Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strafferammen for å drepe et dyr?


Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bladd litt i lovsamlingen for å finne ut hva strafferammen for å drepe et dyr er. Da tenker jeg på et dyr av betydelig størrelse som en hund, etc. Jeg finner ingenting som drap på dyr. Jeg har hørt at det bare kan oppfattes som skadeverk, og ikke har noen annen betydning, noen som vet?

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert lovlig å skyte hunden på din egen eiendom, men hva slags mennesker gjør slikt dersom den ikke går til angrep eller oppfører seg truende? Ikke et normalt menneske, hvertfall. :p

Er det forresten lov å skyte med skarpe skudd i et nabolag? Hvis en har løyve til å oppbevare våpen (og bruke det), mener jeg.

Dumt og OT spørsmål, jeg kjeder meg på jobb :p

Lenke til kommentar
Er det ikke lover mot dyreplageri? Og drap går vel under dyreplageri?

6281205[/snapback]

drap er ikkje plageri.

6281217[/snapback]

Spørs vel om du dreper med pistol eller gaffel.

Virker som om det bare er skadeverk. Det kan jeg leve med.

6281282[/snapback]

hvilke dyr har du planer om å drepe? hvem eier dyret? og på hvilke grunnlag? :ermm::dontgetit::hmm:

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Ingenting gjør meg sintere enn dyreplageri.

6281303[/snapback]

 

/signed

 

Håper for guds skyld at dyredrap straffes hardt. Det er tross alt et liv som taes. Og hva slags syke mennesker dreper dyr? Greit nok hvis det har vært snakk om et angrep eller noe, men da er det vel også slik at det er veterinæren som skal ta seg av drapet?

 

Reglene er jo utrolig dårlige når det kommer til dette. Sett at et lite barn plager en hund, hunden forsvarer seg (selvsagt). Hva er konsekvensen? Det uskyldige dyret må bøte med livet. :mad:

Lenke til kommentar
Og hva slags syke mennesker dreper dyr?

6281518[/snapback]

 

Et sultent menneske.

6281687[/snapback]

Feil!

 

Det er slaktern som dreper dyrene!

så parteres de og blir sendt til Gilde :)

6281732[/snapback]

 

Og du tror ikke slakteren er et menneske eller noe menneskelagd? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Og hva slags syke mennesker dreper dyr?

6281518[/snapback]

 

Et sultent menneske.

6281687[/snapback]

Feil!

 

Det er slaktern som dreper dyrene!

så parteres de og blir sendt til Gilde :)

6281732[/snapback]

 

Og du tror ikke slakteren er et menneske eller noe menneskelagd? :dontgetit:

6281741[/snapback]

For slaktere er det vel vherken snakk om "syke mennesker" eller et "sultent menneske".

 

Straff for å ta livet av dyr i annen sammenheng finnes. Ofte skjult i annet lovverk (dyreplageri), skade på annen manns eiendom o.s.v. Selvforsvar er noe annet. Uansett kan man neppe gå fri ved å foreta handlingen på egen eiendom uten at dyret har vært en alvorlig trussel.

Lenke til kommentar

 

Reglene er jo utrolig dårlige når det kommer til dette. Sett at et lite barn plager en hund, hunden forsvarer seg (selvsagt). Hva er konsekvensen? Det uskyldige dyret må bøte med livet. :mad:

6281518[/snapback]

 

Hvis en hund biter med fullkraft på ett barn så er det noe gærent, og den burde bli avlivet, eller holdt under STRENG kontroll.

Om hunden bare småbiter er det en annen sak, om barnet sitter kunn igjen med noen tann merker som ikke har gått gjennom huden, da fortjener dyret ingen avliving.

Er nå min mening da.

 

Hvis noen hadde skutt hunden min om den hadde gått in på annen eindom så hadde jeg starta å skutt alle katter som kom inn på min, inkludert sauer som gikk inn på hytte tomta. Katta var trussel for folk og fe siden jeg ver redd den skulle klore ut ya mine. Sauen beit meg. :p

Lenke til kommentar
Det er jo fullt lovlig å skyte en hund hvis han er på din eiendom. Hvis jeg har skjønt loven rett. Men om du dreper en hund på eiers eiendom kan man vel forvente seg reaksjoner, hvilke reaksjoner aner jeg lite om.

6281057[/snapback]

Stakkars lille voffsen vår hvis noen av naboene tenker sånn, den liker å være på besøk å bli klappa av de fleste naboene :love:

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk bitt av en hund i dag. Jeg har en formening om hvor eieren bor, men dette skjedde utendørs, så jeg skal ta med meg en gaffel heretter når jeg passerer det området. Takk for tipset!

 

På den seriøse siden: Den ville bare leke, og bet meg bare liksom-hardt i armen, som en vennlig leke-kamerat hilsen. Gliste godt da hundeeieren kom og var helt fra seg over det som hadde skjedd :!:

 

Jeg ser forøvrig ikke hvordan en momentant avliving av dyr uten at de føler smerte, kan kalles dyremishandling :) Men, bruk dyrelegen til slikt. For mange skjønner ikke hva de gir seg ut på når de skal foreta seg slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...