Laland Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Hei! Jeg har da for ikke så altfor lenge siden slengt en ny hdd inn i pc`n. Etter denne prossesen har prosessoren på en eller annen måte har gått NED til 1.29ghz, og jeg finner ikke Raid (når man trykker F4 elr no i bios). Jeg hadde tidligere idag planer om og klokke den opp til 2.2ghz, noe som da ikke gikk..! Jeg har ett ganske utdatert brikkesett, (Socket A, DDR, AGP osv..) og lurte på om noen hadde en grei aning om hvordan jeg kunne finne raid igjen. Har virkelig ingen aning om dette finnes i software eller hardware, noe som egentlig er likegyldig for min del. pc`n min er her: HK: Asus A7n8x Deluxe Socket A Skjermkort: Asus N6600 Master disk: IDE: Maxtor 7l250r0 Slave: S-ata: ST325082 3AS SCSI Ram: 1GB DDR Prosessor: Amd Athlon 3200+ Er det noe mer hw/sw dere trengte for og kunne finne ut noe, er det bare og spørre ed1t: er ikke så fryktelig gøy og spille Oblivion ol. med under 1.3ghz Endret 9. juni 2006 av F_S Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei! Prøv ny BIOS. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Hei! Prøv ny BIOS. Hilsen, efikkan. 6278623[/snapback] Takk for svar! Har du noen greie på hvor jeg kanskje kunne finne det? er litt grønn på akkurat dette området Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Hei! Prøv ny BIOS. Hilsen, efikkan. 6278623[/snapback] Takk for svar! Har du noen greie på hvor jeg kanskje kunne finne det? er litt grønn på akkurat dette området 6278647[/snapback] Siden du har hovedkort fra ASUS, så går du inn på ASUS sin hjemmeside, leter opp ditt hovedkort og laster ned BIOS. Instruksjoner videre skal følge med. Hvis ikke, så kan jeg eller andre på forumet hjelpe deg. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Jo takk, jeg fant det nuh... får vel bare sette igang og heller spørre senere hvis det er noe Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Bare ett lite spørsmål til, på de instruksjonene, står det at jeg "må" formatere... tror du det er nødvendig? Da står det nemlig imellom å miste gaanske mange filmer, sanger programmer ol. ... eller må dvd`brenneren få kjørt seg? (har ikke fullversjon av partionmagic som forøvrig er det eneste partisjonsprogrammet jeg vet om...) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Bare ett lite spørsmål til, på de instruksjonene, står det at jeg "må" formatere... tror du det er nødvendig? Da står det nemlig imellom å miste gaanske mange filmer, sanger programmer ol. ... eller må dvd`brenneren få kjørt seg?(har ikke fullversjon av partionmagic som forøvrig er det eneste partisjonsprogrammet jeg vet om...) 6278782[/snapback] Det er vel snakk om å formatére en diskett med oppstartsfilene til DOS for å boote pcen med den. Om du ikke har diskettstasjon, så lag BOOT-cd i stede, det kan du for eksempel lage i Nero. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Bare ett lite spørsmål til, på de instruksjonene, står det at jeg "må" formatere... tror du det er nødvendig? Da står det nemlig imellom å miste gaanske mange filmer, sanger programmer ol. ... eller må dvd`brenneren få kjørt seg?(har ikke fullversjon av partionmagic som forøvrig er det eneste partisjonsprogrammet jeg vet om...) 6278782[/snapback] Det er vel snakk om å formatére en diskett med oppstartsfilene til DOS for å boote pcen med den. Om du ikke har diskettstasjon, så lag BOOT-cd i stede, det kan du for eksempel lage i Nero. Hilsen, efikkan. 6278795[/snapback] Det er virkelig ikke umulig, da jeg hadde lest de fem første linjene , men jeg kan ikke bare dra den over? Med windows? eller må jeg gjøre det til en "iso-wannabe" fil ? Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Vel, da hadde jeg slengt den ut på en cd og nå må jeg gjøre mitt bios... sier ifra hvordan det går Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 (endret) Vel...jeg kan ikke akkurat si at og ha den cd`n med bios`n hjalp så fryktelig.. kan jo slenge opp noen bilder da (tatt med 6280, så kvaliteten er ikke den beste i verden) så, som du ser, er det ikke all verdens valgmuligheter jeg sitter med her.. Endret 9. juni 2006 av F_S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Det hadde vært veldig fint om du forklarer litt , om hvorfor bios problematikken, og Raid. Du har etter de opplysningene du har gitt, en Ide disk og en Sata. Og fra de, faktisk fine bilder som du tok,kortet har en Silikon controller med to porter,hvor en disk har funnet plass. Ja , forklar.....fordi du kanskje finner løsningen allikevel. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 Det hadde vært veldig fint om du forklarer litt , om hvorfor bios problematikken, og Raid. Du har etter de opplysningene du har gitt, en Ide disk og en Sata. Og fra de, faktisk fine bilder som du tok,kortet har en Silikon controller med to porter,hvor en disk har funnet plass. Ja , forklar.....fordi du kanskje finner løsningen allikevel. 6279354[/snapback] Vel.. i XP, så finner jeg alt av HW, men er det noen måte og klokke i selve XP? Det ville gjort det hele fint mye lettere... Lenke til kommentar
Laland Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Og jeg aner ikke hvordan det har skjedd. Jeg har ikke vært der siden jeg klokka alt til "standard" frekvensen... Endret 10. juni 2006 av F_S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Hei Du har en intens forhold til klokking du!! og det betyr at du er modig , så det er bra. Tenke litt om, for eksempel: -Har du problemer med disken som du slengte i Pc’n om ikke så alt for lenge siden? og som var ---Ide eller Sata? -Kan du ikke boote, komme i Windows, som er installert på en Ide eller Sata disk? -Ønsker du å installere Windows på en Sata disk som er tilkoplet på Silicon Image? -Ønsker du å klokke, til Pc-en singer halleluja? -Ønsker du å ha Raid? -Ønsker du å oppgradere Bios til vers:? fra vers:? -Mangler du drivere? og lurte på om noen hadde en grei aning om hvordan jeg kunne finne raid igjen. Er det raid funksjon på kontrolleren eller erray du hadde etablert? Og ? I så fall, vennligst beskriv det du har problemer med, nøyaktig. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 HeiDu har en intens forhold til klokking du!! og det betyr at du er modig , så det er bra. Tenke litt om, for eksempel: -Har du problemer med disken som du slengte i Pc’n om ikke så alt for lenge siden? og som var ---Ide eller Sata? -Kan du ikke boote, komme i Windows, som er installert på en Ide eller Sata disk? -Ønsker du å installere Windows på en Sata disk som er tilkoplet på Silicon Image? -Ønsker du å klokke, til Pc-en singer halleluja? -Ønsker du å ha Raid? -Ønsker du å oppgradere Bios til vers:? fra vers:? -Mangler du drivere? og lurte på om noen hadde en grei aning om hvordan jeg kunne finne raid igjen. Er det raid funksjon på kontrolleren eller erray du hadde etablert? Og ? I så fall, vennligst beskriv det du har problemer med, nøyaktig. 6280277[/snapback] Hehehe, vel, jeg har ett par minimums krav til pc`n og har ikke verdens beste råd for øyeblikket, så da er vel klokking *the way to go*. -Vel, den siste disken jeg slang i pc`n var IDE`n. før hadde jeg en på 40, men det ble bare for lite.. Har ikke hatt noen problemer med den ennå, selv om pc`n har en lei tendens til og reboote nå og da (ser stygt på den tre år gamle PSU`n). -Kommer inn i windows, og det funker da greit utenom rebootinga som gjerne kommer når jeg kjører ett flertall av tunge programmer - sitter på den pc`n nuh. -Jeg vil vel egentlig ha den opp på det den har vært, det vil si 2.2 ghz. @ the moment kjører den på 1.29ghz. -vil veldig gjerne ha raid..! -Bios er jeg ikke direkte stabil i (merk: JEG er ikke ) men har vel grunnleggende kompetanse -Jeg har alt av drivere ol. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 10. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) og lurte på om noen hadde en grei aning om hvordan jeg kunne finne raid igjen. Er det raid funksjon på kontrolleren eller erray du hadde etablert? Og ? I så fall, vennligst beskriv det du har problemer med, nøyaktig. 6280277[/snapback] Allerede der stopper det opp for meg. Sitter ikke akkurat med de beste kjølerne i verden, så overklokking til de så altfor store grader er vel ute av bildet . Kan du forklare litt nærmere hva du mener, så kan jeg sikkert ta noen flere bilder her Endret 10. juni 2006 av F_S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (merk: JEG er ikke ) Du er morsomt. Men har du windows på Ide disken ? Hvilken vers. av Bios har du nå? For at det var bios du prøvde å oppgradere , sant? for å ha Raid , så må du kople 2 disker , ikke en. 2 Sata disker. Når det gjelder CPU så du må vel justere Bus-frenquency og la CPU multiplier på default. Og det det finner du sikkert på noe som Advanced Chipset Features i Bios. Men kontrollere bios vers. Har du manual for kortet så du kan rådføre deg litt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå