H80 Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg kjører i dag en P3 500 med 384MB RAM og 2x250 harddisker. Maskinen kjører ClarkConnect og vi bruker den som ruter og hjemmeserver (FW/NAT, båndbreddestyring, Samba, webserver, mailserver, MySQL, Squid webproxy, VPN etc) Den gamle P3-maskinen fungerer bra og har god oppetid, men den har sine ulemper. Den støyer litt for mye, har ikke SATA-kontroller (vil heller ikke ta kontrollerkort for SATA), og oppleves litt treg på visse tjenester. Harddiskplassen begynner også å bli liten, og jeg lurer derfor på å kjøpe inn ny og mer moderne HW. Kravene er: -4port SATA RAID 5 -Gbit LAN (kun en port nødvendig da jeg allerede har nok av 10/100 PCI-kort) -Kald prosessor med stille, helst lydløs kjøler (kan evt underklokke) -Lite og diskret kabinett med plass til 4 harddisker Jeg har på komplett funnet et overraskende billig oppsett som ser ut til å oppfylle mine krav: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB EPoX EP-5ELA3i, I915PL, Socket-775, ATX 4XSATA Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket LGA775, 256KB, BOXED m/vifte Dette koster totalt kun kr 1519, og jeg ser ikke bort fra at man kan få det enda billigere på andre webshoper. Fra før har jeg 2 stk Samsung P120 250GB harddisker, og planlegger å kjøpe to til av samme sort og kjøre RAID 5 på den nye serveren. Spørsmål: 1. Kan oppsettet over anbefales for 24/7 hjemmeserverbruk? 2. Er den innebygde Intel RAID 5-kontrolleren på dette hovedkortet brukbar? 3. Finnes det andre og bedre løsninger for mitt bruk? 4. Hvor mye støyer boxed-kjøleren? Vil det være mulig å kjøre dette oppsettet lydløst? Vil det hjelpe å underklokke prosessoren til f.eks 2GHz? 5. Kan noen anbefale et lite, billig og diskret kabinett, gjerne med innebygd strømforsyning? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2006 I min jakt på gode, billige og små kabinetter har jeg funnet et annet oppsett, nemlig ved hjelp av Barebone-løsningen ASUS Vintage-AH1: ASUS Vintage AH-1 AMD Athlon 64 3000+ Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 Totalt 2273 på Komplett. Jeg får altså en komplett løsning inkludert kabinett og strømforsyning til ca 750 kroner mer enn det første forslaget. Jeg mistenker også at en AMD3000+ er noe raskere og bedre enn en Celeron D 331. Er det noen som har kommentarer til disse to oppsettene? Hvilket vil være best til mitt bruk (stabilt, kaldt og stille, egnet for 24/7 drift)? Har noen erfaring med ASUS Vintage AH1 (viftestøy etc)? Hva med boxed-kjøleren til 3000+? Hvilken løsning ville du gått for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå