dofferneo Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Heisann. Jeg var så "heldig" at jeg kom opp i religion og etikk. Vi har fått et tema som vi skal lage en problemstilling ut fra. Temaet er "Islam i møte med den vestlige verden." Den problemstillingen jeg har kommet fram til er noe sånt som; 'Hvordan påvirker terrorhandlinger (i muslimske land, selvmordsbombing osv.) vårt syn på muslimer (og innvandrere generelt)? Hvordan vanskeliggjør dette integreringen av innvandrere og muslimer i vestlige land?' Tanker og syndspunkt rundt problemstillingen? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Stikkord, de fleste har du sikkert på boka allerede - Hijab/burka etc. - USA og terrorisme, Jihad. - Integrering for innvandrere i den vestlige verden - Likheter/forskjeller mellom kristendom, (jødedom) og Islam. Dette bør du gjøre MYE, det viktigste er å vise at du har kunnskaper innen Religion, selv om du sikkert kan få en bra karakter på samfunnsfaglige kunnskaper. - Generelle forskjeller i holdninger mellom muslimske land og vestlige land. Dette var noe jeg kom på i farten. Fin problemstilling du har laget, dekker det meste og viktigste. Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Takk smeboe. Jeg har notert de fleste tingene du nevner, men forskjeller og likheter mellom de kristendom, (jødedom) og islam har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset. Skal skrive mer nå og finne litt info om diverse. Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Noen som har tips til "Presenter et utvalg kunst og arkitektur innen flere religioner, og gjør greie for hvordan religionenes troslære vises gjennom disse uttrykksformene" og "drøft hvilken betydning den religiøse kunsten har for troende mennesker i dag. i svaret bør du komme inn på religionenes ulike dimensjoner" ? Aner ikke hvor jeg skal begynne engang... Lenke til kommentar
dofferneo Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Noen som har tips til "Presenter et utvalg kunst og arkitektur innen flere religioner, og gjør greie for hvordan religionenes troslære vises gjennom disse uttrykksformene" og "drøft hvilken betydning den religiøse kunsten har for troende mennesker i dag. i svaret bør du komme inn på religionenes ulike dimensjoner" ? Aner ikke hvor jeg skal begynne engang... 6280904[/snapback] Jeg er ikke helt stø på dette, men i jødedommen hadde de jo totalt bildeforbud. At de ikke fikk utfolde seg bildemessig, gjorde at de fikk mange musikk-kunstnere (komponister) og mer. Hvilken lærebok har dere i faget? Hvis vi har samme, kan jeg vise til sidetall. Registrer deg på Lokus.no - de har mye info om faget religion og etikk. Det er Aschehoug som driver nettstedet. Det koster ingenting å få tilgang til faget rel. og etk. Endret 10. juni 2006 av dofferneo Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Ja, jeg har valgt meg Islam, Kristendommen og Buddhismen for å avgrense oppgaven litt ( god eller dårlig ide?) Har funnet noen bilder, men synes det blir vanskelig å få gjennom så mye troslære at det gjør noe som direkte kan relatere til bildene.. Det er jo tid til å få fram det jeg ikke får fram i foredraget i samtalen etterpå, men.. Vi har mening og mangfold. Ser at det er et kunst og arkitektur-undertema på mange religioner, skal se på dette nå, takk for tipset Endret 10. juni 2006 av Medrakil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 (endret) nm, fila var alt for stor.. Endret 11. juni 2006 av Slettet+piuwsgfdk Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Kan sikkert hoste fila for deg i et par dager hvis det er noe nyttig.. Hva er det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Aner ikke om det er relevant, og det er 4 år siden det ble skrevet, men: Islamsk kunst Muslimsk kunst er i utgangspunktet arabisk kunst. Kunsten er i hovedsak rettet mot to ting. For det første skal den peke mot Gud slik at Guds enhet og storhet kommer til uttrykk. Den skal også beskytte mot all form for bildedyrkelse. Muslimenes kunst og utsmykning er helt spesiell. Grunnen er at Muhammed sa til sine tilhengere at de ikke skulle tegne dyr og mennesker. Han mente at det var kun Allah som kunne skape levende vesener, og mennesker bør ikke forsøke å etterligne skaperverket hans. Muhammed var også redd for at menneskene skulle begynne å tilbe gudebilder og statuer, fordi Koranen forbyr enhver form for bildedyrkelse. Den sier at det er feil å tilbe noe som ikke er fullkomment - og det er kun Allah som er fullkommen. I stedet tegner muslimske kunstnere heller planter og blomster. De er eksperter i å utsmykke bygninger og gjenstander med kunstneriske, abstrakte mønster. Noen av de vakreste mønstrene finner man i muslimene sin vevekunst. Vevekunsten går mange hundre år tilbake i tid, da de fleste muslimene levde som nomader. Nomader drar fra sted til sted med alle eiendelene sine, for å finne gress og vann til dyrene. Tepper og puter er mye lettere å frakte med seg enn møbler, så derfor ble mange muslimske nomader dyktige vevere. Muslimske vevere passer bestandig på å lage en feil i stoffet, for å understreke at det er bare Allah som kan skape noe fullkomment. Muslimsk vevekunst er populært i en god del andre land, fordi mange folk beundrer denne kunsten. Handelen med tepper og stoffer var så utbredt at den bidro til å føre islam rundt i verden. Enkelte kunstarter Kalligrafi Siden Koranen er selve Guds åpenbaring, har det å skrive alltid vært en sentral religiøs aktivitet innenfor islam. Kalligrafi er en spesiell form for skjønnskrift som brukes til utsmykning. Skrifttegnene skrives så nøye og kunstferdig, at de i seg selv danner vakre mønstre. Kalligrafi-kunsten oppsto da muslimene begynte å kopiere Koranen. For dem var det en stor ære å skrive ord, som kom fra Allah. Derfor gjorde muslimene sitt ytterste for at ordene skulle bli vakrest mulig. Navnet Allah inngår i utallige mønstre, og fremdeles blir Koranen ofte kopiert for hånd. Muslimene husker på Muhammed sin advarsel mot å tegne dyr og mennesker, så derfor bruker de ofte kalligrafi i stedet for bilder. Kalligrafien går igjen i keramikk og vevekunst, og de pryder bøker, moskeer og andre islamske bygninger. Kalligrafien kan i blant nærme seg figurativ kunst, hvis bokstavenes mønster samtidig danner et bilde som får fram tekstens meningsinnhold. Når kalligrafien blir brukt på en slik måte, slekter den litt mot den ornamentelle kunsten. Ornamentell kunst innebærer f.eks. at ord fra Koranen om paradiset kunne “illustreres” med mønstre og gjentakelser, gjerne inspirert av planteformer. Disse formene er pyntet i ulik grad, og det finnes også rent geometriske mønstre i ornamentikken. Et av de vakreste eksemplene på kalligrafi og ornamentikk er mosaikken i kuppelen til Sofia-moskeen. Her går hellige ord og ornamentikk opp i en høyere enhet. Blant annet dette står skrevet i kuppelen: - Det finnes en Gud, og mennesket er kalt til å ære og adlyde ham. Muslimene bruker også kalligrafi i sine egne hjem, og i smykkene muslimske kvinner går med. Utsmykning av moskeer, bygninger og andre gjenstander førte til at kalligrafien ble det viktigste kunstneriske uttrykket innenfor islam. Arkitektur Det som er særlig spesielt i den muslimske arkitekturen, er måten moskeene er bygd på. Denne bygningstypen går igjen i alle muslimske miljøer, og den representerer religionens enhet. Moskeene er storstilte byggverk til Guds ære, og de er rikt dekorert med geometriske mønstre og annen utsmykning. En moskee er et hus der man kaster seg ned å ber til Gud, og det er viktig å uttrykke at “Gud er stor” i bønnen. Moskeenes sentrale rom er bønnerommet, der troende menn utfører den rituelle bønnen. Andre elementer som går igjen i nesten alle moskeer, er søyler og portaler, som både adskiller og knytter du ulike rommene sammen. På mange måter fungerte ( og fungerer ) moskeene slik kirker og klostre gjorde i den kristne kulturen - som steder der sultne fikk spise og hjemløse fant ly. To andre særtrekk ved moskeene er tårnene hvorfra bønneropene lyder, og vann, i form av fontener, brønner og lignende. Vannet er viktig på grunn av plikten om rituell renhet før bønnen. Siden paradiset i Koranen er preget av fruktbare hager, har mange av de mest kjente moskeene gjennom tidene hatt vakre og kunstferdige hager anlagt rundt utrolige springvann. Det er et poeng at en muslim skal kunne reisen omkring i verden, men alltid finne et “hjem”, en moskee der Koranen leses på arabisk, og de samme bønnene bes. Fila var 5 mb grunnet høyoppløsningsbilder. Lenke til kommentar
sRobert Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg har tema: Det hellige. Noen som har forslag til problemstilling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå