Gå til innhold

Mens vi venter på "The Dark Knight"

Kebab GUD

Hvilken karakter ga du filmen?  

291 stemmer

1. 1. Hvilken karakter ga du filmen?

• 1
      6
    • 2
      2
    • 3
      2
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      4
    • 7
      17
    • 8
      30
    • 9
      73
    • 10
      142
    • Ikke sett den og kommer trolig ikke til å se den.
      12

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at man heter superhelt og ikke "overmenneskelighelt" eller "superkreferhelt". :) Man er super i å være helt = superhelt.

McClane og co. oppsøker jo ikke "heltedådene". Det som for meg er ganske vesentlig. Derfor jeg ikke plasserer de nevnte filmene i superheltsjangeren. Selv om jeg forstår hvor AvidGamer vil hen. Det blir bare litt vel for utvannet i begrep da, må med ett begynne å plassere Bud Spencer og co. der også i så tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det gjør han ikke. Han ønsker å leve i fred. Problemene oppsøker han. Bruce Wayne er en kar som går inn for å hjelpe til hele tiden, han anskaffer seg utstyr som gir han mer "krefter" og satser på frykt for å skaffe en myte. Ingen i Gotham ser på han som en vanlig mann. Med rette. For det er fint lite "vanlig" med han. :)

For å snu litt på flisa så ville eksempelvis Supermann ikke vært noen helt om han ikke gikk inn for å hjelpe, men heller hengte kappen på hyllen for å leve et normalt liv.

Lenke til kommentar

Batman er på en måte mer en anti-helt (slik som Punisher), og de nye filmene har gjort ham mer realistisk, og dermed mindre "fantastisk" og "super" enn tidligere.

Likevel, han er fortsatt en snodig skrue som løper rundt og hopper ned fra hustak i en stram drakt med maske og kappe. Selv om at han på mange måter mange måter ikke oppfyller superhelt-"kravene", har jeg ikke tenkt å slutte å kalle han en superhelt med det første. Rett og slett fordi det er så mye enklere enn å kalle ham, som Dotten kaller det, "overmenneskelighelt".

Batman selv er dessverre redusert til en litt latterlig figur, med overdreven bassrøst og en noe utrolig evne til å fordufte lydløst så fort noen snur seg vekk i et halvt sekund. Sånt funker i tegneserieruter, men ikke så godt i en film som prøver å være seriøs.

Kan ikke en urealistisk film være seriøs?

Jeg mener at The Dark Knight er en såpass god og troverdig (på sine premisser) film at ting som nettopp dette "bryter illusjonen" litt. Bruce Wayne er et menneske - han er sterk og kompromissløs, trent i kampsport og har masse hi-tech gadgets til å hjelpe seg, men han blir likevel skadet og såret, og våkner sliten seint på ettermiddagen etter å ha herjet rundt på natta. Dette er realistisk (til en viss grad), filmen er realistisk (igjen, på sine premisser), og da blir "detaljer" som at Bruce Wayne lydløst kan flytte seg 15 meter på 0,3 sekunder litt irriterende og bryter med filmens stemning. Samme med den buldrebassen hans, der det høres ut som om han snakker ned i en plastbøtte el.l.

Om en urealistisk film kan være seriøs, jo, det vil jeg si at den kan, til en viss grad, men fullstendige stilbrudd er vanskelig å forsvare, og The Dark Knight prøver hele veien å beholde en viss troverdighet.

Flisespikkeri kaller vi sånt. Om du synes filmen ikke levde opp på grunn av en så latterlig liten detalj, virker det nesten som om du prøver å finne ting å kritisere filmen for. Du ser etter perfeksjonen som ingen film noen sinne har hatt, eller noen gang vil ha. Hele detaljen er der som en slags comic relief i en ellers veldig dyster film. Jeg synes det fungerer bra. Det er ikke realistisk, nei - men so what? Det er ikke realistisk at John McClane can seile på et jævla jetfly heller, og han er ikke engang en superhelt. Det kalles Hollywood.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Liten spoiler om TDK:

Men Batman ønsker også å leve i fred? Han føler bare at han må få Gotham på rett kjøl, så kan han legge drakten på hylla. Han var jo klar for å slutte, hadde ikke Harvey Dent sagt at det var han som var Batman.

Spider-Man og Supermann ønsker jo også dette. Men det er hva man gjør som definerer en. Eksempelvis har vi her Supermann som for en tid sluttet som superhelt, i en fantastisk scene som ble spilt inn på nytt for Superman II, grunnet at Brando ikke kunne være med (da prisen ble for mye). Heldigvis på plass i "Donner-cut" :)

Lenke til kommentar
Så hvis alle ønsker å leve i fred, hvorfor er da Batman en superhelt, og ikke Rambo? I mine øyne er ingen av dem superhelter, men Batman er uten tvil den som kommer nærmest definisjonen.

Fordi Rambo gjør sitt for å forsøke å være i fred. Batman gjør det ikke, Bruce Wayne bruker hver bidige natt til å jakte på ting som må ordnes. Han lever og ånder for et. Dette er jo veldig utforsket i de to siste filmene også, det er en grunn til at han ikke kunne være med Rachel. Man må ofre slike ting fordi verden trenger en superhelt. Dvs en helt utenom det vanlige.

Rambo og co. tar affære når helvete finner dem, men de lever og ånder ikke for å ville finne ondskap å bekjempe. :)

Lenke til kommentar
Ser poenget ditt Dotten, men i mine øyne er ikke Batman en superhelt. Og Rambo oppsøker da "heltedådene"?

Hjelper lite hva du synes egentlig.. fakta er at Batman er en superhelt..

Hvis i tvil.. spør DC eller Marvel som sammen eier rettighetene til begrepet "Super-Hero"

Lenke til kommentar

Du helige jul for en film, har vel ikke ord akkurat nå på hvor... et eller annet jeg er... filmen er...

Men jeg kan i hvertfall si at Ledger var, eller jeg lar denne fyren si det:

Se filmen hos Youtube

Edit:

En ting er 100% sikkert, jeg skal se TDK igjen på kino det er helt klart.

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig målløs, dette er kun 10 fordi det ikke finnes liggende åttetall!

Dette overgår film, dette er... vet ikke hva jeg skal si, men en ting er helt sikkert. Terskelen for neste film er skyhøy!

Fortjener den 1/250 imdb, er dette verdens beste film? Akkurat nå... JA!!! :D

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig målløs, dette er kun 10 fordi det ikke finnes liggende åttetall!

Dette overgår film, dette er... vet ikke hva jeg skal si, men en ting er helt sikkert. Terskelen for neste film er skyhøy!

Fortjener den 1/250 imdb, er dette verdens beste film? Akkurat nå... JA!!! :D

Kjenner følelsen :love:

Lenke til kommentar
Flisespikkeri kaller vi sånt.

Gjør "dere"? :p

Om du synes filmen ikke levde opp på grunn av en så latterlig liten detalj, virker det nesten som om du prøver å finne ting å kritisere filmen for. Du ser etter perfeksjonen som ingen film noen sinne har hatt, eller noen gang vil ha. Hele detaljen er der som en slags comic relief i en ellers veldig dyster film. Jeg synes det fungerer bra. Det er ikke realistisk, nei - men so what? Det er ikke realistisk at John McClane can seile på et jævla jetfly heller, og han er ikke engang en superhelt. Det kalles Hollywood.

Nei, jeg prøver ikke spesielt hardt å finne ting å kritisere filmen for. Jeg kritiserer gjerne filmen, men du framstiller det som om jeg har en slags idiotisk trang til å "konstruere" argumenter for at den har dårlige elementer i seg, og det er ikke riktig. Mulig du synes det er latterlig å trekke fram negative ting med en film du tydeligvis likte veldig godt, men du trenger ikke å føle at din filmopplevelse ble noe dårligere bare fordi ikke alle er enige med deg.

Lenke til kommentar

Ser flere klager på at Batman snakker dypere enn Bruce Wayne gjør.

Regner med han gjør det for at folk ikke skal kjenne igjen stemmen hans, eller for å virke mer skremmende når han avhører folk.

And another thing: Bare fordi hovedpersonen gjør om stemmen sin de gangene han "bytter personlighet" lar dere det trekke ned intrykket av filmen? Jeez...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...