nvclock. Men jeg begriper ikke - dette kortet er helt nytt, og jeg har ikke tenkt å klokke det ned for at det skal funke skikkelig. Dersom kortet er feilkonstruert, burde jeg vel kunne kreve å få et nytt kort fra komplett? Merk at det er litt varmt ellers også inne i kassa - pleier å ligge på 45°C ved lav last på CPU og HK - har tenkt til å fikse litt på viftestyret da det bråker litt mer enn min smak uansett. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Kan klokke fra nvidia-settings programmet, trenger ikke nvclock. Men jeg begriper ikke - dette kortet er helt nytt, og jeg har ikke tenkt å klokke det ned for at det skal funke skikkelig. Dersom kortet er feilkonstruert, burde jeg vel kunne kreve å få et nytt kort fra komplett? Merk at det er litt varmt ellers også inne i kassa - pleier å ligge på 45°C ved lav last på CPU og HK - har tenkt til å fikse litt på viftestyret da det bråker litt mer enn min smak uansett. 6285283[/snapback] Det er tross alt sommer, så en temperatur på 45ºC i kabinettet er ikke så mye Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 Det var da iallefall bra. Har uansett tenkt å bytte 120mm vifta med en som har RPM-sensor så den kan styres litt mer fornuftig, istedet for å alltid blåse max guffe, pluss kansje sette i en litt mindre foran i døra, som trekker ut. Må da bare tette igjen et par andre hull i døra, så det ikke blir gjennomtrekk... Kan sikkert poste noen bilder seinere. Btw ratix - kul avatar *lese til matteeksamen* Lenke til kommentar
ratix Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Det var da iallefall bra. Har uansett tenkt å bytte 120mm vifta med en som har RPM-sensor så den kan styres litt mer fornuftig, istedet for å alltid blåse max guffe, pluss kansje sette i en litt mindre foran i døra, som trekker ut. Må da bare tette igjen et par andre hull i døra, så det ikke blir gjennomtrekk... Kan sikkert poste noen bilder seinere. Btw ratix - kul avatar *lese til matteeksamen* 6285914[/snapback] Hei, takk, litt magi med gimp fra en vektorbakgrunn av longcat og vips. Mine temperaturer den 12/06 01:08: Hovedkort: 32C (ligger på 38-42C når det er sol ute) CPU: 50-54C (ligger på 58-63C når det er sol ute) Strømforsyning: 49-50C (konstant) Geforce-kort(board): 38C Geforce-brikke(chip): 46C Geforce-vifta ligger på 90% duty cycle, altså den er på 90% av tiden for en cycle/rundgang (eller noe sånt) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Ca det samme som meg bortsett fra geforce-kortet da mao. Dvs. aner ikke "kjølige" temper på cpu etc. da jeg har hatt ny pc ganske kort tid, og bare akkurat har oppdaget "sensors" Fant i allefall ut av google-earth buggen jeg prata om på frie kafe - det er vist en driverbug i kombinasjon med et spesiellt kort. Poster bilde her for seinere referanse. EDIT: ÆSJ. Gikk ikke ta attachmentid fra en annen post Endret 15. juni 2006 av kyrsjo Lenke til kommentar
ratix Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ca det samme som meg bortsett fra geforce-kortet da mao. Dvs. aner ikke "kjølige" temper på cpu etc. da jeg har hatt ny pc ganske kort tid, og bare akkurat har oppdaget "sensors" Fant i allefall ut av google-earth buggen jeg prata om på frie kafe - det er vist en driverbug i kombinasjon med et spesiellt kort. Poster bilde her for seinere referanse. EDIT: ÆSJ. Gikk ikke ta attachmentid fra en annen post 6312062[/snapback] Det er ikke sånn Tellus skal se ut ;_; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå