Kakofoni Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg har funnet ut at jeg vil lage poesi. Men siden jeg kan nada om emnet og ikke er spesielt flink, lurer jeg på om noen har tips til å lage bra dikt? Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Alt jeg kan si er at det for meg ikke fungerer så alt for bra å tvinge meg selv til å skrive poesi. De fleste diktene jeg har skrevet har kommet som følge av en spesiell følelse på et eller annet vis, altså har diktet kommet til meg, jeg har bare hjulpet det på veien Men sånn generelt sett så hjelper et godt ordforråd deg, jeg tror jeg ville lest mye poesi, både for ordforråd og for å lære om diktstruktur og virkemidler. Lek med ord er også bra, prøv å varier hvilke ord du bruker, ordlegg deg mindre monotont. Synonymer er fint, i alle fall når jeg skriver dikt så vet jeg hvilken betydning jeg ønsker der jeg er, men å finne det rette ordet som passer i forhold til struktur og mening er vanskelig. Da gjelder det å ha mange måter å si noe på. Lenke til kommentar
gneis Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Nå har det seg sånn at det finnes et forum for de som er interreserte i dikting og poesi! www.poeten.no Lenke til kommentar
MurDoX Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 (endret) Gå til innkjøp av noen gode flasker vin, samt en velfungerende penn og tykt papir. Sett deg på terassen en god sommerkveld og drikk vin mens du siger inn i poesiens verden.. så skal du se at poesien dukker opp en tidlig morgenstund.. Lykketil Edit: Som Findus sier så vil det være lurt å lese om poesi og ikke minst lese andres poesi Endret 23. juni 2006 av MurDoX Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 dikt.no nå skal det være sagt at de har tapt seg. Lenke til kommentar
poopstick Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 En enkel setning kan være et genialt dikt. Er egentlig ingen regler for dikt sånn generelt, bare skriv noe. Det kom feil ut, tenk over det du skriver, men er ikke SÅ nøye med regler og greier. På dikt.no er folk glad i abstrakte beskrivelser / skildringer og metaforer. Fint utgangspunkt. Når jeg skriver dikt, ser jeg for meg et bilde eller en scene og tar utgangspunkt i det. Tankekart er også en fin måte å ta ibruk. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Et bra triks for å skrive noe bra er å blande inn varme ting sammen med litt sårbare ting og så blande det med en jente eller noe. Litt dumt forklart men eks: !Hvis solen forsvinner er du reserve"! Lenke til kommentar
Compsognathus Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 En sigarett funker veldig godt på meg. Bare nylig at jeg har klart å skrive noe uten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå