Gå til innhold

wlan på suse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri prøvd Suse selv, så jeg kan ikke si det sånn 100% sikkert, men siden at nettverkskortet lyser, som du sier så må den jo ha funnet kortet.

Jeg tror nok at du skal sjekke i nettverksinstillingene dine i Gnome, for å se hva som står der. Er ikke sikker, men jeg tror nettverksikonet skal ligge under "System" i Gnome.

Har du kryptering på nettverket? Hvis ja, må du vel sette egen ESSID og Nøkkel selv i nettverksverktøyet i Gnome.

Lykke til.

Lenke til kommentar

linux:/home/bohapnes # lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML Express Processor to DRAM Controller (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 04)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 04)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 04)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 04)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 04)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 04)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d4)

00:1e.2 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Audio Controller (rev 04)

00:1e.3 Modem: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) AC'97 Modem Controller (rev 04)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface Bridge (rev 04)

00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 04)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 04)

06:01.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCIxx21/x515 Cardbus Controller

06:01.2 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

06:01.3 Unknown mass storage controller: Texas Instruments PCIxx21 Integrated FlashMedia Controller

06:03.0 Ethernet controller: Linksys, A Division of Cisco Systems [AirConn] INPROCOMM IPN 2220 Wireless LAN Adapter (rev 01)

06:08.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

linux:/home/bohapnes #

Når jeg brukte code, kom det bare en forum feil om at data manglet?

Edit: Gikk i intillingene til Gnome, og den fant Linksys kortet, men hvordan får jeg det i gang? Hvor velger jeg nettverk o.l.?

Takk for hjelpen til nå :thumbup:

Endret av bohapnes
Lenke til kommentar

Jeg går inn på Yast2 ---> Nettverksenheter ----> Nettverkskort. Da får jeg frem en liste:

Linksys (...)

Quanta (...)

Jeg velger Linksys og trykker neste. Da kommer det frem en liste med sjekkbokser som den etterhvert krysser av, da den så krysser seg selv ut.

Hva nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror at problemet ditt er at det ikke finnes Linuxdrivere for enheten din, og du må bruke ndiswrapper, det er hvertfall alt jeg fant etter et googlesøk.

Så, sett opp maskinen med installasjonskilder mens du har nett via kabel, installer ndiswrapper, finn .inf filen fra windowsdriveren og sett det opp.

Se her for installasjonskilder.

Kan også være at ndiswrapper er inkludert på cdene, så om du har windowsdriveren på en cd og suse cdene, så trenger du ikke å bruke nett for å installere.

Lenke til kommentar

Jeg får nok ikke gjort det for deg, men gjør dette:

Last ned zipfilen og pakk den ut.

Inni mappen du får da, så ligger det noen filer, vi ser etter .inf filer, og jeg kan se at det finnes WLIPNDS.INF og LSBCMNDS.INF, hvilken av dem som inneholder driverne vet jeg ikke.

Start opp YaST og Software management, søk etter ndiswrapper og installer pakken som heter ndiswrapper.

Så må du gjøre litt arbeid i den terminalen du har funnet.

Først, skift til root, skriv su og fyll inn rootpassordet, du får ikke se hva du skriver i det hele tatt.

Finn katalogen hvor .INF filene ligger, om du pakker dem ut i /home/brukernavn så er katalogen mest sannsynlig /home/brukernavn/WPC54Gv4_dr(bytt ut brukernavn med navnet på brukeren din). Og cd til den katalogen i terminalen. Eksempel:

cd /home/bohapnes/WPC54Gv4_dr

Så skriver du, fortsatt i terminalen:

ndiswrapper -i WLIPNDS.INF

Test så om det er riktig .INF fil med:

ndiswrapper -l

Om du får opp noe som ligner dette:

linux-av9q:/home/jon/Drivers # ndiswrapper -l
Installed drivers:
bcmwl5          driver installed, hardware present

Så stemmer det.

Hvis det ikke stør "hardware present" så skriv:

ndiswrapper -e WLIPNDS

Og prøv:

ndiswrapper -i LSBCMDS.INF

Og sjekk med ndiswrapper -l igjen.

Om du får "driver present, hardware present", så kan du skrive:

modprobe ndiswrapper

Og om du bare får en ny prompt da, så har det gått bra.

Skriv:

iwconfig

i terminalen, og du vil se noe som dette:

wlan1     IEEE 802.11g  ESSID:"3Com"
         Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:0D:54:A0:20:42
         Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:14 dBm
         RTS thr:2347 B   Fragment thr:2346 B
         Encryption key:off
         Power Management:off
         Link Quality:100/100  Signal level:-64 dBm  Noise level:-256 dBm
         Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
         Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Så kan du sette det opp via YaST.

Start YaST igjen, gå til network devices og så network card, velg metode(Jeg har ikke hatt noe særlig flaks med networkmanager enda, så jeg velger "Tradition method with ifup" og velg "neste".

Velg "Add", og sett device type til wireless, skriv "ndiswrapper" i module name og klikk neste. Neste skjerm kan du la være som den er, og trykke neste, skriv inn riktig essid og klikk neste igjen. I det neste skjermbildet som dukker opp da, trykker du neste igjen. YaST vil gå igjennom scriptene sine og aktive wlankortet.

Puh, langt og rotete innlegg, si ifra om det er noe som er vanskelig eller ikke virker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg får nok ikke gjort det for deg, men gjør dette:

Last ned zipfilen og pakk den ut.

Inni mappen du får da, så ligger det noen filer, vi ser etter .inf filer, og jeg kan se at det finnes WLIPNDS.INF og LSBCMNDS.INF, hvilken av dem som inneholder driverne vet jeg ikke.

Start opp YaST og Software management, søk etter ndiswrapper og installer pakken som heter ndiswrapper.

Så må du gjøre litt arbeid i den terminalen du har funnet.

Først, skift til root, skriv su og fyll inn rootpassordet, du får ikke se hva du skriver i det hele tatt.

Finn katalogen hvor .INF filene ligger, om du pakker dem ut i /home/brukernavn så er katalogen mest sannsynlig /home/brukernavn/WPC54Gv4_dr(bytt ut brukernavn med navnet på brukeren din). Og cd til den katalogen i terminalen. Eksempel:

cd /home/bohapnes/WPC54Gv4_dr

Så skriver du, fortsatt i terminalen:

ndiswrapper -i WLIPNDS.INF

Test så om det er riktig .INF fil med:

ndiswrapper -l

Om du får opp noe som ligner dette:

linux-av9q:/home/jon/Drivers # ndiswrapper -l
Installed drivers:
bcmwl5          driver installed, hardware present

Så stemmer det.

Hvis det ikke stør "hardware present" så skriv:

ndiswrapper -e WLIPNDS

Og prøv:

ndiswrapper -i LSBCMDS.INF

Og sjekk med ndiswrapper -l igjen.

Om du får "driver present, hardware present", så kan du skrive:

modprobe ndiswrapper

Og om du bare får en ny prompt da, så har det gått bra.

Skriv:

iwconfig

i terminalen, og du vil se noe som dette:

wlan1     IEEE 802.11g  ESSID:"3Com"
         Mode:Managed  Frequency:2.437 GHz  Access Point: 00:0D:54:A0:20:42
         Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:14 dBm
         RTS thr:2347 B   Fragment thr:2346 B
         Encryption key:off
         Power Management:off
         Link Quality:100/100  Signal level:-64 dBm  Noise level:-256 dBm
         Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
         Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg har noe lignende problem selv. Jeg er kommet til ndiswrapper-stadiet, men når jeg legger inn driverne, får jeg dette:

Installed ndis drivers:
bcmwl5  invalid driver!
bcmwl5a invalid driver!

Dette gjelder en Acer 3004 WLMi. What to do?

Tråden min, hvor jeg lurer på det samme.. sånn ca.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Vel, du kan prøve de native driverne som finnes Sjekk her

Det med invalid driver, litt rart, det er riktig .inf fil fra windowsdriveren? Prøv med en inf-fil fra en annen broadcomdriver. Linksys WMP54G Rev 02 har også broadcom chipset, det er lov å prøve :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...