Gå til innhold

lærlingplass som båtelektriker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, *se i opplæringskatalogen*

Står faktisk ikke noe om hva som må til for å dra på båt der :hmm: , men jeg kjenner en trikker som har drevet på båt en del, og jeg kan ikke huske at han har nevnt noe om at en måtte gå på maritim skole først :hmm: Dog er det lenge siden han utdannet seg da...

Edit: Snakket en del med ham om elektrikkerfaget før og mens jeg gikk GK og VK1 elektro...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Ja lurer på om det ikke er litt ettersom en vil selv, eller hva arbeidsgiver vil...

Faget har total læretid på 4 1/2år hvorav 3år oppløring. Lærekontrakt tegnes etter VK1. Det 3. opplæringsåret kan gjennomføres

- Enten som opplæring i bedrift

- Eller som VK2 i skole.

Høres ut som det er litt valgfritt.

Lenke til kommentar
Jeg har nå snart gått ferdig GK elektro, og har søkt meg inn på VK1 elektro.

Er det da mulig å gå læretiden som båtelektriker, etter to år på elektrolinja?

6280857[/snapback]

Hei!

Jeg er nyutdannet skipselektriker og kan sikkert gi deg litt informasjon..

Jeg gikk GK Elektro og VK1 elektro, deretter søkte jeg læreplass hos OMF-Nord (Opplæringskontoret for maritime fag nord) og det fikk jeg.

Får du læreplass er det først 10mnd skole (VK2) der du får sikkerhetskurs (IMO-60) og høyspentkurs. Du får også 2mnd i bedrift for å få praksis i vanlig installasjon (bygg og anlegg). Dette er ikke et vanlig skoleår med prøver, lekser osv.. Det er en tverrfaglig eksamen på slutten av året.

når vk2 begynte å nærme seg slutten fikk vi velge båter. Jeg fikk praksisen på hurtigruta M/S Trollfjord (20mnd - 3 uker på, 3 uker fri), men OMF ordner også læreplasser på supplybåt (offshore, nordsjøen) og Ro-Ro/Seismikk/Tankskip osv (utenriks). VK2 + praksis utgjør vanlig læretid tilsammen, bare at du har 10 måneder fri av de 20 siste mnd. OMF finner du på www.omf.no

Det er gode jobbmuligheter når du har avlagt fagprøven da det er stor etterspørsel etter skipselektrikere. Jeg ble oppringt 12 timer etter jeg registrerte en CV hos et bemanningsfirma og fikk meg jobb. Lønna er heller ikke ille.

Nyutdannet skipselektriker ligger på rundt 400.000 i året, og du har fri til å gjøre hva du vil halve året.

Nyutdannet elektriker med 0 års erfaring:

fastlønn: 384000

kostpenger: 16128 (skattefritt)

overtid : ca 12000 (12t per tur)

årslønn : ca 412.000

Hvis du har lett for å få hjemlengsel og blir fort sjøsyk er kansje ikke dette yrket for deg, for da kan tiden ombord fort bli utrivelig!

Nå vet du mer enn da jeg startet med praksisen min!

- John

Et lite tips! Når du begynner på VK1 elektro anbefaler jeg deg å følge ekstra godt med i automatiserte anlegg-timene hvis du skal bli skipselektriker!

Endret av zckumling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...