die_form Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Vil anbefale alle her ukens podcast fra ITavisen.no Håkon Wium Lie har vært en nøkkelfigur i W3C, World Wide Web Consortium, og er kanskje mest kjent for å være mannen som i sin tid foreslo Cascading Style Sheets, altså CSS - som nå er en svært utbredt og universal standard for design og presentasjon av innhold på nettet. Link: ITavisen Podcast 042 Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 nice find likte det der Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Satt å hørte på det i går når jeg kodet... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kult og høre litt om histiorien bak www Også utrolig morsomt at mannen bak CSS er Norsk. Lenke til kommentar
die_form Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Også utrolig morsomt at mannen bak CSS er Norsk.Det kom som en overraskelse på meg. Litt off-topic... For de som ikke vet hva CERN holder på med idag vil jeg anbefale en artikkel om LHC (The large hadron collider) fra Tekniske Ukeblad. Det er en av de mest avanserte maskiner noen gang bygd av mennesker. LHC er en 27 kilometer lang partikkelakselerator som forskere vil bruke til å gjenskape forholdene i verdensrommet like etter universets begynnelse. Vi lever i svært interessant tidsalder og det blir spennende og følge utviklingen når LHC starter opp en gang til neste år. Jeg, for min del håper det vil bli en ettertraktet turistattraksjon da jeg kunne tenkt meg en guidet tur. Link: Vil forstå universet Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hvis det kom som en overraskelse at mannen bak CSS er norsk, har du rett og slett ikke fulgt med...... Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg viste heller ikke at han var norsk, viste vel ikke at han var mann heller for den saks skyld jeg da. Og jeg har IKKE fulgt med, bare så det er sagt. Uansett, stilig at norske folk kan gjøre så mye for verden da. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Viste ikke at CSS ble funnet opp i 1994. Nesten merkelig at det ikke er bedre støtte for CSS i nettlesere så mange år etter. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Det var jo nettopp det som var problemet for CSS og standarder. Folkene som lagde nettlesere dret i dem... Det er først nå i det siste at folk virkelig har fått opp øynene for standarder, nettopp fordi nettleserne nå har bedre støtte for dem. Men alt dette sier jo Håkon i podcasten, for dere som ikke har hørt den enda.. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ja vet det. Tok meg faktsik tid til å høre på hele. Ganske intressant. Bare synd ikke alle folkene i Microsoft har skjønt det samme som Appe, Mozilla og Opera. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ja vet det.Tok meg faktsik tid til å høre på hele. Ganske intressant. Bare synd ikke alle folkene i Microsoft har skjønt det samme som Appe, Mozilla og Opera. 6286079[/snapback] Enig! Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Ja vet det.Tok meg faktsik tid til å høre på hele. Ganske intressant. Bare synd ikke alle folkene i Microsoft har skjønt det samme som Appe, Mozilla og Opera. 6286079[/snapback] De har jo skjønt det nå, det sier jo mr. Lie også, men problemet er at de ligger så langt etter, og kan ikke forsinke IE7 for alltid for å få med alt før lansering. En stund kjørte jo alle browsere sin egen retning, det var først da Opera kom på banen at standarderer begynte å bli tatt på alvor, og da skulle det enda noen år til før de andre begynte å støtte disse standardene. Som han også nevner, sett fra et bedriftssynspunkt(les kapitalistisk synspunkt) så skjønner jeg jo veldig godt at microsoft ville seile sin egen sjø, da har de full kontroll. Samme som med de lukkede standardene deres nå det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå