Gå til innhold

Kobling av Raid 0 disker..

Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+918234

Hei

Har kjøpt to WD Raptor 74Gig Sata disker som jeg skal kjøre Raid 0 med.

Hovedkortet er et MSI 915P Neo2 Platinum og det har 4 Sata kobinger.

Etter hva jeg har forstått så er kontaktene

Sata1: Primary Master.

Sata2: Primary Slave.

Sata3: Secondary Master.

Sata4: Secondary Slave.

Hvor bør jeg koble inn diskene som skal jobbe sammen i RAID O?

En disk på Primary Master og en på Secondary Master eller på Primary Master og Primary Slave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Master/Slave er noe som finnes på kontrollere som har to harddisker på hver kanal. Man koblet gjerne to harddisker på samme kabel. Med SATA gir det ikke mening å snakke om master/slave, da det er en egen kanal til hver av diskene.

Har ikke hatt med dette hovedkortet å gjøre selv, men så vidt jeg forstår er alle fire SATA-portene styrt av ICH6R-brikken. Jeg vil derfor tro at det spiller liten rolle hvilke av portene du bruker til RAIDet ditt. Dette bør forøvrig være dokumentert i brukermanualen til hovedkortet, som du finner her.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Det er raid støtte på hovedkortet? (Gidder ikke sjekke selv)

Hvis det er det er det bare å koble til diskene på hver sin kontakt(Pass på at du velger kontkter som hører til raidkontrolleren om det er noen som ikke gjør det.)

Resten gjøres fra raidbios.

Skal være rimelig rett frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234
Hei,

Master/Slave er noe som finnes på kontrollere som har to harddisker på hver kanal. Man koblet gjerne to harddisker på samme kabel. Med SATA gir det ikke mening å snakke om master/slave, da det er en egen kanal til hver av diskene.

Har ikke hatt med dette hovedkortet å gjøre selv, men så vidt jeg forstår er alle fire SATA-portene styrt av ICH6R-brikken. Jeg vil derfor tro at det spiller liten rolle hvilke av portene du bruker til RAIDet ditt. Dette bør forøvrig være dokumentert i brukermanualen til hovedkortet, som du finner her.

6280962[/snapback]

Jeg har bare Sata hardware i maskinen. Har 2 stk Raptor disker også har jeg en Maxtor 200gig Sata disk og Plextor Sata dvd brenner.

Stemmer som du sier at alle 4 kanalene blir styrt av ICH6R-brikken. Har lest manualen mange ganger og det står ikke noe om anbefalt tilkobling..

Men når jeg trykker på pcen så kommer det opp oversikt over alle diskene og da står det master og slave forann de forskjellige komponentene. Derfor jeg stusset litt angående koblingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234
Det er raid støtte på hovedkortet? (Gidder ikke sjekke selv)

Hvis det er det er det bare å koble til diskene på hver sin kontakt(Pass på at du velger kontkter som hører til raidkontrolleren om det er noen som ikke gjør det.)

Resten gjøres fra raidbios.

Skal være rimelig rett frem.

6280990[/snapback]

Ja, alle satakanalene støtter Raid.

Grunnen til at jeg lurer er fordi det skjer noe rart når jeg skal installere Xp.

Når jeg har startet setupet via Xp platen, lagt inn driverene til raid kontrolleren med en diskett i begynnelsen av setup. Når jeg da kommer inn til menyen der jeg har oversikt over alle partisjonene og kan velge at jeg skal installere på C:.

Jeg velger C: og trykker installere, da kommer det oppe en txt som sier at disken trenger oppstartsfiler ifra Xp platen og det kan den ikke få, dermed så får jeg ikke lov til og isntallere xp.

Så drar jeg ut den tredje disken jeg har og startet setup igjen, legger inne samme Raid drv osv.. Da får jeg lov til og inst xp på C:.. Var derfor jeg lurte på om det hadde noe med koblingen av diskene og gjøre..

Er tungvint og måtte dra ut den ene disken hver gang jeg skal inst xp på nytt..

Den disken jeg drar ut er ikke med i RAID 0, er bare en lagringsdisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...