Stigma Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Hey, Det blir til at jeg skal ha en blanding av både kobber og alu i mitt nye kjøleloop. Siden jeg ikke har hatt denne blandingen i en loop før, så må jeg spørre: Hvor mye korrosjon er det snakk om at det blir med denne blandingen? Og... om jeg bruker riktig megde med korrosjonsmiddel, blir denne korosjonen tilnærmet en ikke-faktor? Jeg vet at med denne blandingen så er ikke reaksjonen mellom metallene agressiv nok til å produsere lekasjer i de fleste tilfeller, men jeg vil jo helst både ha en ren fin klarhet på kjølevesken + unngå at det ligger seg diverse partikler inni kjøleblokkene som reduserer effektiviteten. Jeg hadde tenkt å bruke ACfluid fra microplx siden jeg finner ikke noen andre stedet som spesifikt selger et ren anti-korrosjons middlel, blandet med batterivann, og noe UVdye fra FrozenCPU (veldig bra greier forresten, skal se om jeg kan gi en liten test for forumet snart). Tror ikke jeg skal ta noe algemiddel oppi siden jeg (a) bruker helt rent batterivann, (b) ikke får noe direkte sollys inn i kassen normalt sett, © har masse UV katoder som jeg hører hjelper å dempe algevekst selv om disse selvfølgleig er mye mindre sterke enn desom brukes normalt sett for hygienegrunner. -Stigma Endret 10. juni 2006 av Stigma Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men de "skremselstestene" på nettet der de plasserer alu og kobber rett ved siden av hverandre i et vannbad mener jeg er noe misvisende grunnet at avstanden mellom elementene er liten. I et normalt vannkjølingssett er vannmengden og avstanden mellom komponentene helt annerledes, og kan dermed ikke sammenlignes med alu og kobber rett ved siden av hverandre (som de "skremselstestene" har "vist"). De alukomponentene jeg har sett for vannkjøling har etter det jeg har sett vært eloksert (anodisert) og dermed fått en korrosjonsbeskyttelse. Jeg tror at du ikke skal bekymre deg for mye, så lenge du har antikorrosjon (glykol e.l.) i vannet. Jeg vil jo ikke akkurat si at f.eks. AC gidder å lage komponenter som ikke vil fungere med andre komponenter for et fullgodt vannkjølingssystem. De har jo kobberkjølere for CPU og NB, men aluminium for diverse skjermkort og MOSFET. Zalman har jo gått såpass langt at de bruker kobberkjerne med alutopp på CPU-blokkene sine, og alutoppen er anodisert, mens kobberdelen er "forgylt". Dette er mine refleksjoner overfor denne "problemstillingen". Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg bømper denne litt igjen, jeg. Leste litt i ISO-standarder for stigerør for oljebrønner og sånn, og der er det ganske kritisk ikke å få korrosjon. En av tommelreglene presentert for å unngå korrosjon ved bruk av forskjellige materialer, skal det være minst 10 rørdiametere mellom forskjellige metaller. Dvs at man for 3/8" slanger bør ha minst 10cm slanger mellom alu- og kobberenheter i løkken. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 "Skremselstestene" kan man sagtens kikke litt på, men personlig finner jeg ingen grunn til uro over disse! Og flirer nærmest litt i skjegget over de advarslene som fremsettes. Jeg har oppigjennom årene benyttet nær sagt de fleste kombinasjoner av kobber og aluminium, og har endatil laget vannblokker med denne kombinasjonen! *Skrekk og gru*. I andre sammenheng har jeg også benyttet komboen alu-radiatorer / kobberblokker, uten at jeg en eneste gang har opplevd dette som noe problem. En forutsetning for en eventuell tæring / korrosjon mellom metaller i et vannkjølingssystem, er at væsken (vannet) er elektrisk ledende, altså ionisert på en eller annen måte. Bruker man avionisert vann / batterivann i kombinasjon med frostvæske, tror jeg enkelt sagt at du (Stigma) kan sove trygt så lenge du gidder. Allikevel en liten fotnote: Om aluminiumen er av ekstremt dårlig kvalitet, så skal man ikke helt overse problematikken. Men oppriktig talt; Den tror jeg ikke eksisterer, i vår vannkjølingssammenheng. ;-) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) Avionisert vann / batterivann er ikke-ledende i kort tid etter at du heller det i systemet ditt, så blir det elektrisk ledende igjen. Endret 2. februar 2007 av Herr Brun Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Avionisert vann / batterivann er ikke-ledende i kort tid etter at du heller det i systemet ditt, så blir det elektrisk ledende igjen. 7854614[/snapback] Det er ganske sikkert riktig. Men HVOR mye ledende? Og hvilke galvaniske strømmer er det i realiteten snakk om?? Antakelig på mikroampére-nivå. Jada! Etter åtte-ti år så kanskje det går hull ett eller annet sted?? Nå må dere pinadø slutte med å hausse opp et problem som er nær sagt ikke-eksisterende. Medmindre en eller annen idiot måtte finne på å fylle saltvann i systemet sitt da. BAH!! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hehe, det er nok min skyld at denne tråden ble dratt opp igjen. Men det er stadig vekk folk som hyler og skriker om hvor farlig det er med aluminium i kretsløpet, så jeg ville bare belyse "problemet" og dempe hysteriet hos en del som hører blindt på folk med bastante meninger. (og så liker jeg godt å fyre oppunder en diskusjon) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Fyre opp? Det klarte du til gangs! :!: Beklager at det nok tok av litt for meg i det forrige innlegget. Men når folk fortsatt snufser og syter over dette temaet som allerede er såpass gjennomdebattert, da må jeg reagere. Hva med å legge vekk fysikkbøkene for en stund, og prøve dette i praksis? Jeg tror faktisk det kan være en god ide, for mange.... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg tok ikke det innlegget ditt som så galt. Som sagt, kom med en opplysning som kan være nyttig for mange som får veldig polariserte synsinger og tar det som håndfaste sannheter! Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Medmindre en eller annen idiot måtte finne på å fylle saltvann i systemet sitt da. BAH!! 7855022[/snapback] Pare for å stikke pinnen inn i den velkjente maurtua.. Saltvann FTW Neida... endelig fredag..hjem og modde, og instalere vannkjøling Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Fyre opp? Det klarte du til gangs! :!: Beklager at det nok tok av litt for meg i det forrige innlegget. Men når folk fortsatt snufser og syter over dette temaet som allerede er såpass gjennomdebattert, da må jeg reagere. Hva med å legge vekk fysikkbøkene for en stund, og prøve dette i praksis? Jeg tror faktisk det kan være en god ide, for mange.... 7855163[/snapback] Fysikk? Dette er da kjemi? :!: Personlig kommer jeg nok fortsatt ikke til å bruke aluminium i mine "loops", men jeg skal ikke hindre dere Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Sorry, det er selvsagt kjemi det er snakk om! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå