Gå til innhold

Nytt HK: Spm. om produsent og chipsets

Øsse

Anbefalte innlegg

Etter hovedkortet mitt røk har jeg tenkt å slå til med et ny AM2-maskin. Jeg så i utgangspunktet på dette kortet: Asus M2N32-SLI Deluxe. ASUS er vel gode greier og nForce 590 er jo helt genialt!!

Men etter en tråd på kjøp/salg var det en som anbefalte meg å gå et hakk ned på hovedkortet. Etter å ha lest om nForce 500-serien ser jeg at nForce 570 kanskje er noe for meg. nForce 570 SLI og nForce 570 Ultra eksisterer.

nForce 590 har 46 PCI-e lanes og 9 links. nForce 570 SLI har 28 lanes og 6 links, nForce 570 Ultra har 20 lanes og 5 links.

1: Jeg har ingen planer om å bygge et SLI-oppsett i fremtiden, vurderer faktisk et X1800XT med 512MB RAM. Kan det likevel anbefales å kjøpe nForce 570 SLI fordi den har flere lanes og links? Er usikker på hva akkurat det er for noe, egentlig.

2: Er det ulurt å kjøpe et ATi-kort sammen med et nForce chipset? SLI er jo da utelukket, naturligvis, men er nForce chipsettene "biased" mot et nVidia-kort?

3: Etter å ha vært uten PCen min ganske lenge nå, er jeg hypp på å få gjort dette kjapt. Flere steder er ASUS-kortene ikke kommet inn, mens tilsvarende MSI-kort finnes på lager. Har hørt at ASUS generelt sett er gode på HK. Burde jeg tenke meg om før jeg lar utålmodigheten styre og velger et MSI-kort, eller Gigabyte?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 590 SLi går det 16 baner til det ene grafikkortet (PCIe 16x), 16 baner til det andre grafikkortet (PCIe 16x), 4 baner til 4*PCIe 1x, 10 baner mellom nordside og sørside, og 2 til overs.

På 570 SLi går det 16 baner til det ene grafikkortet (PCIe 16x), 8 baner til det andre grafikkortet (PCIe 8x) og 4 baner til 4*PCIe 1x.

På 570 Ultra går det 16 baner til grafikkortet (PCIe 16x) og 4 baner til 4*PCIe 1x.

Så når du ikke har planer om SLi, så trenger du faktisk ikke 590 SLi. Det skal ikke være noen ytelsesforskjeller mellom dem heller. Selv om 590 har en oppskrytt funksjon (LinkBoost) som overklokker PCIe-bussen, så yter det nøyktig likt som de andre (når det kjører ikke-SLi).

ATi skjermkort og nVidia brikkesett passer utmerket sammen. Det er ingen forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...