Tigergutt Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Hei! (mulig denne tråden er feilplasert ) Jeg har en gammel maskin P3, gammelt hovedkort, lite ram 256(trur jeg, mulig det er litt til) osv. Fyller den med HD. Skal få fiber linje hjemme 6/6 Mbit/s. Som jeg tenkte å sette opp hjemme som server. Den skal brukes til å laste ned fra nettet, og dele filene sine med andre(utenfor hjemmet mitt eks, ftp) og meg selv hjemme. Skal stå på 24/7 på et "lager", bortgjemt. Så jeg lurte på anbefalninger på oprativsystem. Ikke Linux(orker ikke å sette meg inn i det) Men.. Windows 2000? eller... Windows 2003? Hvem er mest stabil? Og hva andre programvare burde jeg instalere på den? -----------------------------------------------------------------------------------------------Den er God Takker for svar Jeg prver meg med Win2k, siden den trenger/bruker minst resurser(regner jeg med). *VNC *Firewall *VirusProg *FTP Server *OpenSSH *Azureus Endret 10. juni 2006 av Tigergutt Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg har en med WindowsXP, og en med Linux. Windows liker nok mer ram, jeg har PIII 800mhz med 512mb ram. Surrer og går, har en oppetid på snart 18 dager - uten merkbar forsinkelse. Har ikke erfaring med Win2k og Win2k3, og vet ikke noe om ytelse på den kontra Windows XP, men jeg liker XP Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg vil si at stabilitet er ikke et issue for OS nå i 2006. Samme hvilken NT-versjon (2000, XP, XP 64-bit, 2003) eller moderne linux (2,4/2,6 kjerne?) er det nok tredjeparts programvare eller maskinvare som eventuelt lager ustabilitet. Windows 2000 med f.eks Filezilla server (sourceforge.net), OpenSSH (openssh.com), en VNC/remote desktop service (TightVNC, RealVNC, UltraVNC eller TridiaVNC f.eks) og du har en god begynnelse. Jeg anbefaler også Sygate personal firewall for å stenge det meste av trafikk du selv ikke ønsker skal slippe inn/ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå